پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها!

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها!

 

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد،

*******

** خرم: قبل از آزمایش موشکی باید از اروپا اجازه بگیریم!

«علی خرم» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در سرمقاله روزنامه شرق با عنوان «شورای امنیت و آزمایش موشکی ایران» نوشت: «با اینکه تصویب CFT با موانع متعددی در ایران روبه‌رو است و این آهنگ ناامیدکننده برای اروپا محسوب می‌شود ولی تبلور حمایت اروپایی‌ها نهایتاً در ایجاد سازوکار مالی ویژه برای ادامه تجارت و همکاری‌های مالی با ایران شکل گرفت که با وجود فشارهای سیاسی آمریکا، متحدان اروپایی برای آزمایش استقلال مالی خود تصمیم گرفتند این طرح را به اجرا درآورند تا مقدمه‌ای برای آینده باشد. طبق اطلاع طرف‌های اروپایی، طرح به انتها رسیده و قرار است فرانسه و آلمان یکی دفتر آن را میزبانی و دیگری جلسات آن را برگزار کند. با توجه به مسئله موشکی، آیا سازوکار مالی اروپا به سلامت راه خود را طی خواهد کرد؟».

خرم در ادامه نوشت: «اروپا هم درباره آزمایش‌های موشکی ایران حساس است و البته می‌توان در این زمینه از تجربیات جهانی و نوعی تعامل میان کشورها قبل از این آزمایش‌ها بهره گرفت. آمریکا در تلاش برای جذب اروپایی‌ها به سمت اهداف غیرقانونی خود است و مسئولان جمهوری اسلامی می‌توانند هنرمندی بیشتری به خرج داده و اروپا را در کنار خود نگه دارند. تشکیل جلسه شورای امنیت مستقل از نتیجه آن، از نارضایتی اروپا حکایت دارد و این یک موفقیت برای آمریکا محسوب می‌شود.»

این دیپلمات پیشین در ادامه نوشت: «اگر شرایط عادی بود، یقیناً می‌توانستیم به قطع‌نامه ۲۲۳۱ به طریقی استناد کنیم که از ایران قانونا و رسماً نخواسته آزمایش‌های موشکی را متوقف کند؛ اما فراموش نکنیم در یک فضای به‌شدت سیاسی قرار داریم و در شرایط تحریم‌ها و فشارهای سیاسی، چنین امری شدنی نیست».

این فعال اصلاح طلب تاکید کرده است که «اروپا درباره آزمایش‌های موشکی ایران حساس است و البته می‌توان در این زمینه از تجربیات جهانی و نوعی تعامل میان کشورها قبل از این آزمایش‌ها بهره گرفت». این یعنی ما باید قبل از آزمایش موشکی از اروپا اجازه بگیریم! چرا اصلاح طلبان، «ایرانِ حقیر و بی اراده و مطیع» می‌خواهند؟!

اکنون گروهک‌های تروریستی از جمله گروهک منافقین و تعدادی از گروهک‌های تجزیه طلب در پایتخت‌های اروپایی مستقر هستند و از سوی دولت‌های اروپایی مورد حمایت کامل قرار دارند و آزادانه میتینگ و همایش برگزار می‌کنند. کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان از حامیان اصلی صدام و تجهیزکننده وی به سلاح شیمیایی بوده‌اند. این کشورهای اروپایی از حامیان اصلی گروهک تروریستی داعش در سالهای اخیر بوده‌اند. انگلیس، فرانسه و آلمان از حامیان اصلی رژیم کودک کش اسرائیل هستند. این کشورهای اروپایی از حامیان اصلی رژیم آل سعود در کشتار کودکان و زنان بی گناه یمنی هستند.

با این اوصاف، چه کشوری طلبکار و چه کشوری بدهکار است؟!

