جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تصویب قطعنامه اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل

تصویب قطعنامه اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل

قطعنامه مربوط به نقض شدید، گسترده و مستمر حقوق بشر توسط رژیم حاکم بر ایران با ۸۵ رای موافق (۲ رای بیشتر از سال گذشته) ۳۰ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

قرار است که این قطعنامه ماه آینده (دسامبر) در صحن مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود.

سال گذشته نیز چنین قطعنامه از سوی کانادا مطرح شد که در نهایت در آذرماه سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل با با ۸۱ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۷۰ رای ممتنع تصویب شد.

گزارش ها حاکی است که در این قطعنامه به گزارش‌های جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره شده است.

در این قطعنامه آمده است: گزارش های دبیرکل سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه حقوق بشرنشان می دهد که وضعیت حقوق بشر در ایران در سال گذشته وخیم تر شده و سرکوب سیستماتیک معترضان، روزنامه نگاران و کاربران شبکه های اجتماعی افزایش یافته است.

در این قطعنامه نسبت به تداوم اعدام نوجوانانی که زیر ۱۸ مرتکب جرم شده‌اند، ابراز نگرانی شده است.

همچنین این قطعنامه با اشاره به گزارش ها درباره شکنجه زندانیان، بازداشت‌های خودسرانه، محاکمات بدون طی شدن روند عادلانه قضایی، تهدید فعالان حقوق بشر و محدود شدن آزادی بیان می‌گوید، این موارد نشان می دهند که حکومت ایران موازین و استانداردهای بین المللی را رعایت نمی‌کند.

کریستا فریلند وزیر خارجه کانادا نیز در بیانیه‌ای با استقبال از تصویب این قطعنامه گفته است: تصویب این قطعنامه سازمان ملل متحد توسط کشورهای مختلف جهان، پیامی قوی به حکومت ایران می‌فرستد که می‌بایست به حقوق بشر احترام بگذارد.

خانم کریستا فریلند همچنین تصویب این قطعنامه را اعلام حمایت کانادا و جامعه بین المللی از «مبارزات مردم ایران» برای دستیابی به آزادی و حقوق خود دانست.

وزیر خارجه کانادا همچنین از حکومت ایران خواسته است تا نگرانی‌های جدی حقوق بشری مطرح شده در این قطعنامه را رفع کند.

وزارت خارجه کانادا می‌گوید که قطعنامه پیشنهادی این کشور با حمایت ۴۳ کشور دیگر در کمیته سوم مجمع عمومی مطرح شده است.

گزارش ها حاکی است که در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل کشورهایی مانند روسیه، سوریه، بلاروس، ونزوئلا، کره شمالی و کوبا در مخالفت با این قطعنامه صحبت کردند. کشورهایی مانند برزیل و مکزیک به این قطعنامه رای ممتنع داده‌اند.

نماینده کانادا پیشنهاد دهنده این قطعنامه، در آغاز نشست کمیته سوم مجمع عمومی در خصوص ضرورت ارائه چنین قطعنامه‌ای صحبت کرد.

نماینده کانادا در ادامه به بازداشت های گسترده در ایران به ویژه در خوزستان اشاره کرد.

کانادا همچنین ابراز امیدواری کرد تصویب این قطعنامه پیشنهادی، حکومت ایران را ترغیب کند که در راستای بهبود وضعیت حقوق بشر گام بردارد.

اسحاق آل حبیب، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز با اشاره به «عدم پیوستگی مواضع و استانداردهای دوگانه» در رفتار پیشنهاد دهندگان اصلی این قطعنامه گفت: «ما ثابت کرده ایم که حقوق بشر اولویت ما است، این بخشی از اولویت امنیت ملی ما است. همانند دیگر کشورها، کمبودها ممکن است وجود داشته باشد و ما مصمم به حل آنها هستیم.»

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد « کانادا را نمونه روشنی از به یغما رفتن دموکراسی از سوی طرفداران نژادپرستی و آپارتاید» دانست و اظهار داشت: «بر اساس ارزیابی سال ۲۰۱۸ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، خشونت علیه زنان در کانادا همچنان «مشکلی جدی، فراگیر و سیستماتیک است».

جاوید رحمان در اوایل مهرماه سال جاری نخستین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را به سازمان ملل ارائه کرد تا در کمیته سوم و هفتادوسومین مجمع عمومی این سازمان بررسی شود.

جاوید رحمان در این گزارش ضمن انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران توصیه‌هایی را برای مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرده بود.