پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

مذاکرات صلح یمن در اول دسامبر، استقرار نیروهای نظامی عربستان و امارات در سوریه، پیام بن سلمان به اردوغان درباره خاشقجی، سفر هیأت بلندپایه جنبش حماس به مصر و تصمیم انگلیس برای پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی به ایران در ازای آزادی یک زندانی، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به قدردانی ترامپ از عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری به طور خاص از عربستان سعودی تشکر و قدردانی کرد.

ترامپ در این پیام توئیتری، به خاطر نقش‌آفرینی عربستان در کاهش قیمت جهانی نفت، تشکر کرد.در پیام توئیتری ترامپ آمده است؛

قیمت‌های نفت کمتر می‌شوند. عالی! همچون یک کاهش مالیات بزرگ برای آمریکا و جهان است. لذت ببرید، 52 دلار، که قبلا 82 دلار بود. عربستان سعودی متشکرم. اما باز هم کمترش کن.

برگزاری مذاکرات صلح یمن در اول دسامبر

چهارشنبه شب «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا گفت: دور جدید مذاکرات صلح یمن در اول دسامبر {۹ روز دیگر} در «استکهلم» سوئد برگزار خواهد شد.

متیس این اظهارات را ساعاتی پس از ورود نماینده سازمان ملل در امور یمن به صنعاء و گفت‌‌وگو با مسئولان انصارالله درباره مقدمات دور جدید گفت‌گوهای یمن به میزبانی سوئد، عنوان کرده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین مدعی شد، عربستان و امارات عملیات نظامی خود به الحدیده را متوقف کردند.

جیمز متیس با بیان اینکه یمن تنها بحران منطقه نیست، افزود: بحران شورای همکاری از بحران‌های حقیقی منطقه است.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: اگر به دنبال توقف جنگ یمن و پایان آن هستیم، باید با عربستان همکاری کنیم.

وی همچنین درباره خاشقجی گفت: معتقد نیستم که سیا یا دولت سعودی بر سر اینکه چه کسی مسئول قتل خاشقجی است، به نتیجه‌ای رسیده باشند.

استقرار نیروهای نظامی عربستان و امارات در سوریه

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند عربستان و امارات اخیراً نیروی نظامی در شمال‌ شرق سوریه مستقر کرده‌اند. پیش از این، در ماه آوریل سال جاری میلادی، روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال گزارش داد، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در حال بررسی طرحی برای جایگزین کردن نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه با نیروهای عربی ‌است و به همین منظور دولت آمریکا به عربستان سعودی، قطر و امارات روی آورده تا هزینه مالی اعزام نیروهای عربی به سوریه را بررسی کنند.

اکنون روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه اعلام کرده است، نیروهای نظامی عربستان و امارات به تازگی در شمال شرقی‌ سوریه مستقر شده‌اند، منطقه‌ای که پایگاه‌های نیروهای کُرد سوریه تحت حمایت آمریکا در آنجا حضور دارند.

هر چند امارات و عربستان تاکنون به انتشار این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما پیشتر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، از آمادگی این کشور برای اعزام نیروی نظامی به سوریه خبر داده بود.

به گفته وزیر خارجه عربستان «بحث اعزام نیروی نظامی به سوریه از روز آغاز بحران این کشور میان ریاض و واشنگتن وجود داشته است. گفت وگوهایی نیز در این رابطه که چه نیروهایی باید در شرق سوریه باشند یا از چه کشورهایی باشند انجام گرفته و هم‌اکنون نیز چنین بحث‌هایی میان دو کشور در جریان است».

همچنین صالح حاجی عبدالله، عضو شورای محلی شهر رقه سوریه به روزنامه ینی شفق گفته است، آمریکا طی ده روز گذشته، بیش از ۵۰۰ نظامی خود را به مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه منتقل کرده است.

پیام بن سلمان به اردوغان درباره خاشقجی

به گزارش میدل ایست نیوز، یکی از مقامات دولت ترکیه از پیغام محمد بن سلمان به اردوغان، مبنی بر درخواست وی برای پایان دادن به این پرونده به شکلی آبرومندانه خبر داده است.

بر اساس این گزارش، بن سلمان پیشنهاد داده که در ازای بسته شدن این پرونده، همه اختلافات دوجانبه و منطقه‌ای عربستان و ترکیه به نفع طرف ترک حل و فصل شود. با وجود این پیشنهاد، اردوغان تنها به دنبال کنار رفتن محمد بن سلمان از قدرت در عربستان است که این موضوع به کودتای ترکیه در سال 2015 و نقش عربستان در آن بازمی‌گردد.

این سایت با اشاره به وضعیت بغرنج محمد بن سلمان در منطقه و محیط بین‌الملل عنوان کرد: موضع دولتمردان آمریکا نیز در این باره دچار تشتت شده و اتخاذ تصمیم واحد با وجود تضارب آرا بعید به نظر می‌رسد.

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان گفته که تنها امیدش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست و حتی حاضر شده برای نجات خود از این پرونده مبلغ 200 میلیارد دلار در قالب قراردادهای تجاری به ترامپ بدهد؛ اما تاکنون تضمینی برای بقای خود نیافته است.

سفر هیأت بلندپایه جنبش حماس به مصر

فوزی برهوم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت، هیأتی از این جنبش به ریاست صالح العاروری امروز چهارشنبه عازم قاهره پایتخت مصر شد.

این هیأت شامل موسی ابومرزوق، خلیل الحیه، عزت الرشق، حسام بدران و روحی مشتهی از شخصیت‌های بلندپایه جنبش حماس است.

بر اساس این گزارش هدف از این سفر توسعه روابط دوجانبه و پایان دادن به محاصره غزه و راه‌های تحقق وحدت ملی بر اساس توافقات صورت گرفته به‌ویژه توافق سال 2011 میلادی است.

تصمیم انگلیس برای پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی به ایران در ازای آزادی یک زندانی/استقرار نیروهای نظامی عربستان و امارات در سوریه/پیام بن سلمان به اردوغان درباره خاشقجی/قدردانی ترامپ از عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت

پیش از این، ‎یک منبع مسئول در جنبش حماس گفته بود، این جنبش دعوت‌نامه رسمی جمهوری عربی مصر را برای دیدار از قاهره طی روزهای آینده با هدف تکمیل گفت وگوها درباره تلاش‌های آشتی دریافت کرده است.

قاهره گفت و گوهای آشتی میان جنبش های فتح و حماس و با مشارکت تمام گروه‌های فعالیت ملی فلسطین را با هدف پایان دادن به شکاف‌های یازده ساله میان آنها را نظارت و حمایت می کند.

تصمیم انگلیس برای پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی به ایران در ازای آزادی یک زندانی

رسانه‌های انگلستان گزارش دادند «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه این کشور قصد دارد، در ازای پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی ایران، خواستار آزادی یک محکوم امنیتی شود.

تصمیم انگلیس برای پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی به ایران در ازای آزادی یک زندانی/استقرار نیروهای نظامی عربستان و امارات در سوریه/پیام بن سلمان به اردوغان درباره خاشقجی/قدردانی ترامپ از عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت

روزنامه تایمز گزارش داده هانت در سفر به تهران، خواستار آن شده در ازای حل و فصل اختلافات بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران در پرونده خرید تانک‌های «چیفتن»، «نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند انگلیسی که در ایران به جرایم امنیتی محکوم شده آزاد شود.