جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

شکایت ایران از آمریکا در سازمان بین‌المللی دریانوردی، اظهار امیدواری پمپئو برای مذاکره با ایران، پیشنهاد قطر برای تشکیل ائتلاف پنج جانبه با حضور ایران، ترکیه، عراق و سوریه، بازگشت صدها آواره سوری از لبنان به خانه و کاشانه خود در سوریه و تلاش وزیر خزانه‌داری آمریکا برای مجاب کردن سوئیفت به تحریم ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سفر محرمانه مقام ارشد اماراتی به دمشق نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، منابع سوری از سفر محرمانه یک مقام ارشد اماراتی به سوریه و بازگشایی رسمی سفارتخانه این کشور در دمشق طی چند هفته آینده خبر دادند.

منابع موثق سوری به روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» اعلام کردند که کار بازسازی سفارت امارات متحده عربی در دمشق به روزهای پایانی خود نزدیک شده و این سفارتخانه طی چند هفته آینده و پیش از پایان سال جاری میلادی، رسما بازگشایی خواهد شد.

این منابع یادآور شدند که یک مقام ارشد اماراتی -که گفته می‌شود «شیخ طحنون بن‌زاید» مشاور امنیت ملی است- چند روز پیش سفری محرمانه به دمشق داشته و حامل پیامی از سوی رهبری امارات درباره مساله بازگشایی سفارتخانه بوده است.

طبق این گزارش، کارهای مربوط به تعمیر و بازسازی، افزون بر یک ماه است که آغاز شده و شامل تعویض شیشه‌های شکسته پنجره‌ها، تعمیر برخی درها و تغییر برخی از اثاثیه است.

منابع مذکور در ادامه گفتند که به تمامی کارکنان محلیِ سفارتخانه ابلاغ شده است تا طی چند روز آینده برای ازسرگیری فعالیت‌هایشان به این مکان بازگردند.

بر این اساس، تماس‌های سرّی میان دولت امارات و دولت سوریه قطع نشده و طی 5 سال گذشته این تماس‌ها در سطوح بالا ادامه داشته است.

کنسولگری سوریه در ابوظبی نیز به ماموریت خود به‌ویژه درخصوص تمدید گذرنامه‌های شهروندان سوریکه در امارات کار می‌کنند، ادامه می‌دهد.

شکایت ایران از آمریکا در سازمان بین‌المللی دریانوردی

سفیر ایران در انگلیس از ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی در محکومیت تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشتی های ایرانی خبر داد.

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز پنج شنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد: «سفارت ایران در نامه ای به دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی در لندن، ضمن محکومیت اعمال تحریمهای یکجانبه آمریکا بر کشتیهای ایران به عنوان اقدامی در نقض معاهدات بین المللی دریانوردی و به خطر انداختن ایمنی دریانوردی، خواستار بررسی ویژه ی این موضوع در شورای سازمان دریانوردی گردید.»

پیشنهاد قطر برای تشکیل ائتلاف پنج جانبه با حضور ایران، ترکیه، عراق و سوریه/سفر محرمانه مقام ارشد اماراتی به دمشق/ شکایت ایران از آمریکا در سازمان بین‌المللی دریانوردی/اظهار امیدواری پمپئو برای مذاکره با ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد نام 700 فرد، شرکت و سازمان مرتبط با ایران را در فهرست تحریم‌ها علیه ایران قرار داده است.

نکته جالب اینجاست که یکی از کشتی‌هایی که دولت آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است، نفت‌کش «ام‌وی سانچی» است که دی‌ماه سال 1396 با یک کشتی فله‌بر چینی در سواحل چین برخورد کرده و غرق شده بود.

اظهار امیدواری پمپئو برای مذاکره با ایران

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای ضدایرانی خود گفت کشورش امید دارد تا ایران پای میز مذاکره حاضرشود.

پامپئو در مصاحبه با بی بی فارسی در پاسخ به این سوال که آیا علائمی از آمادگی ایران برای حضور پای میز مذاکره دریافت کرده است یا خیر، گفت: «ما هنوز هیچ نشانه ای از این موضوع مشاهده نکرده ایم، ولی بسیار امیدواریم که آن ها (رهبران ایران) این کار را انجام دهند.»

وی در ادامه با تکرار ادعاهای ضدایرانی و انتقاد از سیاست های منطقه ای تهران، اعلام امیدواری کرد که حتی اگر ایران حاضر به مذاکره نشود، رفتار خود را تغییر دهد.

پیشنهاد قطر برای تشکیل ائتلاف پنج جانبه با حضور ایران، ترکیه، عراق و سوریه/سفر محرمانه مقام ارشد اماراتی به دمشق/ شکایت ایران از آمریکا در سازمان بین‌المللی دریانوردی/اظهار امیدواری پمپئو برای مذاکره با ایران

وی در پاسخ به پرسش بی بی فارسی مبنی بر این که تحریم ها بر خلاف ادعای آمریکا باعث فشار آمدن بر مردم ایران و مختل شدن زندگی شهروندان عادی می شوند، ادعا کرد که تحریم ها فقط به منظور تغییر رفتار حکومت اعمال شده اند.

