شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

جابجایی گسترده نیروهای در عربستان با احتمال کودتا علیه ولیعهد، تبادل اسراء میان دولت دمشق و گروههای معارض سوری در شمال سوریه، افشای طرح خطرناک آمریکا علیه حشد شعبی عراق و ورود کشتی جاسوسی پیشرفته فرانسه به مدیترانه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله گروههای تروریستی با گاز کلر به حلب سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، گروههای تروریستی شامگاه شنبه منطقه الخالدیه در شهر حلب سوریه را با راکتهای حاوی گاز سمی کلر مورد حمله قرار دادند.

خبرنگار سانا در حلب گزارش داد که در پی این حمله، شماری از غیرنظامیان دچار تنگی نفس و احساس خفگی ناشی از استنشاق گاز کلر شده اند.

یک منبع آگاه در فرماندهی پلیس حلب نیز به خبرگزاری سانا گفت که در این حمله تروریستی به منطقه الخالدیه، حدود ۱۵ غیرنظامی به احساس خفگی و تنگی نفس مبتلا شدند که این مجروحان به سرعت به بیمارستانها منتقل شدند.

همپنین در این باره خبرگزاری راشا تودی در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۵۰ نفر از ساکنان منطقه «الخالدیه» به دلیل بروز علائم مسمومیت با گاز سمی در بیمارستان بستری شده اند.

به گفته مقامات درمانی سوریه، ماده اصلی و خطرناک بکار رفته در این راکتها گاز کلر (کلرین) بوده است.

رئیس سازمان بهداشت و درمان حلب سوریه گزارش داد که پس از بمباران، ۵۰ نفر به دو بیمارستان این شهر منتقل شده اند و گفت که احتمالاً شمار مجروحان افزایش می یابد.

گفتنی است گاز کلر (کلرین) که نخستین بار در جنگ جهانی دوم به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گرفت، ممکن است به صدمات جسمانی منجر شود و در موارد مسمومیت شدید، باعث مرگ شود.

جابجایی گسترده نیروهای در عربستان با احتمال کودتا علیه ولیعهد/ حمله گروههای تروریستی با گاز کلر به حلب سوریه/افشای طرح خطرناک آمریکا علیه حشد شعبی عراق/ ورود کشتی جاسوسی پیشرفته فرانسه به مدیترانه

بنابر گزارشها، در میان قربانیان این حمله زنان و کودکان به چشم می خورند.

خبرنگار سانا نیز گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه در واکنش به این حمله راکتی مواضع گروههای تروریستی در شمال حلب را هدف حمله خود قرار دادند که در پی آن، این گروههای تروریستی متحمل تلفات سنگین شده اند.

جابجایی گسترده نیروهای در عربستان با احتمال کودتا علیه ولیعهد

مجتهد، فعال افشاگر سعودی در فضای مجازی، در گفتگو با «الخلیج آنلاین» از احتمال کودتای شاهزاده‌های سعودی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خبر داد.

مجتهد در ادامه افشاگری خود علیه ولیعهد سعودی اعلام کرد: «بن‌ سلمان دستور داده اقدامات امنیتی استثنایی اتخاذ شود و از گارد پادشاهی خواسته است از مناطق شرقی و غربی کشور به ریاض حرکت کنند تا مانع از وقوع کودتا شوند.»

مجتهد گفت بن سلمان بعد از ترک عربستان، باخبر شده است که در بین خاندان سعودی اقداماتی برای کودتا علیه او در حال شکل‌گیری است.

این فعال سعودی در توییتر نوشت: «اگر شاهزاده احمد (برادر پادشاه سعودی) تصمیم به اعلام عزل سلمان بگیرد، ۹۵ درصد خاندان پادشاهی با او بیعت خواهند کرد.»

وی پیش از این در توییتی نوشت: «آنچه در نزدیکی دیوان پادشاهی اکنون در حال رخ دادن است، سبب ایجاد نوعی سردرگمی شده است. ما منتظر جزئیات آن هستیم.»

وی سپس در توییتی دیگر اعلام کرد: «جزئیات تاکنون بدین شرح است شمار زیادی از افرادی که قرار بوده همراه بن سلمان در نشست گروه بیست حضور یابند، سفرشان را لغو کرده و برای حفاظت از دیوان پادشاهی فرستاده شده اند؛ همچنانکه افراد دیگری نیز نیمه شب از خانه هایشان فراخوانده شدند. علاوه بر تحرکات امنیتی و ماشین‌های نظامی نزدیک دیوان پادشاهی، آیا اقداماتی بر ضد بن سلمان در جریان است یا این شرح دیگری دارد؟ هنوز مشخص نیست.»

در توییت دیگری از او آمده است: «۲۰ جیپ نظامی مجهز به توپ ۵۰ میلی متری و دوربین‌های دید در شب و مادون قرمز میان دیوان کاخ پادشاهی و کاخ العوجا قرار داده شده است. به نیرو‌های امنیتی (همراه بن سلمان) که از فرودگاه بازگردانده شدند، گفته شده است برای حمایت از پادشاه و دیوان باقی بمانند. نظارت بر کاخ احمد (بن عبدالعزیز) نیز افزایش یافته است.»

