چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

ابراز نگرانی قطر از تأثیر تنش های آمریکا و ایران بر دوحه، آغاز اولین سفرهای خارجی محمد بن سلمان پس از قتل خاشقجی، سخنان عجیب ترامپ در حمایت از ولیعهد عربستان، تحریم هجده سعودی مرتبط با قتل خاشقجی از سوی فرانسه و زیان بیش از دو میلیارد دلاری عراق از توافق پشت پرده ریاض ـ واشنگتن، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تلاش آمریکا برای پرونده سازی جدیدی علیه ایران با استفاده از حریه سلاح های شیمیایی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ کنت وارد، نماینده آمریکا در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جریان نشست روز پنجشنبه این سازمان مدعی شده که ایران همه توانمندی‌های خود در زمینه سلاح‌های شیمیایی را اعلام نکرده است.

نماینده آمریکا همچنین مدعی شد، ایران در اقدامی مغایر با قوانین سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی درباره یکی از تأسیسات خود مرتبط با این سلاح‌ها گزارشی ارائه نداده است.

غلامحسین دهقانی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، شامگاه چهارشنبه سی ام آبان ماه در سخنرانی خود در نخستین روز چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که در شهر لاهه در حال برگزاری است، ضمن انتقاد از رفتار فریبکارانه برخی اعضای معاهده گفت: «این گونه رفتارها، راه را برای دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح شیمیایی باز کرده و برای آن‌ها این فرصت را فراهم کرد که از این سلاح‌ها ضد انسان‌های بی دفاع استفاده کنند.»

وی افزود: «ایران کشوری است که همواره موضعی روشن در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی داشته و به تعهدات خویش پایبند بوده است.»

ابراز نگرانی قطر از تأثیر تنش های آمریکا و ایران بر دوحه

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر طی سخنانی گفت: مناقشه بین آمریکا و ایران ما را در وضعیت ناخوشایندی قرار داده است، چون ما شاهد اختلاف بین قوی ترین هم پیمان خود از یک طرف و همسایه خود از طرف دیگر هستیم.

وزیر امور خارجه قطر در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی نیز اعلام کرد، هرکس مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی است، باید وادار به پاسخگویی شود.

آغاز نخستین سفرهای خارجی محمد بن سلمان پس از قتل خاشقجی

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در نخستین سفر دوره ای خارجی خود پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه، پنجشنبه شب وارد ابوظبی امارات شد.

محمد بن سلمان در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و شماری از مقامات اماراتی قرار گرفت.

خبرگزاری رسمی امارات اعلام کرد پس از ورود محمد بن سلمان به فرودگاه ابوظبی، ۲۱ گلوله توپ برای استقبال از وی شلیک شد.

تلاش آمریکا برای پرونده سازی جدیدی علیه ایران با استفاده از حربه سلاح های شیمیایی/ آغاز اولین سفرهای خارجی محمد بن سلمان پس از قتل خاشقجی/ زیان بیش از ۲ میلیارد دلاری عراق از توافق پشت پرده ریاض-واشنگتن/سخنان عجیب ترامپ در حمایت از ولیعهد عربستان

دیوان پادشاهی عربستان هم در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد، بن سلمان با دستور شاه سعودی کشور را برای سفر به چند کشور عربی ترک کرده است. این بیانیه به نام این کشورها اشاره نکرد.

ریاض پیش از این اعلام کرد، محمد بن سلمان اواخر ماه جاری میلادی (نوامبر) برای شرکت در نشست سران کشورهای جی – 20 به آرژانتین سفر خواهد کرد.

سخنان عجیب ترامپ در حمایت از ولیعهد عربستان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه دفاع از سعودی‌ها بر سر نقش مقام‌های عالی رتبه عربستان در قتل «جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مدعی شد که متهم ردیف اول این داستان یعنی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی از این کارها تنفر دارد.

