جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بازداشت سه عضو گروه «الاحواز»‌ در دانمارک به دلیل«تمجید» از حمله خونین در ایران/

بازداشت سه عضو گروه «الاحواز»‌ در دانمارک به دلیل«تمجید» از حمله خونین در ایران/

پلیس دانمارک روز چهارشنبه ۱۶ آبان اعلام کرده است که سه تن از اعضای گروه موسوم به «جنبش الاحواز» را به دلیل «تمجید» از حمله مرگبار شهریور ماه شهر اهواز بازداشت کرده‌ است.

پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ /رادیو فردا- به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیورکه کیرکه‌گارد، سخنگوی پلیس دانمارک، روز چهارشنبه گفت که تمجید یا اعلام حمایت از چنین اقدامی بر اساس قوانین دانمارک جرم محسوب می‌شود و سه فرد بازداشت‌شده که هر سه عضو گروه «الاحواز» هستند ممکن است جریمه یابه دو سال زندان محکوم شوند.پلیس دانمارک اسامی افراد بازداشت شده را اعلام نکرده است.در جریان حمله به رژه نظامی روز ۳۱ شهریور شهر اهواز دست‌کم ۲۴ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند. در حالی که گروه داعش رسماً مسئولیت این حمله را به عهده گرفت ولی مقام‌های ایران انگشت اتهام در این زمینه را به سوی گروه «جنبش الاحواز» نشانه رفتند.این در حالی بود که «یعقوب حُر التستری» که خود را سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» معرفی می‌کرد، در گفت‌وگو با رادیو فردا این حمله مسلحانه را به گروهی موسوم به «مقاومت ملی الاحواز» نسبت داد.در همین زمینه سپاه پاسداران روز ۹ مهر اعلام کرده بود که «مقر سرکردگان» حمله اهواز، در شرق فرات در سوریه، را «با شش فروند موشک بالستیک میان‌برد» هدف قرار داده‌ و «طراح اصلی» حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز این حمله کشته شده است.

ابراز نگرانی شدید پنج کشور اسکاندیناوی از توطئه «سوءقصد» وزارت اطلاعات ایران

محافظت از اعضای «جنبش الاحواز» در دانمارک

با این حال، سخنگوی پلیس دانمارک همچنین تاکید کرده است به دلیل نگرانی در خصوص حمله به فعالان وابسته به گروه «جنبش الاحواز» آنان همچنان تحت حفاظت پلیس قرار خواهند داشت.

پیش از این دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور فعالان گروه «الاحواز» در خاک دانمارک بوده است.دانمارک ضمن احضار سفیر ایران در کپنهاک و اعتراض به «طرح سرویس امنیتی ایران برای انجام یک حمله در این کشور»، سفیرش را از تهران فرا خوانده است.

سرویس امنیتی دانمارک سه‌شنبه هشتم آبان خبر داده بود که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای یک گروه مخالف جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

پلیس دانمارک می‌گوید، دیده شده که این فرد از اعضای گروه «جنبش الاحواز» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته است.

ایران اتهام مقامات دانمارک را «مغرضانه» خواند و آن را «قویا» تکذیب کرده است.

این اتهام در حالی مطرح شده که احمد مولا ابوناهض «مشهور به احمد نیسی» که از او به عنوان بنیان‌گذار «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» نام برده می‌شود، نیز روز ۱۷ آبان‌ماه ۹۶، در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.

اتهام مقامات دانمارک به جمهوری اسلامی چهار ماه پس از بازداشت یک دیپلمات ایرانی به اتهام دست داشتن در طرح حمله به نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس مطرح شده است.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛خ