جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » دیوارنویسیها و نقاشیهای دیواری مکشوف در بقایای یک تمدن بیزانسی- رومی در ناحیه “بیت راس” در اردن، حاوی آثار ارزشمند ادبی کهن و سبک “کمیک” میباشند!

دیوارنویسیها و نقاشیهای دیواری مکشوف در بقایای یک تمدن بیزانسی- رومی در ناحیه “بیت راس” در اردن، حاوی آثار ارزشمند ادبی کهن و سبک “کمیک” میباشند!

اردن کشوری در غرب آسیاست که بین عراق، عربستان سعودی، سوریه و فلسطین قرار دارد. مدتهاست که باستان‌شناسان آثار ارزشمندی را از این سرزمین کشف می‌کنند که قدمت بسیاری از آنها به سال‌های نخستین تمدن بشر باز می‌گردد.

یکی از اکتشافات فوق‌العاده‌ای که اخیرا در اردن انجام شد در روستایی به نام بیت الراس در شمال کشور بود.

این کشف جدید که پژوهشگران را یک قدم در راستای شناخت بشر جلو برد، مربوط به دوران امپراطوری روم می‌شود. ماجرا از این قرار بود که در سال 2016 آرامگاهی عظیم در اردن کشف شد. باستان‌شناسان سالها این آرامگاه را مورد بررسی قرار دادند تا  در آن بیابند. حفاری وسیعی در این آرامگاه به عمل رسید که توسط فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده نیز حمایت می‌شد. در طی این حفاری اشکالی به دست آمد که با بررسی آنها مشخص شد که می‌توانند اولین کُمیک‌های موجود در کره‌ زمین باشند.

تصاویر به‌دست آمده از شهر مردگان، حاوی نوشته‌هایی به زبان‌های یونانی و آرامی است و روایت‌هایی از مرگ و زندگی را در خود دارد که بسیار عجیب و غریب هستند. کشف آرامگاه یاد شده اطلاعات زیادی را در رابطه با رومیان در اختیار پژوهشگران قرار داد و بد نیست بدانید که مساحت این آرامگاه 560 مترمربع است. همچنین این مکان شامل یک اتاق گورستان نیز هست و بررسی‌ها نشان داده‌اند که بخش‌هایی از آن در زمان‌های گذشته به غارت رفته‌اند.

جولیان الیگوت یکی از باستان‌شناسان متخصص در رابطه با این گورستان به خبرگذاری فرانسوی CNRS گفت که قدمت آن به قرن اول میلادی می‌رسد. نقاشی‌های یافت شده روی دیوارها و سقف‌ها قرار دارند و بسیار عالی و واضح هستند. 260 شخصیت در این نقاشی‌ها وجود دارند که اغلب آنها در حال پرستیدن خدایان یا گذراندن زندگی روزانه‌شان هستند. همچنین برخی از شخصیت ها در حال کشاورزی و یا ساختن ساختمان و … هستند که به طور کلی تصاویر بسیار جالبی را پدید آورده‌اند.

بیش از شصت نوشته نیز به همراه این تصاویر یافت شده‌اند که به باستان‌شناسان کمک کرده‌اند تا بتوانند ماجراهای نقاشی‌ها را بهتر متوجه شوند. پژوهشگران معتقدند که نوشته‌ها به زبان عربی است اما با خط یونانی نوشته شده زیرا در زمان‌های گذشته عربی در منطقه‌ی خاورمیانه رواج زیادی داشت.

گفته شده که این سایت به زودی به روی گردشگران علاقه‌مند باز خواهد شد.