جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا، درخواست 40 کشور از عربستان برای افشای جزئیات قتل خاشقجی، موضع گیری عادل عبدالمهدی درباره تحریم های آمریکا علیه ایران، گسترش اختلافات میان عربستان و کویت و تاسیس دومین پایگاه نظامی انگلیس در خلیج فارس از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به میزبانی آلمان یا فرانسه جهت ایجاد مکانیسم ویژه مالی اروپا برای ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، نشریه انگلیسی گاردین روز سه‌شنبه در گزارشی از احتمال میزبانی آلمان یا فرانسه برای ایجاد مکانیسم ویژه مالی اروپا برای تسهیل مراودات پولی با ایران خبر داد.

چند روز پس از اینکه اروپایی‌ها به بهانه پیدا نکردن مکانی برای برپایی دفتر «مکانیسم ویژه اروپا برای حفظ برجام» از به تعویق افتادن این امر خبر دادند، امروز نشریه انگلیسی گاردین از جدی‌تر شدن اروپا برای عمل به این وعده خبر داده است.

بنابر این گزارش سه کشور اروپایی امضاء کننده توافق هسته‌ای مشغول بررسی پیامدهای تحریم آمریکا هستند. پیش‌تر گمانه‌زنی‌هایی مطرح‌ شده بود که هیچ کشور اروپایی از ترس انتقام آمریکا قصد میزبانی سازوکار ویژه مالی را ندارد.

گاردین نوشته است: مقامات مشغول بررسی راهکارهایی هستند که بر اساس آن از شرکت ها در مقابل تحریم‌های ثانویه محافظت شود.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که برای کمک به توسعه اقتصادی افغانستان، پروژه توسعه بندر چابهار را از دور جدید تحریم‌های خود معاف می‌کند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، بندر چابهار را از دور جدید تحریم‌های ضدایرانی معاف کرد؛ دور جدید تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، از 14 آبان آغاز شد.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا/گسترش اختلافات میان عربستان و کویت/تاسیس دومین پایگاه نظامی انگلیس در خلیج فارس/ میزبانی آلمان یا فرانسه جهت ایجاد مکانیسم ویژه مالی اروپا برای ایران

آنطور که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده، واشنگتن دلیل معاف شدن پروژه توسعه بندر چابهار را «کمک به توسعه اقتصادی افغانستان» اعلام کرده است.

پروژه توسعه بندر چابهار به هند واگذار شده و پیش از این رسانه‌ها از قول واشنگتن به دهلی‌نو مبنی بر معاف کردن این پروژه از تحریم، خبرهایی داده بودند.

آنطور که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، معافیت‌های پروژه بندر چابهار، پروژه احداث خط ریل از چابهار به افغانستان را هم شامل می‌شود؛ البته این معافیت، به انتقال اقلام بشردوستانه و غیرتحریمی از طریق این خط آهن مشروط خواهد بود.

درخواست 40 کشور از عربستان برای افشای جزئیات قتل خاشقجی

بعد از اظهارات بندر بن محمد العیبان، رئیس کمیته حقوق بشر عربستان در سازمان ملل در جلسه بازنگری دوره‌ای شورای حقوق بشر در ژنو که از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول ابراز تأسف کرده بود، 40 کشور عضو سازمان ملل از عربستان خواستند جزئیات قتل خاشقجی را فاش کند.

العیبان گفته بود که کشورش برای رسیدن به تمامی واقعیت‌های این پرونده و محاکمه عاملان به تحقیقات ادامه می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی از این نشست شورای حقوق بشر، برخی از کشورهای عضو سازمان ملل هم خواهان اصلاح قوانین آزادی بیان در عربستان شدند.

در این راستا، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و جاستین ترودو، همتای کانادایی وی در گفت‌وگوی تلفنی درباره جنایت قتل خاشقجی صحبت کرده و بر لزوم فاش شدن جزئیات این مسئله و مجازات مسئولان تأکید کردند.

دو طرف بر ادامه ترغیب عربستان از سوی جامعه جهانی برای انجام تحقیقات شفاف و قانع‌کننده در این باره تأکید کردند.

موضع گیری عادل عبدالمهدی درباره تحریم های آمریکا علیه ایران

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه انتخاب وزیران طبق روند قانون اساسی و بر اساس اصولی رخ داده است؛ متعهد شد که طی روزهای آتی تکلیف وزارتخانه های بدون وزیر هم مشخص شود.

وی افزود: هماهنگی با پارلمان برای روشن شدن تکلیف وزارت خانه هایی که هنوز وزیری برای آنها انتخاب نشده است ادامه دارد.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا/گسترش اختلافات میان عربستان و کویت/تاسیس دومین پایگاه نظامی انگلیس در خلیج فارس/ میزبانی آلمان یا فرانسه جهت ایجاد مکانیسم ویژه مالی اروپا برای ایران

عبدالمهدی در ادامه با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران نیز بیان کرد: عراق بخشی از منظومه تحریم های آمریکا علیه ایران که اجرایی شده است، نیست. عراق طرفی در هر درگیری نیست.

