X

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور /

 

«براندازی» آرزو باقی می‌ماند؛ کنایه تاجزاده به حجاریان

«مصطفی تاجزاده»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ که چندی قبل از زندان آزاد شد به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا درباره نظر خود پیرامون براندازی در ایران گفته است:

«مادام که درصد عظیمی از مردم از جمله به‌علت ترس از اینکه گرفتار وضعیت بدتری شوند، مخالف سرنگونی حکومت باشند، حتی اگر به جمهوری اسلامی اعتقاد نداشته و مخالف آن هم باشند، اما اصلاح سیستم را ترجیح می‌دهند، براندازی نظام در حد شعار و آرزوی طرفدارانش باقی می‌ماند و ایران به سرنوشت کشورهای نامبرده (سوریه) دچار نمی‌شود.»

او در ادامه می‌افزاید:

این نکته ایست که مخالفان نیز می‌دانند و به‌همین دلیل به اصلاح‌طلبان می‌گویند استمرارطلبان، زیرا وجود آن‌ها را باعث استمرار نظم و ثبات سیاسی می‌دانند. به آن‌ها می‌گویم که ما خواهان استمرار ایران هستیم نه توجیه کننده فساد و بی‌کفایتی. ما ضمن دفاع از حقوق و کرامت انسانی ایرانیان و تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی میهن و مردم، اجازه نداده‌ایم ایران دچار تجزیه، هرج و مرج و جنگ داخلی شود؛ همین دلیل به تنهایی برای ضرورت وجود اصلاحات در جامعه کافی است، هر چند معتقدم که اصلاح‌طلبان می‌توانند و باید قدم‌های محکم‌تری در دفاع از حقوق و منافع ملی و رفاه مردم بردارند. علت این‌که سرنگون‌طلبان می‌گویند اصلاح‌طلبان یا باید به براندازان بپیوندند یا باید چنان بدنام شوند که از سپهر سیاسی کشور حذف شوند، این است که معتقدند تا اصلاحات در جامعه زنده است و تا حرف خاتمی در افکار عمومی پذیرش دارد، نه انقلاب در ایران شکل می‌گیرد و نه کشورهای خارجی می‌توانند در آن دخالت کنند. [۱]

*قبل از تاجزاده، سعید حجاریان طی اظهاراتی از قرار داشتن ایران در شرایط «عام‌البلوی» سخن گفته و تأکید کرده بود که در این شرایط، بحث سیاست خیابانی یا همان حضور خیابانی مردم در اعتراض به حکومت نیز در چارچوب تاکتیک‌های اصلی اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. [۲]

حجاریان همچنین تأکید کرده بود که جامعه ایران دچار «خودکامگی» است و دورنمای روشنی هم وجود ندارد!

در کنار او، عباس عبدی هم طی سخنانی بر ناامیدی از آینده ایران و روزافزون بودن مشکلات اشاره کرده است. [۳]

مع‌الوصف و با گذشت از کنایه‌های بی‌مبنا و فاقد سند تاجزاده مبنی بر اینکه مردم به دلیل ترس، اقدام به سرنگونی نمی‌کنند! اما باید اشاره کرد که او تعبیر درستی را بر خواب حجاریان و عباس عبدی نهاده است و تحلیل درست‌تری نسبت به آنها دارد.

تحلیل درست‌تری که شاید بواسطه حضور او در شبکه‌های اجتماعی و یا قضاوت‌های تنهایی در زندان ایجاد شده است.

در عین حال لازم به اشاره است که نه عبدی، نه حجاریان و نه تاجزاده هیچیک قائل به بیان مثبتات اقتصادی کشور و شرایط خوب زندگی در ایران اسلامی نیستند زیرا این مسئله برای آنها یک ناموس سیاسی محسوب می‌شود که در صورت بیانش، نزدیک به ۱۰ سال فعالیت سیاسی خود برای ایجاد «فتنه اقتصادی» در ایران و سیاه‌نمایی از کارآمدی نظام اسلامی را زیر سؤال می‌برند.

در واقع این سه، هیچیک حاضر نیستند بیان کنند که اگر هم یک جمعیت مؤثر در ایران قائل به براندازی نیستند به این دلیل است که مالیات کمی در ایران می‌پردازند، در کشوری زندگی می‌کنند که در مقام سوم توزیع ارزان‌ترین سوخت جهان قرار دارد، ضریب جینی آن از آمریکا و چین هم بهتر و مطلوب‌تر است، وضعیت بیکاری آن بحرانی نیست و دچار پدیده «بیکاری شیک» [۴] (افراد بیکاری که حاضر به مهارت آموزی نیستند و از سوی خانواده تامین مالی می شوند) شده، از امنیتی ۱۰۰ درصدی برخوردار است و شاخص‌های عمومی رفاه نیز در آن بالاست.

