جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نفوذی ها در مهمترین نهادهای نظامي و امنيتي

نفوذی ها در مهمترین نهادهای نظامي و امنيتي

روز گذشته لیست تحریم های آمریکا علیه ایران منتشر شد. در این میان نکته جالب توجه و حائز اهمیت حضور افراد و شرکت هایی در این لیست بود که اصطلاحا سفید خوانده می شوند. در واقع بخشی از این لیست مربوط به افراد و شرکت هایی بوده که هیچ سابقه همکاری با سپاه و یا نهادهای رسمی و حکومتی نداشته اما در عین حال توانایی و امکان دور زدن تحریم ها را داشتند و پیش از این نیز به کشور در خصوص دور زدن تحریم ها کمک کرده بودند.

حال اسم این افراد در میان لیست تحریم‌ها است، مساله ای که از دیروز سوالاتی را بوجود آورده که چطور آمریکا توانسته از حضور این افراد خبر دار شود و چه کسی چنین لیست کاملی را در اختیار خزانه داری آمریکا قرار داده است. با انتشار چنین لیستی از سوی آمریکایی ها، بحث نفوذ مجددا در جامعه مطرح شده است.

چند هفته‌ی پیش نیز، بدنبال حمله به مرزبانی ایران در سیستان و بلوچستان بحث نفوذ مجددا مطرح شد، گفته می شد که در آن جریان نیز نفوذی کمک کرده بود تا تروریست ها بتوانند به مقر مرزبانان وارد شده و آنان را گروگان بگیرند.

البته این تمام ماجرا نیست، هنوز از یادها نرفته است که اسرائیلی ها چند وقت پیش، چطور اسناد هسته ای ایران را توانستند بی هیچ مزاحمتی از کشور خارج کنند.

در حالیکه اتفاقات این مدت حاکی از وجود یک شبکه جاسوسی و نفوذ در کشور است و شواهد نیز این مدعا را تقویت می‌کند که بیشتر افراد این شبکه وابسته به نهادهای امنیتی چون سپاه و وزارت اطلاعات هستند، و یا در نهادهای انتصابی و بالادستی نفوذ دارند، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات کماکان مشغول بازداشت فعالان سیاسی، مدنی، روزنامه نگاران، فعالان محیط زیستی و … هستند.

بر اساس اخبار رسیده به کلمه چندی است که یک زوج متهم به جاسوسی که عضو سپاه بوده اند در زندان اوین در بازداشت بسر می برند.

این زن و شوهر که به اتهام جاسوسی برای سرویس های امنیتی آمریکا بازداشت شده‎اند در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول به فعالیت بوده و از رده های بالای این نهاد محسوب می شدند. همچنین بستگان این زوج نیز از رده‌های بالای اطلاعات سپاه هستند. البته این دو نفر تنها نبوده و افراد دیگری از وابستگان چند فرد سرشناس در چند نهاد انتصابی نیز آنان را در این پروژه جاسوسی یاری میرساندند که همگی بازداشت شده اند.

در حالیکه رسانه های نزدیک به سپاه مدعی شدند که فعالان محیط زیست با استفاده از دوربین های عکاسی مخصوص یوزپلنگ اطلاعات سایت های موشکی سپاه را رصد می‌کردند، این زن و شوهر به مدت سه سال اطلاعات موشکی ایران، سکوهای پرتاب و نقشه های دقیق و محاسباتی موشک‌های شهاب را در اختیار سرویس جاسوسی ایالات متحده یعنی سازمان سیا قرار می داده‌اند.

این دو نفر حتی اطلاعاتی را نیز در خصوص کمک نظامی سپاه به حوثی های یمن در اختیار سرویس جاسوسی آمریکا گذاشته اند. این اطلاعات در ملاقات این زوج با افسر سیا در یکی از کشورهای عربی داده ‌شده است.

داستان بازداشت جاسوسانی که در نهادهای چون سپاه و یا وزارت اطلاعات و چند نهاد نظامی دیگر جدید نیست و پیش از این نیز بوده است. چند سال پیش راننده دفتر یکی از مقامات ارشد نظامی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل اعدام شد. خبرها و شنیده‌های جدی حکایت از آن دارد که در سالیان اخیر مسئول میز اسرائیل در اطلاعات سپاه به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر و پس از ماه‌ها بازجویی اعدام شده است.

منبع : کلمه