مجتهد همچنین از فراخوانده شدن شمار زیادی از افراد گارد پادشاهی از شهر جده و دمام و انتقال آن‌ها به ریاض خبر داد.

گفتنی است پیشتر دیوان پادشاهی عربستان از سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به شماری از کشور‌های عربی خبر داده بود.

افشای طرح خطرناک آمریکا علیه حشد شعبی عراق

کریم علیوی نماینده پارلمان عراق از طرح خطرناک آمریکا برای هدف قرار دادن پایگاه های حشد شعبی خبر داد و از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواست با این توطئه مقابله کند.

علیوی در بیانیه ای که شبکه السومریه نیوز منتشر کرد، اظهار داشت نیروهای آمریکایی شروع به شناسایی و جمع آوری اطلاعات درباره پایگاه های حشد شعبی که در چارچوب فرماندهی لشگر اول پلیس فدرال در بغداد قرار دارد، آغاز کرده‌اند

وی افزود : آمریکا با گرفتن مختصات پایگاه های حشد شعبی در بغداد و دیگر استان های عراق قصد دارد، آنها را هدف قرار دهد. ‎

جابجایی گسترده نیروهای در عربستان با احتمال کودتا علیه ولیعهد/ حمله گروههای تروریستی با گاز کلر به حلب سوریه/افشای طرح خطرناک آمریکا علیه حشد شعبی عراق/ ورود کشتی جاسوسی پیشرفته فرانسه به مدیترانه

این نماینده پارلمان عراق هشدار داد: آنچه در جریان است ، ناقوس خطر را به صدا در می آورد و تلاش‌های آمریکا برای آغاز طرح هدفمند خود برای ضربه زدن به حشد شعبی آغاز شده است.

علیوی از نخست وزیر عراق خواست تا در مقابل اینگونه توطئه ها ایستادگی کند و کسانی را که برای شناسایی پایگاه های حشد شعبی با آمریکایی‌ها همکاری می کنند، مورد بازخواست قرار دهد. ‎

تبادل اسراء میان دولت دمشق و گروههای معارض سوری در شمال سوریه

وزارت امور خارجه ترکیه روز شنبه اعلام کرد که دولت «بشار اسد» رئیس جمهور قانونی سوریه و گروههای معارض سوری به عنوان نخستین گام در مسیر اعتمادسازی میان طرفین جنگ، در شمال این کشور به تبادل اسراء پرداختند.

این تبادل اسراء بخشی از یک طرح آزمایشی است که مطابق با فرآیند «آستانه» و با ابتکار عمل ترکیه، روسیه، ایران و سازمان ملل برای تحقیق در مورد سرنوشت مفقودشدگان و آزادی افراد بازداشت شده تهیه شده است.

هنوز شمار اسرای مبادله شده، ذکر نشده است؛ اما دیده بان حقوق بشر در سوریه- یک گروه دیده بان جنگ مستقر در بریتانیا- اعلام کرد که گروههای معارض ۱۰ تن از گروگانها را در ازای آزادی ۱۰ تن از اسراء از سوی دولت اسد آزاد کرده اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در همین ارتباط اعلام کرد که ۹ مرد و یک زن پس از گذراندن یک دوره اسارت در حومه حلب توسط شبه نظامیان «آزاد شدند».

ورود کشتی جاسوسی پیشرفته فرانسه به مدیترانه

یک وبگاه وابسته به محافل امنیتی – نظامی صهیونیست از ورود یک فروند کشتی تجسسی پیشرفته فرانسه به سواحل سوریه و آغاز عملیات در کنار ناو گروه آمریکا خبر داد.

 وبگاه «دبکا فایل» غروب شنبه در این زمینه نوشت: کشتی جاسوسی پیشرفته «دپو لوم» به سواحل سوریه رسیده و عملیات خود را کنار ناو هوایپمابر «یو .اس. اس. هری ترومن» و پنج کشتی همراه آن آغاز کرده است.

 دبکافایل نوشت که این کشتی جاسوسی فرانسه به طور معمول از سوی اداره اطلاعات نظامی فرانسه (DRM) در مناطق حساس دنیا و در آستانه یا اواسط درگیری‌های نظامی مستقر می‌شود.

گفته می‌شود که این کشتی جاسوسی فرانسوی مجهز به سامانه هشدار دهنده، ارتباط ماهواره‌ای و دستکم 2 رادار ناوبری است.

این کشتی همچنین مجهز به دستگاه‌های شنود مراکز فرماندهی، تلفن‌های همراه و قابلیت پی بردن به کدهای رایانامه‌ها است.

 این وبگاه صهیونیستی همچنین از فعالیت 24 ساعته نیروی هوایی آمریکا بر فراز سوریه در هفته گذشته خبر داد و نوشت: برخی هواپیماها از عرشه ناو «هری ترومن» بلند می‌شوند.

این در حالی است که ناوگان دریایی روسیه در غرب آسیا نیز به تازگی رزمایشی را به اجرا گذاشت و ناوهای موشک انداز «آدمیرال ماکراوف» و «آدمیرال اسن» موشک‌های دریا به ساحل «کالیبر» شلیک کردند.