** اگر به FATF نپیوندیم باید با چمدان پول جابجا کنیم!

«مهدی پازوکی» کارشناس اقتصادی حامی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «نفع مردم ایران» نوشت: «حتی بازرگانان کشوری مانند افغانستان که در همسایگی کشور ما قرار دارد اعلام کردند که اگر ایران مقررات مربوط به پولشویی را نپذیرد تنها از طریق چمدانی و نقدی قادر به انجام معامله خواهیم بود. آیا در شرایط فعلی می‌شود به صورت چمدانی پول جابه‌جا کرد؟ بنابراین برای مبادله تجاری با جهان خارج بخصوص کشورهای منطقه نیاز داریم مقررات بین‌المللی از جمله FATF را مدنظر قرار دهیم».

گویا «توهین به شعور مردم» به یک کارویژه در طیف اصلاح طلب تبدیل شده است. برجامی که آن را «فتح الفتوح»! می‌خواندند و مدعی بودند که «به واسطه آن تمامی تحریم‌های بانکی و مالی یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق»! و «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمینش است»! و با اطمینان می‌گفتند که «از آمریکا نامه آرامش بخش می‌گیریم»! در نهایت به آنجا رسید که روحانی-اردیبهشت ۹۷- گفت: «من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم. ما باید به سیستم سوم برسیم. چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم. صبح چندگونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند جنس‌هایی هست در میوه‌فروشی وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلاً فروختم، پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران».

«فتح الفتوح برجام»! در صنعت هسته‌ای بتن ریخت و در نهایت به توزیع دلار با گونی رسید و هیچ دستاوردی برای مردم نداشت. FATF نیز با هدف هوشمندسازی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و اجرای تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا علیه نهادهای علمی و همچنین نهادهای نظامی ایران طراحی شده است و کاملاً مشخص است که هیچ نفعی برای مردم ایران ندارد.

ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ در لیست سیاه FATF بوده است و از سال ۱۳۹۵ از این لیست تعلیق شده است. سؤال مهمی که مدعیان «قطع کامل همکاری» باید به آن پاسخ دهند این است که در این ۷ سالی که ایران در لیست سیاه FATF قرار داشت، همکاری‌های مالی ایران با کشورهای دیگر کاملاً قطع بود؟ تبادلات وسیع مالی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین در این دوران، نشان می‌دهد که وجود ایران در لیست سیاه FATF، منجر به قطع همکاری‌های مالی و بانکی با کشورهای دیگر نشده است.

** بی سوادی نماینده لیست امید

«طیبه سیاوشی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «این کنوانسیون‌های بین‌المللی یا همان FATF که فقط ۲ یا ۳ کشور هستند که به آن ملحق نشده‌اند مجلس مطمئناً آن را مورد توجه قرار می‌دهد».

سیاوشی در ادامه نوشت: «به این نکته توجه کنید که با تصویب لوایح چهارگانه کشور به سمت خودتحریمی نخواهد رفت. تاکید می‌کنم نباید کاری کنیم که باعث شویم خودمان را تحریم کنیم. اگر این لوایح چهارگانه را تصویب نمی‌کردیم و آن را اجرا نکنیم باعث خواهیم شد تا کشورهایی که با ایران همراه هستند و از تحریم‌ها حمایت نمی‌کنند ما را تحریم کنند.»

متاسفانه نمایندگان اصلاح طلب مجلس، کوچک‌ترین اطلاعی درخصوص سازمان‌هایی همچون FATF ندارند.

گفتنی است سازمان بین دولتی FATF ۳۷ عضو رسمی دارد. عضویت برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس نیز در حالی است که این کشورها علاوه بر اینکه رکورددار پولشویی هستند، میزبان گروهک تروریستی منافقین- قاتل ۱۷ هزار ایرانی- و گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب ضد ایرانی هستند و عملاً قوانین FATF درخصوص این کشورها اجرایی نمی‌شود.