پامپئو مدعی شد که هیچ کدام از تحریم های آمریکا باعث قطع صادرات دارو و محصولات کشاورزی به ایران نشده و زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

وی همچنین در واکنش به پیام ویدئویی محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مبنی بر این که ایالات متحده در صحنه بین المللی منزوی شده است، ادعا کرد که خود آقای ظریف منزوی شده است.

پامپئو در ادامه با حمایت از عربستان سعودی و تمجید از این کشور به خاطر فراهم کردن میلیون ها دلار کمک مالی برای مردم یمن، مسئولیت ادامه جنگ در یمن را به گردن ایران انداخت.

پیشنهاد قطر برای تشکیل ائتلاف پنج جانبه با حضور ایران، ترکیه، عراق و سوریه

برخی منابع رسانه ای در عراق از پیشنهاد قطر به مقامات عراقی برای تشکیل یک ائتلاف پنج جانبه با حضور این دو کشور و جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و سوریه خبر می دهند.

این خبر درحالی منتشر شده است که یک هیات قطری به ریاست محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر سفری در دو روز گذشته در بغداد با مقامات مختلف این کشور دیدار و گفتگو کرد.

این منابع می گویند: وزیر امور خارجه قطر در این سفر به مقامات عراقی پیشنهاد کرده است که ائتلافی پنج جانبه تشکیل شود تا این کشورها بتوانند منافع مشترک سیاسی و اقتصادی خود را بهتر پیگیری کنند.

پیشنهاد قطر برای تشکیل ائتلاف پنج جانبه با حضور ایران، ترکیه، عراق و سوریه/سفر محرمانه مقام ارشد اماراتی به دمشق/ شکایت ایران از آمریکا در سازمان بین‌المللی دریانوردی/اظهار امیدواری پمپئو برای مذاکره با ایران

منابع رسمی دو کشور هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده اند.

گزارش حاکی است: محمد بن عبدالرحمن همچنین بر ادامه حمایت از عراق در دوره بازسازی و تامین مالی طرح های متوقف شده این کشور تاکید کرده است.

محمد بن عبدالرحمن در جریان سفر به عراق با رییس جمهوری، رییس مجلس، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و راههای توسعه آن بحث و تبادل نظر کرده است.

بازگشت صدها آواره سوری از لبنان به خانه و کاشانه خود در سوریه

سانا گزارش داد: امروز صدها نفر از آوارگان سوری که در لبنان حضور داشتند از طریق گذرگاههای مرزی «الدبوسیة، الزمرانی و جدیدة یابوس» به خانه ها و روستاهای خود بازگشتند.

خبرنگار سانا در حمص بیان کرد: سری جدید آوارگان سوری از لبنان به نقطه مرزی «جدیده یابوس» در ریف غربی رسید تا به محض ورود به سوریه، به منازلشان منتقل شوند. تمام آمادگی‌ها در نقطه مرزی «جدیده یابوس» برای استقبال از آوارگان سوری فراهم شده است.

منابع سوری اعلام کردند که صدها نفر از آوارگان سوری که در لبنان حضور داشتند امروز چهارشنبه از طریق گذرگاه مرزی الدبوسیة » در ریف حمص غربی وارد کشور خود شدند.

تلاش وزیر خزانه‌داری آمریکا برای مجاب کردن سوئیفت به تحریم ایران

«استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا، بدون ارائه سند و مدرک، از قطع کامل دسترسی ایران به شبکه تبادلات بین بانکی سوئیفت در آینده خبر داد.

منوشین در توئیتر نوشته: «می‌فهمم که سوئیفت، سرویس بانک مرکزی و نهادهای مالی تحریم‌شده ایران را قطع می‌کند. سوئیفت تصمیم درست را می‌گیرد و این کار را برای حفاظت از یکپارچگی نظام مالی بین‌المللی انجام می‌دهد.»

سه روز پیش بود که «جامعه جهانی ارتباطات بانکی» مشهور به سوئیفت اعلام کرد دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی را تعلیق کرده است. سوئیفت البته اشاره‌ای به نام این بانک‌ها نکرده بود.

درحال حاضر بیش از ۹۷۰۰ بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو جامعه جهانی ارتباطات بانکی می‌باشند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در توئیت امروزش، ماجرا را به کلی تغییر داده و از قطع ارتباط سوئیفت با بانک مرکزی سخن گفته است.

سوئیفت در هر کشور یک نقطه دسترسی با عنوان SAP دارد که این نقطه دسترسی در ایران، در بانک مرکزی قرار گرفته؛ دیگر بانک‌های عامل ایرانی، از طریق این SAP به سوئیفت وصل می‌شوند.

اتصال ایران به سوئیفت پیش از این در ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ و در نتیجه اعمال تحریم‌های اروپایی قطع و در روز ۲۷ دی ماه سال ۱۳۹۴  در نتیجه انعقاد برجام، مجدداً وصل شده بود. این اتصال البته به معنای اجبار بانک‌های کشورهای خارجی به پذیرفتن تبادل پیغام‌های بانکی با بانک‌های ایران نبود.