اما بایستی اشاره کرد که در همان مسیر باطل نیز میان این دو نفر یا شاید این سه نفر! اختلافاتی فراوانی وجود دارد.

اختلافاتی که یکی سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را «قریب» می‌داند و دیگری «بعید»…

پ. ن: پر واضح است که اصولا هیچ اختلاف کلانی در ستاد اصلاحات وجود ندارد و آقای تاجزاده هم که زمانی گفته بود بسیاری از حرف‌های ما و براندازان یکیست! از «سیاست خیابانی» دفاع کند اما بیان این قبیل اختلافات کوچک حتی، به آنالیز بهتر برای جویندگان حقیقت و صاحبان تحلیل درست منتهی خواهد شد.

***

«فتنه ارزانی ۲۰ درصدی» با FATF

رئیس جمهور روحانی روز دوشنبه گذشته در دیدار با وزیر و مدیران وزارت راه و شهرسازی طی اظهاراتی گفته است:

در گذشته سرمایه‌گذار خارجی حاضر بود تا تمام فازهای فرودگاه امام را در طول ۲ سال احداث کند و به ازای آن برای چند سال از آن استفاده کند، اما وزیری بود که می‌گفت در سالن‌های ترانزیتی که ایجاد می‌شود، اگر مسافری خارجی برای تغییر مسیر هوایی خود پیاده می‌شود، حتماً باید روسری به سر داشته باشد و یا مدعی بود که ساختن فرودگاه کار سختی نیست و خودمان می‌توانیم آن را احداث کنیم. از این گونه مشکلات هنوز هم در کشورمان وجود دارد جایی که ورود سرمایه‌گذار و دانشمند خارجی را دارای اشکال می‌دانیم، اما مربی خارجی را برای ارتقاء تیم ملی فوتبال خود بدون اشکال می‌شماریم. با چنین کارهایی است که فرصت‌ها را می‌سوزانیم و هدر می‌دهیم.

به گزارش مشرق، وی با تأکید بر اینکه بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها ۲۰  درصد گران‌تر و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش می‌یابد، تصریح کرد:

اگر FATF، باشد هزینه‌ها ۲۰ درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست که یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود. [۵]

*در اشاره به بخش اول اظهارات رئیس‌جمهور باید اشاره کرد که این قبیل حرف‌ها را بیژن زنگنه، وزیر نفت آقای روحانی نیز در روزهایی که خواهان ورود شرکت نفتی توتال به ایران بودند با طمطراق فراوان بیان می‌کرد.

اما نتیجه آن شد که توتال خواب آقایان را آشفته کرد و با گذاشتن دست وزارت نفت در پوست گردو! و البته با استخراج اطلاعات نفتی کشور، گذاشت و رفت.

و آقای زنگنه ماند و دردسر پیدا کردن جایگزین توتال…

البته لازم به اشاره است که این قبیل صحبت‌ها، رسوبات مواضع «اکبر ترکان» دستیار رئیس‌جمهور روحانی محسوب می‌شود که زمانی گفته بود ما جز در آبگوشت بزباش و قورمه‌سبزی توانایی رقابت با خارج را نداریم.

پیرامون اظهارات روحانی درباره ارزانی ۲۰ درصدی با FATF و کاهش هزینه‌ها نیز ما آقای روحانی را به بازخوانی یک تاریخ ۶ ساله دعوت می‌کنیم.

تاریخی ۶ ساله که در ابتدای آن قرار بود مکالمه تلفنی نابجای آقای روحانی با اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سبب کاهش تورّم در مواد غذایی شود. [۶]

سپس قرار شد که بعد از «توافق موقت ژنو» همه چیز درست شود و سطح معیشت مردم افزایش یابد.

اما نیافت و همه چیز گره خورد به عبارتی به نام «توافق نهایی».

توافقی نهایی که کم‌کم برجام نام گرفته و همه چیز حتی «آب خوردن» هم به آن گره خورد.

جالب آنکه آقای روحانی در آن مقطعی نیز ادعا کرده بود که تحریم‌ها عامل گرانی ۲۰ درصدی است!

برجام هم منعقد شد و نه تنها اتفاقی نیافتاد بلکه کشور با مشکلاتی مثل خشکسالی، کم‌آبی و گرد و غبار مواجه شد. حالا همه چیز به «اجرایی شدن برجام» وصل شد.

برجام آمد و اعضای ستاد مشترک دولت و اصلاحات در رسانه‌های خود تیتر زدند قیمت‌ها کاهش یافت، ارزانی آمد، تحریم‌ها رفت!

اما هیچیک از این حرف‌ها درست نبود…

آقایان سپس از این گفتند که «آن عده»، «دست‌های پنهان» [۷] و «دولت پنهان» نمی‌گذارند دستاوردهای برجام آشکار شود.