حضور محافظان شخصی بن‌سلمان در تیم ترور خاشقجی و مکالمات تلفنی ضبط‌شده، بسیاری از تحلیل‌گران و حتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را به این نتیجه رسانده که دستور قتل این روزنامه‌نگار منتقد، از سوی ولیعهد جوان سعودی صادر شده است؛ رئیس‌جمهور آمریکا اما یک تنه اصرار دارد روایت سعودی‌ها از قتل خاشقچی، مبتنی بر حقیقت است.

سعودی‌ها می‌گویند، تیمی که برای مجاب کردن خاشقجی به بازگشت به کشور به استانبول اعزام شده بود، در میانه عملیات اقناع وی به بازگشت، زیاده‌روی کرده و او را کشته است.

تلاش آمریکا برای پرونده سازی جدیدی علیه ایران با استفاده از حربه سلاح های شیمیایی/ آغاز اولین سفرهای خارجی محمد بن سلمان پس از قتل خاشقجی/ زیان بیش از ۲ میلیارد دلاری عراق از توافق پشت پرده ریاض-واشنگتن/سخنان عجیب ترامپ در حمایت از ولیعهد عربستان

دونالد ترامپ در ادامه حمایت از بن‌سلمان، روز پنج‌شنبه یکم آذر ماه در میان خبرنگاران گفت: «من خودم هم از جنایت متنفرم و هم از آنچه در این ماجرا رخ داده و از تلاش برای لاپوشانی آن متنفرم، ولی به شما بگویم که ولیعهد بن سلمان، بیش از من از این مسائل نفرت دارد.»

تحریم هجده سعودی مرتبط با قتل خاشقجی از سوی فرانسه

روز پنجشنبه وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد، از ورود هجده شهروند سعودی به خاطر ارتباط داشتن با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی به این کشور جلوگیری می کند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه فرانسه افزوده است: این افراد به دلیل ارتباط با قتل جمال خاشقجی مورد تحریم فرانسه قرار گرفتند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: قتل جمال خاشقجی جنایتی بسیار خطرناک است که علیه آزادی مطبوعات و حقوق اساسی صورت گرفته است.

وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه مجازات این کشور ممکن است شامل اشخاص دیگر نیز شود، افزوده است: فرانسه خواستار پاسخ شفاف، جامع و کامل مقام های سعودی درخصوص قتل جمال خاشقجی است.

در گزارش رویترز اشاره ای به اسامی اتباع سعودی تحریم شده نشده است.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پیشتر گفته بود، پاریس به زودی در مورد اعمال تحریم بر افراد مرتبط با قتل «جمال خاقشجی» تصمیم گیری خواهد کرد.

این در حالی است که «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه از تحریم هجده تبعه عربستان به دلیل ارتباط با قتل خاشقجی خبر داد. وی گفت: ممنوعیت ورود به کشورهای شنگن، از جمله مجازاتی است که ما برای سعودی های مرتبط با قتل خاشقجی در نظر گرفته ایم. این تصمیم پس از هماهنگی نزدیک با فرانسه و انگلیس گرفته شده است.

زیان بیش از دو میلیارد دلاری عراق از توافق پشت پرده ریاض ـ واشنگتن

یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان عراق درباره توافقات پشت پرده نفتی آمریکا و عربستان هشدار داد.

ماجد شنگالی، عضو حزب دموکرات کردستان عراق از خسارت هنگفتی که به عراق وارد می شود خبر داد و افزود: قیمت نفت از ۸۶ دلار به ۶۳ دلار برای هر بشکه رسیده و این حاصل همکاری آمریکا و عربستان و زیان به کشورهای دیگر که در رأس آنها عراق قرار دارد، است که در صورت ادامه این روند عراق ۲.۳ میلیارد دلار ماهانه زیان می بیند.

وی در ادامه این پرسش را مطرح می کند که چگونه ما این را جبران کنیم؟

شایان ذکر است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از عربستان سعودی به خاطر کاهش قیمت نفت تشکر کرد و خواستار کاهش بیشتر (اشاره به توافق آمریکایی ـ سعودی در این باره) قیمت نفت از سوی ریاض شد.