پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » در دیدار نتانیاهو و پومپئو در بروکسل مطرح شد: یا حاکمیت قانونی لبنان «حزب‌الله” را کنترل کند، یا اسرائیل این کار را می‌کند!

در دیدار نتانیاهو و پومپئو در بروکسل مطرح شد: یا حاکمیت قانونی لبنان «حزب‌الله” را کنترل کند، یا اسرائیل این کار را می‌کند!

هاآرتص: انتقال نبرد اسرائیل علیه ایران از سوریه به لبنان

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه دوشنبه ۱۲ آذر در دیدار با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در خصوص «راه‌های مقابله با ایران در منطقه» مذاکره کرد.

این دیدار در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، قرار بود چهارشنبه برگزار شود اما بدلیل برنامه کاری وزیر خارجه آمریکا که باید برای شرکت در آیین خاکسپاری جرج بوشِ پدر به آمریکا بازگردد، دو روز زودتر برگزار شد.

سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ تهران / رادیو فردا- فرنوش رام

نتانیاهو پیشاپیش در توییتر خود نوشته بود به «ملاقات مهمی» با وزیر خارجه آمریکا می‌رود تا در باره «یک سری تحولات منطقه و راههای جلوگیری از تعرض ایران و اذنابش در مرز شمالی اسرائیل و همچنین موضوع های دیگر مذاکره کند».

مایک پومپئو نیز در آستانه دیدارش با نتانیاهو گفته بود، «مناسبات پرقدرت آمریکا با همپیمانانی مانند اسرائیل، برای مقابله با اقدامات مغایر با ثبات و شرورانه ایران در خاورمیانه، یک ضرورت است».

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل همزمان با دیدار نتانیاهو- پومپئو گزارش دادند که نخست وزیر کشورشان از آمریکا خواسته به مقامات لبنان پیام دهد که «یا حزب‌الله را کنترل کنند یا اسرائیل این کار را می‌کند».

بر اساس گزارش‌ها، پیام مشابه اسرائیل، از سوی دولت فرانسه نیز برای لبنان ارسال شده است.

به گزارش هاآرتص، ژنرال عاموس یادلین، یک فرمانده پیشین ارتش اسرائیل، پنجشنبه گذشته گفت، جنگ اسرائیل و ایران که در دو سال اخیر به صورت حملات متعدد اسرائیل به هدف‌های ایرانی در سوریه صورت می گرفت، اکنون «به کشورهای دیگر کشیده می شود».

این نظامی ارشد پیشین اسرائیلی افزوده بود که در نتیجه فشار روسیه، ایران در ماههای اخیر در سوریه «تغییر تاکتیک» و «تغییر رفتار» داده و برای همین، حملات اسرائیل به سوریه مدتی متوقف شد.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل در حدود دو ماه و نیم اخیر محدودیتی را که برای خود در حمله به سوریه قائل شده بود، با حمله پنجشنبه گذشته به سوریه، برداشت.

سوریه پنجشنبه شب گذشته خبر داد که اسرائیل منطقه الکسوه در حومه دمشق را با موشک هدف قرار داد؛ اسرائیل با وجود سکوت رسمی در خصوص چنین حمله ای، ادعای سوریه در خصوص ساقطشدن یک جنگنده اسرائیلی را تکذیب کرد.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، میان افزایش پروازهای «مشکوک» هواپیماهای ایرانی به لبنان که در مظان اتهام حمل جنگ‌افزار برای حزب‌الله هستند، با حمله منتسب به اسرائیل در پنجشنبه شب گذشته ارتباطوجود دارد.

هاآرتص دوشنبه افزوده بود که ارتقای مهارت‌های نظامی حزب‌الله لبنان، در نتیجه حضور چند ساله شبه نظامیان این سازمان در جنگ داخلی سوریه و بازگشت واحدهای عملیاتی حزب‌الله به لبنان در پی آرامش اخیر در سوریه، ارتش اسرائیل را «نگران کرده است».

فرماندهان نظامی اسرائیل در دوره اخیر گفته‌اند در صورت بروز درگیری نظامی تازه با حزب‌الله، لبنان بی محابا هدف حملات اسرائیل خواهد بود و تفاوتی میان هدف‌های حزب‌الله و ارتش لبنان نخواهد بود.

حزب‌الله جمعه گذشته در یک ویدیو با زیرنویس عبری، به اسرائیل «هشدار» داد که «اگر گستاخی حمله به لبنان را نشان دهد، پشیمان خواهد شد». حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در این ویدیو گفت، «هر حمله اسرائیل، پاسخ می‌گیرد».

به گزارش شبکه تلویزیون دولتی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در دیدار دوشنبه شب با مایک پومپئو، از افزایش فعالیت‌های ایران در عراق نیز ابراز نگرانی کرد.

آمریکا پیش‌تر از اسرائیل خواسته بود از حمله به اهداف ایرانی و همپیمانان ایران مانند نیروهای حشدالشعبی در عراق خودداری کند.

نتانیاهو از دو هفته پیش وزیر دفاع کشورش نیز هست؛ رسانه‌های اسرائیل گزارش می دهند از زمانی که او این مقام را به عهده گرفته، بیشترین وقت خود را نه در دفتر نخست وزیری در اورشلیم، که در ساختمان مرکزی وزارت دفاع در تل آویو گذرانده است.

نتانیاهو در روزهای اخیر چند بار گفت که «مسائل حیاتی» برای اسرائیل وجود دارد که همپیمانان دولتش باید در کنار او بمانند؛ رسانه‌های اسرائیل این سخنان را به احتمال بروز جنگ در جبهه شمالی این کشور تعبیر کردند.

یوسی کوهن، رییس موساد، سازمان جاسوسی، مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی و شمار دیگری از مقامات اسرائیلی نخست وزیر کشورشان را در دیدار بروکسل همراهی کردند.

رسانه های اسرائیل تصاویری را نشان دادند که پیش از آغاز گفت و گوهای رسمی نتانیاهو و هیئت همراهش، آنها و آقای پمپئو عرقچین های مذهبی یهودی بر سر گذاشته و شمع جشن «حنوکا» را روشن می کنند