چند هفته پس از مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در استانبول، یک مرکز پژوهش‌های امنیتی در ایالات متحده آمریکا از تلاش‌های سازمان یافته ترکیه جهت مطرح کردن این پرونده در سطح بین المللی و بهره‌برداری سیاسی از این جنایت پرده برداشت.

به گزارش العربیه، در گزارش مرکز پژوهش‌های امنیتی آمریکا آمده است که ترکیه بدون هیچ‌گونه توجهی به اعتبار و عینیت و به دور از اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای با ایجاد کمپین‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی به طور سازمان‌دهی شده‌ای تلاش کرد تا سناریو‌ی خود درباره‌ی این حادثه را به کرسی نشانده و در صدر اخبار رسانه‌‌ها و اولویت‌های بینندگان قرار دهد.

بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های امنیتی آمریکا، ترکیه در این راستا تا حدودی موفق شده با استفاده از الگوی روسی موسوم به «لوله‌های آتش برای پمپاژ رسانه‌ای کاذب» و با نشر ادعاهای ناروا و اخبار کذب به طور سازمان یافته‌ای تلاش کرد تا این پرونده را در سطح بین‌المللی مطرح کند.

در الگوی روسی مورد استفاده از سوی ترکیه، اخبار با کمک رسانه‌های داخلی و رسانه‌های دیگر کشورهای هم‌پیمان در یک تسلسل زمانی بازنشر و اطلاع‌رسانی می‌شد.

از طرفی، این ترفندهای ترکیه نتوانست تمامی موسسه‌های رسانه‌ای و از آن جمله رسانه‌های آمریکا را فریب دهد.

در این زمینه روزنامه «واشینگتن پوست» که خاشقجی به عنوان نویسنده در آن فعالیت می‌کرد نیز خوانندگان خود را از احتمال هر گونه دست‌کاری اخبار و تحت تاثیر قرار دادن آنها با داستان‌‌های خودساخته دور از واقع از سوی ترکیه، بر حذر داشت.

این پژوهش آمریکایی با اشاره به کیفیت پوشش رسانه‌ای درباره موضوع ناپدید شدن خاشقجی و همچنین ناپدید شدن رییس سابق اینترپل که طی حوادثی جداگانه به طور هم زمان اتفاق افتاده را مطرح و مقایسه کرد که در این میان اخبار مربوط به رییس اینترپل هیچ‌گونه جذابیتی رسانه‌ای برای مخاطبان به وجود نیاورد اما اخبار خاشقجی و به لطف تلاش‌های سازمان‌یافته ترکیه برای بین المللی کردن این پرونده، همچنان در صدر اخبار قرار می‌گرفت که این خود فرضیه‌ای را که این پژوهش مرکز آمریکایی بر آن استوار است را تایید می‌کند.