جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » ان‌بی‌سی: مسئولان آمریکایی فروپاشی حکومت ایران را نزدیک می‌دانند

ان‌بی‌سی: مسئولان آمریکایی فروپاشی حکومت ایران را نزدیک می‌دانند

مسئولان بلند پایه در دولت دونالد ترامپ بر این باورند که رژیم ایران در برابر تحریم‌های سخت اقتصادی تحمیل شده از سوی آمریکا تاب نخواهد آورد و به سقوط خود نزدیک‌ خواهد شد.

این موضوع را پایگاه خبری شبکه ان‌بی‌سی نیوز امریکا از قول چند مقام پیشین دولت آمریکا و چند دیپلمات غیر آمریکایی نوشته است. شبکه ان‌بی‌سی روز شنبه ۱۹ آبان همچنین نوشت که شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز تردید دارد که رژیم ایران بتواند یارای مقاومت در برابر تحریم‌های تازه را داشته باشد و به زانو درنیاید.

ترامپ در ماه اوت گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه بلومبرگ گفته بود: «زمانی که من به اینجا (کاخ سفید) رسیدم، مسئله این بود که ایران چه زمانی تمام خاورمیانه را می‌گیرد، اما حالا کار ایران به مبارزه برای بقا کشیده. در فاصله یک سال و نیم وضعیت بسیار متفاوت شده است.»

با این همه متحدان اروپایی آمریکا و کارشناسان امنیتی با این نظر موافق نیستند و این امید آمریکایی‌ها را یک آرزو می‌دانند. ان‌بی‌سی از قول برخی دیپلمات‌ها می‌نویسد دولت‌های اروپایی با آن که به تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی حال حاضر ایران واقفند، اما بر این باورند که این حکومت ریشه‌دار است و براندازی آن مشکلات بدتری را به دنبال خواهد داشت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

نه دیپلمات خارجی همچنین گفته‌اند که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با برخی مقام‌های خارجی بر شکنندگی رژیم ایران در برابر مشکلات اقتصادی و جامعه نآمید خود تأکید کرده‌اند. آنها از تورم رو به رشد، اعتصاب‌ها و اعتراض‌های خیابانی گسترده به عنوان تهدیدهای فزاینده برای ایران یاد کرده و گفته‌اند تحریم نفتی ایران که چند روز پیش آغاز شده، می‌تواند ضربه نهایی را بر پیکر جمهوری اسلامی وارد کند. به باور آنها این ضربه به حدی است که می‌تواند جمهوری اسلامی را از ماجراجویی نظامی در خاور میانه منصرف کرده یا حتی به سقوط آن منجر شود.

با این حال یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود در مورد این باور مسئولان آمریکایی به ان‌بی‌سی گفته است که این استدلال آمریکایی‌هاست و معلوم نیست با «منطق» آنها رژیم ایران سقوط کند.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز هنوز نشانه‌ای از فروپاشی رژیم ایران دریافت نکرده‌اند. به نوشته ان‌بی‌سی، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا اذعان دارند که ایران همان گونه که در سال‌های پیش کنترل اوضاع را در دست داشته، هنوز هم به شدت همه چیز را کنترل می‌کند. با این حال همه در این نکته متفق‌القولند که تحریم با هدف کاهش درآمد نفتی ایران دردسر جدی و بزرگی برای این کشور به وجود آورده است.