گسترش اختلافات میان عربستان و کویت

در ادامه اختلافات میان عربستان و کویت بر سر مناطق نفت خیر مشترک، رییس اجرایی شرکت نفت کویت با بیان اینکه اختلافات همچنان پابرجاست گفت که اوضاع بدتر و اختلافات بیشتر از قبل شده است.

نزار العدسانی در هفتمین همایش سالیانه بخش نفت کویت، اعلام کرد که اوضاع بعد از آنکه عربستان از امضای موافقتنامه ویژه همکاری دو جانبه در چاههای نفتی «الخفجی» و «الوفره»، خودداری کرد، بدتر هم شده است.

وی با تاکید بر آنکه وضع بدتر از آن است که پیش بینی می شد، توضیح داد : موافقتنامه دو کشور برای امضا آماده است اما توافق ها بعد از آن شکست خورد که امور سیاسی جای مسایل فنی را در این پرونده گرفت.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا/گسترش اختلافات میان عربستان و کویت/تاسیس دومین پایگاه نظامی انگلیس در خلیج فارس/ میزبانی آلمان یا فرانسه جهت ایجاد مکانیسم ویژه مالی اروپا برای ایران

العدسانی با اشاره به سفر اواخر سپتامبر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به کویت هم گفت : این سفر خوب و موفقیت آمیز نبود.

بن سلمان 30 سپتامبر (8 مهر) در سفری که تنها چند ساعت طول کشید به کویت رفت .سفری که با حاشیه های همراه بود . حاشیه هایی که در نهایت امیر کویت را وادار به صدور دستور قطع مذاکرات و درخواست از ولیعهد سعودی برای ترک خاک کویت کرد.

گزارش های منتشره نشان داد محمد بن سلمان در مذاکرات خود با شیخ نواف الاحمد ولیعهد کویت از موضع قدرت و غرور مطالبی را از او درخواست کرده بود که اجرای آن برای هیچ کشوری از جمله کویت قابل قبول نبود.

او از مقامات کویت خواسته بود تا مناطق تقسیم شده بی طرف ، الوفره ، خیران و بندر الزور به عربستان ملحق شود و امیر و ولیعهد کویت رسما این مسئله را امضا و ابلاغ نمایند و در غیر این صورت دولت کویت می بایست مبلغ بیست میلیارد دینار کویتی به ریاض بپردازد.

بن سلمان همچنین گفته بود در صورت تایید شروط از سوی کویت، سعودی با اقداماتی چاههای نفتی الوفره و الخفجی را برای جبران خسارات کویت فعال خواهد کرد.

اختلاف بین دو کشور در سال 2014 میلادی موجب بسته شدن میدان های نفتی در منطقه بی طرف به ویژه دو میدان «الخفجی» و «الوفره» شد و تاکنون تمامی تلاش ها برای حل مشکل و بازگشایی این چاهها بی نتیجه مانده است.

تاسیس دومین پایگاه نظامی انگلیس در خلیج فارس

انگلیس اعلام کرد پایگاه نظامی آموزشی مشترک با عمان در این کشور حاشیه خلیج فارس تاسیس می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای خبر داد با حضور صدها نیروی نظامی این کشور یک پایگاه نظامی مشترک با عمان در سال ۲۰۱۹ تاسیس می‌شود.

«گاوین ویلیامسون» وزیر دفاع انگلیس اخیرا همزمان با برگزاری رزمایش نظامی مشترک به عمان سفر کرده بود و در بیانیه‌ای گفت «روابط ما با عمان بر پایه قرن‌ها همکاری است و ما با گشایش پایگاه مشترک جدید، آن [رابطه] را به آینده متصل می‌کنیم».

وی تاکید کرد، اکنون به دلیل فعالیت کشورهای متخاصم و سازمان‌های افراطی اهمیت تاسیس این پایگاه نظامی در عمان وجود دارد.

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا/گسترش اختلافات میان عربستان و کویت/تاسیس دومین پایگاه نظامی انگلیس در خلیج فارس/ میزبانی آلمان یا فرانسه جهت ایجاد مکانیسم ویژه مالی اروپا برای ایران

سال جاری میلادی، انگلیس یک پایگاه نظامی دیگر در منطقه و در کشور بحرین تاسیس کرد.

لندن و منامه در سال ۲۰۱۴ برای توسعه و تقویت حضور دریایی انگلیس در این کشور حاشیه خلیج فارس توافقی امضا کرده بود. در سال ۲۰۱۷ با سفر «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به بحرین پایگاه نظامی دریایی انگلیس در بحرین افتتاح شد.