چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نماینده آمریکا در امور ایران: ما در مورد فرار از تحریم‌ها هوشیار هستیم!

نماینده آمریکا در امور ایران: ما در مورد فرار از تحریم‌ها هوشیار هستیم!

برایان هوک،  نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز ۲۸ آبان در توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا : وقتی شرکت‌های خارجی با حکومت ایران داد و ستد بکنند، «احتمالا به تروریسم کمک مالی می‌کنند؛ شاید حتی تروریسم در خاک خودشان».

به گفته نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، تحریم‌های آن کشور «قصد دارند مانع توانایی رژیم (ایران) در صدور تروریسم شوند».

سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷    رادیو فردا   آقای هوک می‌گوید «ما نسبت به هرگونه فرار از تحریم‌ها هوشیاریم و چنانچه این کار را مشاهده کنیم، در استفاده از تحریم برای متوقف کردن آن تردید نخواهیم کرد».

ایالات متحده آمریکا، دولت ایران را در صدر فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داده‌است. دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق اتمی صورت‌گرفته در دولت باراک اوباما خارج شد. در حالی‌که چه در دوره اوباما و چه در دوره فعلی، دولت ایران در فهرست حامیان تروریسم بوده، اما دونالد ترامپ می‌گوید توافق اتمی مانع از این‌گونه فعالیت‌ها و نیز توسعه برنامه موشکی، اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» تهران در منطقه و مسائل دیگر نشده‌است. باراک اوباما می‌گوید هدف از توافق اتمی، برنامه‌های هسته‌ای ایران بود.

تهران حمایت از تروریسم را رد می‌کند و همزمان برخی از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در منطقه را عامل ایجاد گروه‌های تروریستی و حامی آن‌ها توصیف می‌کند. جمهوری اسلامی دخالت در امور دیگر کشورها را رد کرده‌است و می‌گوید برنامه موشکی‌اش، «دفاعی» است و قصد ندارد از آن دست بکشد.

برایان هوک روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «العربیه» تاکید کرده‌است که «ایران در گذشته از تحریم‌ها فرار کرده‌است، اما ما این بار رویکرد به‌مراتب سخت‌تری را پی گرفته‌ایم».

این اظهارات تکرار سخنان هفته‌های گذشته مقام‌های آمریکایی‌ست که می‌گویند کارزار فعلی، وارد کردن «فشار حداکثری» بر ایران است؛ برای آن‌که تهران «رفتار خود را تغییر دهد» و برای رسیدن به یک توافق جامع‌تر پای میز مذاکره برگردد.

این در حالی‌ست که اتحادیه اروپا، که به توافق اتمی با ایران پایبند مانده، در تلاش برای ایجاد ساز و کار مالی‌ست که بتواند به تجارت با ایران ادامه دهد. این ساز و کار که به اختصار «اس‌پی‌وی» نام دارد از یک نهاد واسطه در اتحادیه اروپا برای انجام تجارت با ایران بهره می‌برد و قرار است تضمین کند که -برای نمونه- پول صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی با فروش کالاها و خدمات اروپا به ایران جبران شود.

اما به نظر می‌رسد این اقدامات با پیشرفت چندانی روبه‌رو نبوده‌است. چندی پیش برخی منابع آگاه در اتحادیه اروپا به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بودند که هیچ‌ یک از کشورهای ۲۸ گانه عضو اتحادیه حاضر به میزبانی این سازوکار ویژه نیست. روز دوشنبه نیز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که به دلیل «فشار بسیار سنگین» آمریکا، هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند و این اتحادیه از ثبت رسمی این سازوکار «ناتوان» است.

تحریم‌های ایالات متحده، پس از خروج از برجام، طی دو دور بازگردانده شده‌اند که واپسین دور، تحریم‌های نفتی و مالی شدیدی را در برمی‌گیرد. آمریکا می‌گوید در نهایت قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند. اما رهبران جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، می‌گویند ایران به صادرات نفت ادامه خواهد داد.
توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا، العربیه، ایسنا، رادیو فردا|ت|خ