سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

وعده فرانسه برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، بازداشت حامیان حمله تروریستی اهواز در دانمارک، سخنان تهدیدآمیز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد احتمال غرق شدن نفتکش های ایرانی و دیدار وزیر خارجه قطر با مقامات عالی رتبه عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام طرح اسرائیل برای ایجاد خط آهن مشترک با کشورهای عربی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، در ادامه روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی منطقه ، وزیر حمل و نقل این رژیم که در سلطنت عمان به سر می برد، از طرح ایجاد خط آهن مشترک بین این رژِیم و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خبر داد.

یسرائیل کاتس که در همایش بین المللی حمل و نقل در مسقط سخن می گفت، اظهار داشت که این طرح دریای مدیترانه را به خلیج فارس وصل خواهد داد.

به گفته وزیر رژیم صهیونیستی این طرح که خط آهن صلح  نام دارد و از حمایت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم برخوردار است می تواند پایان دهنده اختلافات سیاسی و ایدئولوژیک اعراب و اسراییل باشد.

وی توضیح داد که این طرح بر دو فکر اصلی استوار است اول اینکه اسراییل به یک پل زمینی و دوم اردن به مرکز حمل و نقل منطقه ای تبدیل شوند . ضمن اینکه خط آهن مذکور می تواند به منافع عربستان و کشورهای خلیج فارس و اقتصاد فلسطین هم کمک کند.

سخنان تهدیدآمیز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد احتمال غرق شدن نفتکش های ایرانی/طرح اسرائیل برای ایجاد خط آهن مشترک با کشورهای عربی/بازداشت حامیان حمله تروریستی اهواز در دانمارک

مقام صهیونیستی ادعا کرد که این خط آهن می تواند به یک کریدور تجاری جدید در منطقه تبدیل شود و اقتصاد همه کشورها از جمله اسراییل، عربستان، اردن، فلسطین، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی در آینده، عراق را هم منتفع کند.

سفر وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی به مسقط دوهفته بعد از آن انجام شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم به عمان رفت و با سلطان قابوس پادشاه این کشور دیدار کرد.

وعده فرانسه برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

«برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن وعده داد که پاریس به طرح‌های خود برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و افزایش نقش بین المللی یورو ادامه می‌دهد.

وی گفت طرح‌هایی برای ایجاد یک کانال مالی ویژه به‌منظور حفظ تجارت با ایران بخشی از تلاش اروپا برای تضمین “حاکمیت اقتصادی” خود است که با هدف قدرتمند کردن یورو به‌اندازه دلار، صورت می‌گیرد.

لومر در مصاحبه‌ای که در بروکسل انجام شد، افزود: اروپا پلیس تجاری بودن آمریکا برای جهان را رد می‌کند. اختلاف بر سر تحریم‌های ایران نشان داد اتحادیه اروپا باید استقلال ما را تحکیم بخشد.

وزیر اقتصاد در واکنش به اقدام سوئیفت در تعلیق دسترسی برخی نهادهای ایرانی گفت: اقدام سوئیفت نیاز به سازوکارهایی مانند اس‌پی‌وی (کانال ویژه مالی) را مشخص می‌کند تا اروپا از ظرفیت بیشتری برای پیمودن راه خود برخوردار شود.

بازداشت حامیان حمله تروریستی اهواز در دانمارک

سه عضو یک گروه مخالف ایران روز چهارشنبه در دانمارک به اتهام تمجید از حمله تروریستی ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) اهواز که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر شد خبر داد.

بر اساس اعلام پلیس دانمارک، این سه نفر قوانین کشور دانمارک را نقض کرده اند از همین رو با مجازات جریمه و یا دو سال حبس مواجه خواهند شد.

بر اساس این گزارش افراد بازداشت شده عضو گروه تروریستی الاحوازیه هستند. پلیس دانمارک نام این سه نفر را اعلام نکرده است.

سخنان تهدیدآمیز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد احتمال غرق شدن نفتکش های ایرانی

«برایان هوک» مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، به صورت علنی از احتمال بالای بروز حادثه برای نفت‌کش‌های ایرانی سخن گفت.

آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های نفتی، بانکی و بخش حمل و نقل ایران را از سر گرفت اما به ۸ کشور چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی اجازه داد تا به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

در کنار این تحریم و معافیت موردی و موقت، آمریکا بخش‌هایی را کلاً تحریم کرده و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی، از آن جمله هستند.

برایان هوک امشب در یک کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا، در برابر خبرنگاران به تحریم نفت‌کش‌ها و بیمه‌گرها اشاره کرد و برای تأکید بر اهمیت نفت در جنگ اقتصادی با ایران، گفت: «۸۰ درصد از منابع مالی حاصل از صادرات آنها (ایرانیان) از طریق فروش نفت است.»

سخنان تهدیدآمیز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد احتمال غرق شدن نفتکش های ایرانی/طرح اسرائیل برای ایجاد خط آهن مشترک با کشورهای عربی/بازداشت حامیان حمله تروریستی اهواز در دانمارک

وی سپس گفت که آمریکا شرکت ملی نفت‌کش ایران و حتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و هیچ کشور خارجی هم (از نظر آمریکا) حق ندارد نفت ایران را جابجا یا بیمه کند.

برایان هوک سپس به تهدید علنی ناوگان نفت‌کش ایران پرداخت و گفت: «این نفت‌کش‌ها دیگر نمی‌توانند تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی قرار بگیرند و به احتمال قوی، تحت پوشش بیمه‌های ایرانی خواهند رفت. کشتی‌های ایرانی، حالا دیگر خطری برای هر بندر و کانال از سوئز گرفته تا تنگه مالاکا هستند. احتمال بروز حادثه برای آنها زیاد است و اگر حادثه‌ای رخ دهد، شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی نخواهند توانست خسارت را پرداخت کنند.»

عدم پرداخت خسارت مورد نظر برایان هوک، ناشی از تحریم‌های بانکی است.

هوک به دیگر ابعاد مخاطرات مدنظر خود پرداخت و گفت که در صورت برخورد کشتی‌های ایرانی با هر مانعی، خطر نشت نفت در دریا وجود خواهد داشت و چندین نسل از شهروندان کشور میزبان نفت‌کش صدمه‌دیده ایرانی، با تبعات زیست‌محیطی ناشی از این حادثه، دست و پنجه نرم خواهند کرد.

یکی از خبرنگاران به معافیت نفتی برای ۸ کشور فوق‌الذکر پرداخت و پرسید که این کشورها، تا چه حد می‌توانند از ایران نفت بخرند.

برایان هوک در پاسخ گفت که این عدد محرمانه است ولی کشورهای مشمول معافیت موقت، تنها در صورت کاهش چشمگیر خرید نفت از ایران می‌توانند از این معافیت‌ها استفاده کنند.

دیدار وزیر خارجه قطر با مقامات عالی رتبه عراق

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) وارد بغداد شد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، این مقام قطری با «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر، «برهم صالح» رئیس‌جمهور و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در ملاقات‌های جداگانه دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

در این دیدارها طرفین در خصوص اوضاع منطقه و روابط عراق و قطر بحث و رایزنی کردند. موضوع بازسازی عراق نیز در تمامی این دیدارها میان طرفین مورد بحث قرار گرفت.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان در دیدار با وزیر خارجه قطر، تأکید کرد که پارلمان تسهیلات لازم برای هموار کردن سرمایه‌گذاری قطر در عراق را فراهم می‌آورد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز در دیدار خود با محمد بن عبدالرحمن، خواستار تشکیل سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای میان کشورهای همجوار شد.