دولت روحانی در اقدامی غیرقانونی-بدون اطلاع مجلس- از سال ۹۵ تاکنون ۳۷ بند از ۴۱ بند «اکشن پلن» FATF و به عبارتی حدود ۹۰ درصد دستورات این سازمان را اجرا کرده‌اند اما خبری از خارج شدن از لیست سیاه و گشایش بانکی نیست. روند FATF دقیقاً مشابه برجام به صورت «اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل» است.

لازم به ذکر است که پیش از این «پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس و «عباس آخوندی» وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی نیز اظهاراتی خلاف واقع درخصوص FATF بیان کرده بودند.

** اعتماد: چون رئیسی فریب‌های انتخاباتی ما را بازگو کرد، آن تیتر را زدیم!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «ظاهراً انتخابات ۹۶ هنوز تمام نشده» به قلم «علی میرفتاح» نوشت: «تیتر دیروز اعتماد سرو صدای زیادی راه انداخت. بعضی از سر خیرخواهی، بعضی هم از سر مخالفت در شبکه‌های مجازی نقدهای کوتاه و گزنده نوشتند و ما را متهم کردند که از سخنان آقای رئیسی “لا اله” را نوشته‌ایم و “الا الله” را جا انداخته‌ایم».

اعتماد در ادامه نوشت: «آقای رئیسی فرموده‌اند، خدا رحم کرد من رئیس جمهور نشدم وگرنه دلار به ۵ هزارتومان می‌رسید. این حرف مربوط به طعنه‌های زمان انتخابات است…آیا حالاکه آمریکا شمشیر تحریم را از رو بسته، عربستان و اسرائیل با تمام قوا به میدان آمده‌اند، لازم است که برگردیم و تمام آن گفته‌ها و طعنه‌ها را رو بیاورریم و بازخوانی‌شان کنیم؟ بلکه بازتولیدشان کنیم؟».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «هر روز رقبای دولت فعلی خبرهایی منتشر می‌کنند و تیترهایی می‌زنند و تحلیل‌هایی می‌کنند که کابینه را بی کفایت نشان دهند و آنها را مسبب وضع پیش آمده معرفی کنند».

گفتنی است روزنامه اعتماد در شماره ۱۹ آذر در تیتر اصلی به نقل از حجت الاسلام رئیسی نوشت: «خدا رحم کرد من رئیس جمهور نشدم». این در حالی بود که آقای رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی، در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسید «فکر می‌کنید اگر رییس جمهور می‌شدید، وضع کشور بهتر از این بود؟» گفته بود: «خدا رحم کرد که من رییس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود». این پاسخ اشاره‌ای بود به فریب انتخاباتی حامیان روحانی که مدعی بودند در صورت پیروزی رقبای روحانی دلار ۵۰۰۰ تومان می‌شود. این اقدام غیر حرفه‌ای و غیراخلاقی روزنامه اصلاح طلب اعتماد با واکنش بسیار منفی فعالین رسانه‌ای مواجه شد.

نکته قابل توجه اینجاست که این روزنامه اصلاح طلب در شماره امروز از علت این اقدام غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی رمزگشایی کرده است.

این روزنامه اصلاح طلب گفته است چرا اقدامات انتخاباتی ما را بازخوانی و بازتولید می‌کنید. علت اصلی عصبانیت این روزنامه اصلاح طلب و انتشار تیتر مذکور در شماره دیروز این است که آقای رئیسی گوشه‌ای از فریب‌های انتخاباتی طیف اصلاح طلب در سال ۹۶ را بازخوانی کرد.

بازخوانی عملکرد طیف اصلاح طلب در انتخابات ۹۶ علاوه بر نمایش فریبکاری‌های انتخاباتی این جریان سیاسی، کارنامه بسیار ضعیف دولت را نیز نمایش می‌دهد.

اقدام غیر حرفه‌ای و غیراخلاقی روزنامه اعتماد و سپس رمزگشایی علت این اقدام توسط مدیران این روزنامه نشان داد که بازخوانی اقدامات فریبکارانه این طیف در انتخابات ۹۶ باید به صورت جدی دنبال شود.