X

وزارت خارجه آمریکا: حدود ۸۰۰ فعال حقوق بشر در ایران زندانی هستند

وزارت خارجه ایالات متحده در صفحه توئیتر فارسی خود به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، یاد زندانیان حقوق بشری در ایران را گرامیداشت و از زندانی بودن حدود ۸۰۰ ایرانی مروج حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی خبر داد.

در این توئیت که تصاویری از نسرین ستوده، آرش صادقی، نرگس محمدی، آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی از جمله فعالان حقوق بشر زندانی در ایران دیده می شود، نوشته شده است :«حکومت ایران تقریبا ۸۰۰ ایرانی مروج حقوق جهانی بشر را در حبس نگاه داشته است.»

حساب فارسی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر افزود: «در این روز جهانی حقوق بشر یاد زندانیان ایران را که برای حفاظت از حقوق و آزادیهای هموطنانشان تلاش کرده اند، گرامی میداریم. شما امروز به یاد کدام زندانی سیاسی عقیدتی در بند در ایران هستید؟»

وزارت خارجه آمریکا در حالی از زندانیان سیاسی عقیدتی در ایران یاد کرده است که در آخرین قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به «وخیم‌تر شدن وضع حقوق‌بشر در ایران» هشدار داده شده است.

این کمیته در قطعنامه اخیر نوشت که در یک سال گذشته سرکوب روزنامه‌نگاران، کاربران شبکه‌های اجتماعی و معترضان در ایران افزایش پیدا کرده است.

پیش از این نیز جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران چندین بار «برای به دست آوردن درک بهتر از وضعیت حقوق بشر در ایران»، خواستار ورود به این کشور شد اما جمهوری اسلامی درخواست او را رد کرد.

ایران در چهل سال اخیر دائماً به دلیل نقض گسترده حقوق بشر از سوی سازمانهای مدافع حقوق بشر مورد انتقاد قرارداشته است.

بر اساس این گزارش ها، آمار بالای اعدام، نقض آزادی بیان و سرکوب روزنامه نگاران و فعالان مدنی، نقض حقوق زندانیان عقیدتی و سیاسی، نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی و نقض حقوق زنان، از جمله موارد رایج نقض حقوق بشر در ایران است.

همچنین نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای با یادآوری سوابق طولانی رژیم ایران در نقض حقوق بشر اعلام کرد که پرونده های قضایی، محاکمات و احکام غیرشفاف برای شهروندان ایرانی و همچنین شهروندان دیگر کشورها از جمله چند شهروند آمریکا همچنان ادامه دارد.

براساس این بیانیه، خانواده های تعدادی از این زندانیان با هم نامه سرگشاده‌ای به رهبران جهان، سران سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌ها نوشتند تا نسبت به وضعیت عزیزان خود آگاهی رسانی کنند.