آنها حتی از این گفتند که مسئول وضع موجود کشور آیت‌الله جنتی است! [۸]

و گذشت تا اینکه اکنون به مقطع فشار دولت و اصلاح‌طلبان برای امضای FATF رسیده‌ایم و شاهد هستیم که گفته می‌شود اگر FATF بیاید، در سر ریز هزینه‌ها شاهد کاهش ۲۰ درصدی خواهیم بود.

ما قضاوت درباره این گذشته ۶ ساله‌ی پر وعده و وعید و اظهارات جدید رئیس‌جمهور روحانی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم…

اینکه هدف مشاوره‌دهندگان به روحانی از طرح این قبیل اظهارات در گرماگرم مشکلات اقتصادی و مقطعی که اصلاح‌طلبان اظهار می‌کنند باید منتظر لرزه اصلی اغتشاشات دیماه ۹۶ باشیم، چیست!؟ مقوله‌ایست که در آینده مشخص خواهد شد.

***

چه کنیم تا باز هم خاتمی به مردم بگوید بیایید و مردم هم بیایند!؟

آکروبات و نمایش اعتماد به نفس پیرمرد ۶۴ ساله در یک میتینگ دانشجویی!

«محمد نعیمی‌پور»، فعال اصلاح‌طلب، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و کسی که پیش از انتخابات ۹۶ اینطور می‌گفت که ولو اگر روحانی هم نخواهد ولی ما اصلاح‌طلبان به زور از او حمایت می‌کنیم [۹] به تازگی طی اظهاراتی در یک میتینگ دانشجویی گفته است:

«اصلاح طلبان باید قبل از اینکه دیر شود به مردم پاسخ گو باشند. اگر می‌خواهند همچنان رابطه شان با مردم برقرار باشد و خاتمی به مردم بگوید بیایند و مردم هم بیایند نباید با روش گذشته پیش بروند.»

به گزارش جماران، او در صحبت‌های خود همچنین اظهار می‌کند:

اگر کسی مثل آقای روحانی فکر کرده که برود در زمین بازی دیگران بازی کند و سربلند بیرون می‌آید اشتباه محض است. روحانی از همه موضوعات و خواسته های مردم خبر داشت اما همان طور که آقای حسام‌الدین آشنا  گفت ذی نفع ها نمی گذارند وعده‌هایش را  اجرایی کند و البته ایشان پافشاری هم نکرد. [۱۰]

*بازآرایی حیثیت از دست رفته محمد خاتمی پس از فتنه‌گری در سال ۸۸ کار سختی بود.

کار سختی که هم‌اکنون و پس از حمایت عاشقانه و تمام قدّ او از دولت حسن روحانی، به یک کار سخت‌تر هم تبدیل شده است.

البته باید اشاره کرد که حیثیت خاتمی تا قبل از فتنه ۸۸ نیز یک حیثیت رأی‌آور برای اصلاح‌طلبان نبود زیرا آنها به اذعان خود از سال ۸۰ به این سو در هیچ انتخاباتی در کشور، پیروز اکثریتی نبوده‌اند.

اما مجموعاً خاتمی هویت‌بخش اصلاح‌طلبان بود که البته همان هویت نیز دیگر در کار نیست و برای همین است که اصلاح‌طلبان این روزها دائما و در قبال هر چیزی از «پایان» صحبت می‌کنند.

از این مقولات گذشته، اعتماد به نفس جالب آقای نعیمی‌پور در این سن و سال نیز دیدنیست که چگونه در مقابل چشمان باز دانشجویان، به جای عذرخواهی خود از بابت آن حمایت‌های عاشقانه از رئیس‌جمهور روحانی و پدید آمدن وضع موجود و نیز به جای مؤاخذه خاتمی و درخواست از او برای عذرخواهی بابت «تَکرار می‌کنم» اما در قامت مدعی وضع موجود، منتقد روحانی و تمجید کننده جلال و جبروت خاتمی ظاهر شده‌اند.

شاید بتوان گفت این نمایش اعتماد به نفس، از ابتدای مشروطه تاکنون و البته از بعد از این تا انتهای تاریخ! در ایران اسلامی بیسابقه باشد…

***

۱_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۹۱۸۰۸۷۷۶/

۲_ mshrgh.ir/۹۱۶۵۰۳

۳_ mshrgh.ir/۹۱۷۸۰۰

۴_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۸۳۷۴۱

۵_ mshrgh.ir/۹۱۸۲۸۲

۶_ http://www.jahannews.com/analysis/۴۰۱۰۰۹

۷_ http://fna.ir/۴QZ۹DR

۸_ mshrgh.ir/۸۹۲۲۴۱

۹_ mshrgh.ir/۷۰۶۲۰۹

۱۰_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۱۰۷۱۷۶۴