جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

مذاکره کره جنوبی و آمریکا درباره معافیت از تحریم های ایران، آغاز گفت وگوهای صلح یمن در سوئد، دیدار وزیر انرژی عربستان با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ارزیابی یک کارشناس نظامی از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح لبنان برای ایجاد گذرگاه زمینی به سمت سوریه و عراق نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در کنفرانس خبری با «محمد علی الحکیم» همتای عراقی اش در بغداد تأکید کرد: ما در جریان مذاکرات خود توافق کردیم برای ایجاد یک گذرگاه زمینی از لبنان به سمت سوریه و عراق با هدف تسهیل بازگشت آوارگان سوری تلاش کنیم.

وی در ادامه افزود: ما در خصوص آوارگان سوری و ضرورت بازگشت آنها به کشورشان رایزنی کردیم.

باسیل تأکید کرد: ما باید مواضع یکپارچه ای در خصوص مسأله آوارگان، تحریم ها و بازسازی مناطق ویران شده داشته باشیم. بدون حل بحران آوارگان سوری اقتصاد لبنان شکوفا نخواهد شد.

طرح لبنان برای ایجاد گذرگاه زمینی به سمت سوریه و عراق/ارزیابی یک کارشناس نظامی از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز/مذاکره کره جنوبی و آمریکا درباره معافیت از تحریمهای ایران/ آغاز گفتگوهای صلح یمن در سوئد

محمد علی الحکیم نیز در این کنفرانس خبری تأکید کرد: ما خواهان تقویت تبادلات تجاری میان لبنان و عراق از طریق سوریه هستیم و امیدواریم روند تشکیل دولت در هر دو کشور تسریع یابد. اوضاع در سوریه به سمت ثبات حرکت می کند و ما نسبت به حضور عناصر داعش در مرزهای مشترک میان سوریه و عراق نگرانیم.

مذاکره کره جنوبی و آمریکا درباره معافیت از تحریم های ایران

مقاماتی از آمریکا و کره جنوبی در خصوص معافیت از تحریم های ایران مذاکرات فنی را انجام داده اند.

به گزارش یونهاپ، مذاکرات اخیر بین «دیوید پیمان» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور مقابله با تهدیدهای مالی و مسائل مربوط به تحریم ها و «هونگ جین‌ ووک» مدیرکل آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه کره جنوبی، در واشنگتن انجام شده‌ است.

هونگ جین‌ووک از طرف آمریکایی خواسته به‌ دلیل وجود «منطقه خاکستری» در تحریم‌ها علیه ایران هرچه زودتر، یک راهنمای روشن در مورد آنچه به‌ طور مشخص هدف تحریم‌ قرار گرفته، در اختیار سئول قرار دهد.

دو طرف در مورد «مسائل فنی از جمله امور مالی، حمل و نقل و بیمه برای حمایت از نقل‌وانتقالات مالی بخش تجاری» گفت وگو کرده‌اند.

در همین رابطه دیوید پیمان نیز پذیرفته‌ از طریق کانال‌های دیپلماتیک با مقام های کره جنوبی همکاری کند.

طرح لبنان برای ایجاد گذرگاه زمینی به سمت سوریه و عراق/ارزیابی یک کارشناس نظامی از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز/مذاکره کره جنوبی و آمریکا درباره معافیت از تحریمهای ایران/ آغاز گفتگوهای صلح یمن در سوئد

گزارش تازه یونهاپ چند روز پس از آن منتشر شده که رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی اعلام کرده با راه‌اندازی سازوکاری بین تهران و سئول، نفت ایران با کالای کره جنوبی تهاتر می‌شود.

آغاز گفت وگوهای صلح یمن در سوئد

«مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز چهارشنبه در اظهاراتی اعلام کرد که سومین دور از گفت وگو‌های یمن میان طرف‌های درگیر در این کشور از فردا پنجشنبه شروع خواهد شد.

بر این اساس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت، این گفت وگو‌ها از فردا در شهر استکهلم پایتخت سوئد برگزار خواهد شد.

به گزارش الجزیره، هیأت دولت مستعفی یمن و هیأت انصار الله هم اکنون در استکهلم سوئد هستند.

دیدار وزیر انرژی عربستان با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

«خالد فالح» وزیر انرژی عربستان سعودی با «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در وین دیدار کرد.

منابع مطلع از این دیدار به رویترز گفته‌اند، ملاقات خالد فالح با مشاور ارشد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا یک روز پیش از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین صورت گرفته و محور اصلی مذاکرات طرفین وضعیت نفت در بازارهای جهانی و تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت است.

طرح لبنان برای ایجاد گذرگاه زمینی به سمت سوریه و عراق/ارزیابی یک کارشناس نظامی از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز/مذاکره کره جنوبی و آمریکا درباره معافیت از تحریمهای ایران/ آغاز گفتگوهای صلح یمن در سوئد

آمریکا که قصد به صفر رساندن فروش نفت ایران را دارد از عربستان خواسته با افزایش عرضه نفت جای خالی نفت ایران را پر کند و قیمت نفت را پایین نگه دارد.

این در حالی است که پیشتر اعلام شد قرار است امشب وزیر انرژی عربستان با همتای روس خود دیدار کرده و وی را متقاعد به کاهش تولید نفت کند.

ارزیابی یک کارشناس نظامی از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز

«مایکل جونز» نویسنده نشریه «کالچر وارز» اظهار داشت که در صورت فرمان رهبر ایران، ایران می‌تواند خلیج فارس را بر روی ناو هواپیمابر «جان استنیس» آمریکا ببندد.

جونز گفت: در حال حاضر ناوهای هواپیمابر مبدل به فرم جدیدی از جنگ شده اند. ایرانی ها می توانند کشتی هایی که وارد تنگه هرمز شوند، متوقف کنند و آنها به راحتی و بدون امکان خروج در تنگه اسیر می شوند.

این کارشناس آمریکایی یادآور شد که مشکل دیگر این است که آیا این ناو هواپیمابر می تواند از خود در برابر حملات موشکی محافظت کند یا خیر. این پرسشی است که هیچ کس نمی تواند به آن پاسخ دهد. هنگامی که نیروهای نظامی روسیه از دریای خزر حملات موشکی به سوریه انجام دادند، آمریکا ناوهای خود را از خلیج فارس خارج کرد.

گفتنی است، برخی منابع خبر داده‌اند ناو هواپیمابر «جان استنیس» آمریکا به همراه سایر کشتی‌های این کشور تا پایان هفته به آب های خلیج فارس وارد خواهند شد