جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » نائورت: اقدام سخت علیه ایران برای مقابله با ترور و بهبود حقوق بشر است!

نائورت: اقدام سخت علیه ایران برای مقابله با ترور و بهبود حقوق بشر است!

هدر نائورت ۳۰ آبان ماه گفته است «ما به اقداماتی سخت‌گیرانه علیه ایران نیاز داریم تا جلوی ترور و خشونت در خارج از مرزهای آن گرفته شود و وضعیت حقوق بشر در داخل بهبود یابد».

پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ – رادیوفردا    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر می‌گوید اقدامات سخت علیه ایران برای مقابله با ترور در خارج از مرزها و بهبود حقوق بشر در داخل این کشور است.

خانم نائورت سپس افزوده است «ما به حمایت از صدای ایرانیان و برای تحکیم حمایت‌های بین‌المللی از تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «جهان باید متحد شود تا به بدکاری‌های ایران بگوید: نه».

هدر نائورت همزمان با اشاره به اظهارات سفیر ایالات متحده در لندن، تاکید کرده تحریم‌های آمریکا قرار نیست مسائل انسان‌دوستانه را در برگیرد.

مقام‌های دولت آمریکا در هفته‌های گذشته در مواردی بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

خانم نائورت با اشاره به بخشی از اظهارات سفیر آمریکا در لندن می‌گوید «هدف قرار دادن داد و ستد [امور] انسانی، هرگز سیاست ایالات متحده نبوده‌است. تحریم‌های ما قصد تغییر رفتار مخرب حکومت ایران را دارند».

روز چهارشنبه سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مورد پیامدهای تحریم‌های آمریکا بر نیازهای‌ دارویی و پزشکی ایران هشدار داد.

در آبان‌ماه نیز شماری از هنرمندان، کنشگران، فعالان فرهنگی و روزنامه‌نگاران ایرانی با امضای نامه‌ای سرگشاده گفته بودند این پندار که «نتیجه اعمال تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران» باشد «خام‌اندیشانه» است و «ملت ایران تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد».

از سوی دیگر اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند، این سیاست‌های جمهوری اسلامی، به‌ویژه در مورد هزینه پول‌های کشور در خارج از مرزها است که مشکلات را به وجود آورده و نه تحریم‌های آمریکا.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، گفته‌است هدف از تحریم‌های آمریکا، تحت‌الشعاع قرار دادن تجارت در زمینه‌های بشردوستانه، از جمله غذا و دارو نیست و حکومت ایران در این زمینه به مردم اطلاعات غلط می‌دهد.

به گفته آقای هوک استثناهایی که ایالات متحده در نظر گرفته، به نفع مردم ایران است، اما حکومت ایران که مسئول مشکلات اقتصادی، مشکلات مربوط به تأمین نیازهای اولیه و نیز کمبود آب است، در این باره به مردم ایران اطلاعاتی غلط می‌دهد.

دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران نیز طی دو نوبت -آخرین بار در آبان ماه- اجرایی شده‌اند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند قصد دارند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. بخش عمده‌ای از کل صادرات ایران را نفت و گاز تشکیل می‌دهد.

توئیتر، رادیو فردا|ت