شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » پمپئو: آزمایش موشکی جدید رژیم ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است

پمپئو: آزمایش موشکی جدید رژیم ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ایران اخیرا یک موشک بالستیک با برد متوسط آزمایش کرده است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

مایک پومپئو در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ۱۰ آذرماه منتشر کرد، گفته است آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۱۳۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

آقای پومپئو در بخش دیگری از اظهاراتش گفته است: «همان‌طور که چندین بار هشدار داده‌ایم، آزمایش و اشاعه موشکی ایران در حال افزایش است. اگر نتوانیم در این زمینه بازدارندگی ایجاد کنیم، با خطر افزایش تنش در منطقه روبرو خواهیم شد».

وی با «محکوم کردن» این نوع فعالیت‌ها، از ایران خواسته است تا فورا تمام اقدامات خود در ارتباط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح‌ هسته‌ای را متوقف کند.

وزیر خارجه آمریکا جزئیاتی درباره زمان و مکان آزمایش موشکی ایران بیان نکرده است. مقام‌های تهران هم در این زمینه سکوت کرده‌اند. ایران نه پیشتر خبری در این زمینه منتشر کرده بود و نه واکنشی به اظهارات آقای پومپئو نشان داده‌ است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز ۳۰ آبان اعلام کرده بود که «پایگاه‌های آمریکا در افغانستان، امارات متحده عربی و قطر و همچنین ناوهای هواپیمابر این کشور در خلیج فارس و دریای عمان در تیررس موشک‌های ایران قرار دارند».

امیرعلی حاجی‌زاده روز ۲۴ مهر نیز گفته بود که نهاد تحت امر وی موفق شده است موشک بالستیک ساحل به دریا با برد ۷۰۰ کیلومتر را تولید کند. با این حال، وی جزئیات بیشتری درباره موشک یاد شده منتشر نکرده بود.

تهران که متهم به توسعه برنامه موشکی بالستیک خود و دخالت در کشورهای منطقه خاورمیانه است، از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در ۱۸ اردیبهشت امسال با تحریم‌های گسترده واشینگتن روبرو شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید که خواهان توافق گسترده‌تری با ایران است که برنامه موشکی، هسته‌ای و نقش تهران در منطقه را در بر بگیرد.

به رغم اینکه کشورهای اروپایی در سیاستی مخالف آمریکا گفته‌اند مادامی که ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند به آن پایبند خواهند بود، ولی در عین حال از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین زمینه، فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه روز ۱۰ مهر گفته بود که برنامه ایران برای تولید موشک‌های بالستیک هسته‌ای یک «تهدید» است، و همچنین از نفوذ تهران در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرده بود.

آلمان نیز در موقعیت‌های مختلف از اقدامات ایران در زمینه توسعه برنامه موشکی‌اش انتقاد کرده است.