جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » شرکت «نماینده انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» در «میزگرد بین المللی آزادی ادیان» در کنگره آمریکا با حضور برایان هوک

شرکت «نماینده انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» در «میزگرد بین المللی آزادی ادیان» در کنگره آمریکا با حضور برایان هوک

روز سه شنبه حمید قره گزلو نماینده «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» در «میزگرد بین المللی آزادی ادیان» که با حضور آقای برایان هوک نماینده ویژە امور ایران در وزارت خارجه آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان گروههای مذهبی در گنگره ایالات متحد آمریکا برگزار شده بود، شرکت کرد.

در «میزگرد بین المللی آزادی ادیان» آقای برایان هوک نماینده ویژە امور ایران در وزارت خارجه آمریکا سخنرانی خود را با پرداختن به وضعیت وخیم دراویش گنابادی و محدودیتها و فشارهای شدید ایجاد شده برای دکتر نورعلی تابنده قطب دراویش سلسله گنابادی آغاز کرد.

نماینده ویژە امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت در حالی رژیم ایران، محدودیتها و فشارها را بر آقای دکتر نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی در سن 91 سالگی افزایش داده، که وی به مراقبتهای دائم و ویژه پزشکی نیازمند است. سپس آقای هوک با اشاره به دادگاه فرمایشی درویش محمد یاور ثلاث و اعدام ظالمانه وی افزود، هم اکنون صدها درویش در زنداهای رژیم ایران تحت شکنجه می باشند.

حمید قره گزلو نماینده «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» که یکی از سخنرانان این میزگرد بود، در سخنرانی خود با اشاره به نقض فاحش حقوق شهروندان ایران بخصوص پیروان تنوعهای مذهبی، به سرکوب بی رحمانه دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی توسط رژیم ایران پرداخت و مخاطبان را نسبت به آنچه در زندانهای جمهوری اسلامی ایران بر صدها زن و مرد درویش می گذرد آگاه کرد.

آقای قره گزلو در بخشی از سخنان خود به وضعیت وخیم زنان درویش زندانی و ضرب و شتم آنان توسط ماموران زندان قرچک پرداخت. پس از آن با معرفی برخی قضات فاسد که «حکمهایی را که نهادهای امنیتی برای زندانیان، بخصوص دراویش گنابادی درخواست می کنند، بدون چون چرا صادر کرده و دراویش را به اعدام و حبسهای طولانی مدت محکوم کرده اند»، فساد گسترده و نهادینه شده در قوه قضائیه نظام را مورد بررسی قرار داد.

در آخر نماینده «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» لیستی از قضات فاسد و ناقض حقوق بشر در ایران را به آقای برایان هوک رئیس گروه «اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا» به منظور قرار دادن در لیست ناقضان حقوق بشر و تحریم آنها از سوی آمریکا، تقدیم کرد.

برایان هوک در بخشهای بعدی سخنرانی خود به وضعیت هموطنان بهایی، بازداشت آنها و پلمب کردن محل کسب و کار این هموطنان و در کل وضعیت غیر قابل تحمل تنوعهای مذهبی و سرکوب آنها توسط رژیم ایران پرداخت.

آقای برایان هوک سپس با اشاره به وضعیت هموطنان سنی در ایران گفت، مسلمانان سنی نیز در معرض سرکوب حکومتی، از جمله قتل های خودسرانه، بازداشتهای خودسرانه و شکنجه در بازداشت، قرار دارند. آنها به طور مرتب از کسب جواز ساختن محل عبادت، خصوصا در تهران، محروم می شوند. این تزویری زننده است برای رژیمی که مدعی است نگاهبان مشعل اسلام است. هفته پیش وقتی که پرزیدنت روحانی در کنفرانس جهانی وحدت اسلامی سخنرانی کرد، درباره رنجی که سنیهای ایران می کشند سخنی نگفت.

نماینده ویژە امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود:

پرزیدنت روحانی و رهبر ایران توهینی به اصول مدارایی هستند که مسلمانان در سراسر دنیا به کار می برند و شکافی در قلب جوامع مذهبی، که برای قرنها به طور مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کرده اند، ایجاد می کنند. رژیم ایران می تواند نکاتی را از بنیانگذار امپراطوری ایران، کورش کبیر، که بیش از هر چیز به خاطر بردباری دینی اش شهره است، بیاموزد. رژیم ایران مرتبا از بازدید ایرانیان از مقبره او ممانعت می کند. باید پرسید که این رژیم متزلزل از چه هراس دارد . . .

کارزار فشار حداکثری ما معطوف است به وادار کردن رژیم ایران به تغییر این سیاستهای مخرب. این نباید تصمیمی سخت برای رهبر ایران باشد. به هر حال، افتخاری در راندن ملتی بزرگ به قعر، با فساد، سوء مدیریت و سوء استفاده نیست. ایران با میراث تاریخی غنی و فرهنگ پرنشاطش شایسته این است که کشوری مطرود نباشد.

کارزار فشار حداکثری ما تا زمانی که رژیم ایران تصمیم بگیرد که به حاکمیت قانون احترام بگذارد، از هنجارهای بین المللی تبعیت کند و از تروریسم دوری کند، ادامه می یابد.

تمام سطوح دولت ایالات متحده در کنار مردم ایران ایستاده اند. در حالی که آنها از حکومتشان می خواهند تا سیاستهای مخربش را تغییر دهد، خرج کردن منابع مالیشان را برای ماجراجوییهای خشونت بار در خارج از کشور متوقف کند و به حقوق بشرشان، از جمله حق آزادی مذهبیشان، احترام بگذارد، ما درهمبستگی با آنها ایستاده ایم.