پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرق و ادیان » بیانیه شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزوی درباره نامه محمد یزدی!

بیانیه شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزوی درباره نامه محمد یزدی!

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزوی درباره نامه محمدیزدی به حضرت آیت‌الله شبیری‌زنجانی بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 در روزهای اخیر عکس گرفتن بعضی از بزرگان حوزه با اصحاب فتنه و باغیان بر انقلاب، سبب گفت‌وگوهای فراوانی شده که اصل آن بسیار پسندیده و بر مبنای آزاداندیشی، امربه‌معروف و نهی از منکر است، البته در کنار این حرکت خوب و آزاداندیشانه، عده‌ای نیز از حد ادب و نزاکت خارج ‌شده‌اند و دشمنانی نیز در حال گرفتن ماهی از این آب گل‌آلود هستند ولی به نظر می‌رسد این شر قلیل در کنار آن خیر کثیر قابل‌تحمل است. شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه نیز بر خود لازم می‌داند در حد وسعش به این مساله بپردازد و خطاب به بزرگان و اساتید خود نکاتی را تقدیم نماید. شاید موجب رضایت حضرت قرار گیرد.

حضرت آیت‌الله یزدی دامت برکاته

 از بصیرت انقلابی شما و اینکه بموقع و بجا تصمیم گرفتید و با تکیه‌بر کریمه «لا یخافون لومه.. لائم» عمل کردید تشکر می‌کنیم. ما شما را با همان عبارت امام(ره) می‌شناسیم که فرمود: «جنابعالی از افراد مورد وثوق، متدین و دردآشنای اسلام و انقلاب هستید.»

حضرت آیت‌الله

درحالی‌که به فرموده امام (ره): «تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام»، شما پای این انقلاب ایستادید و از پا نیفتادید. از وقتی در کسوت شاگرد جوان امام‌خمینی به ندای هل من ناصر حضرتش که می‌گفت: «ای علمای اسلام به داد اسلام برسید» لبیک گفتید، بیش از 50 سال می‌گذرد و تاکنون بارها، بار مسؤولیت‌های نظام  را به شانه  کشیده‌اید، زیرا شما به این کلام امام معتقد بودید که فرمود: «من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می‏‌افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته‌‏ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم». از این‌ جهت است  که شما را مصداق عملی « إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا‌الله ثُمَّ اسْتَقَامُوا» می‌دانیم.

حضرت آیت‌الله

مگر نه این است که فرمودید: «از مقام معظم رهبری سوال کردم: برخی از مسؤولان حرفی می‌زنند که با حرف شما نمی‌خواند، اینجا تکلیف من چیست؟ ایشان تاملی کردند و فرمودند: تبیین حقایق تکلیف شماست، مردم را روشن کنید و حقایق را تبیین کنید و واقعیات را بگویید». پس همچنان بر عهدی که بسته‌اید و دستوری که گرفته‌اید استوار باشید و مطمئن باشید که تمام بدنه حوزه انقلابی چون کوهی استوار پشتیبان شما است.

حضرت آیت‌الله شبیری‌زنجانی دامت برکاته

طلاب و اساتید انقلابی حوزه با توجه به فتنه‌های گذشته، همواره نگران نفوذ دشمن در اطرافیان حضرات علما و سرمایه‌های دین هستند که نکند خدای ناکرده از این طریق با آبروی حضرات و آبروی نظام بازی شود. ایجاد موقعیت‌های خاص و سپس تهیه عکس و فیلم از آن برای تهدید، اخاذی و یا هتک آبروی بزرگان یکی از معمول‌ترین روش‌های دشمن است، لذا از حضرت‌عالی، مرجع عالیقدر و همه بزرگان و سروران گرامی استدعا داریم  مراقب بیوت، دفاتر و اطرافیان‌تان باشید. حضور در بیت برخی روحانیون وابسته به انگلیس، سکوت در زمان فتنه که اصل نظام جمهوری اسلامی و کیان اهل‌بیت(ع) مورد هجمه قرارگرفته بود، وساطت برای عدم اجرای حکم خدا درباره ج. ت (شیخ مرتد فاسقی که حکم اعدام او به خاطر برخی مقاومت‌های دوستانش هنوز اجرا نشده) و نشست و برخاست با فتنه‌گرانی که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان حاکم شرع، ایشان را باغی می‌دانند ازجمله مواردی است که ارادتمندان و علاقه‌مندان را نگران می‌کند و دشمنان را به طمع  می‌اندازد.

حضرت آیت‌الله

اگر یادتان باشد حضرت امام به آقای منتظری فرمودند: «برای اینکه اشتباهات گذشته تکرار نگردد، به شما نصیحت می‏‌کنم که بیت خود را از افراد ناصالح پاک نمایید؛ و از رفت‌وآمد مخالفان نظام که به اسم علاقه به اسلام و جمهوری اسلامی خود را جا می‏‌زنند، جداً جلوگیری کنید. … من صلاح شما و انقلاب را در این می‌‏بینم که شما فقیهی باشید که نظام و مردم از نظرات شما استفاده کنند». مطالبه ارادتمندان و دوستداران حوزه و مرجعیت این است که این نصیحت مهم از سوی علما و شخصیت‌های بزرگی که نام آنها با اعتقادات دینی مردم گره خورده است رعایت شود. حتما رعایت این مهم می‌تواند راه نجاتی در دنیا و آخرت برای همه باشد. « إِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَهً لِّمَن یَخْشَى».

طلاب جوان انقلابی، دوستان عزیز طلبه

 در مواردی این‌چنین که 2 نفر یا 2 گروه از حوزویان یا انقلابیون دچار اختلاف‌نظر می‌شوند لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم. اولاً چنین مسائلی یک امر داخلی است و نباید اجازه بدهیم دیگران از بیرون بر آتش اختلاف بدمند و سبب تنازع در درون حوزه شوند، چراکه قرآن کریم می‌فرماید:« وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ». البته این به معنی تماشاگر بودن و سکوت کردن نیست، بلکه باید با شناخت حق و باطل، کسب بصیرت و ولایت‌پذیری، اطاعت از خدا و رسول خدا را سرلوحه کار خود قرار داد «‌الله وَ رَسُولَهُ». در جنگ جمل حارث ابن حَوط به امام علی(ع) عرض کرد: نمی‌توانم باور کنم کسانی مانند طلحه و زبیر، گمراه و اهل باطل باشند. امام فرمود: ای حارث! تو به امور پایین نگاه کرده‌ای و به بالاتر از خود نظر نیفکنده‌ای و به همین جهت حیران گشته‌ای. تو حق را نشناخته‌ای تا آن‌کس را که در جانب حق است بشناسی و باطل را هم نشناخته‌ای تا طرفداران آن را بشناسی». پس لازم است بصیرت و قدرت تشخیص حق از باطل داشته باشیم که راه آن تقوا در همه سطوح  فردی و اجتماعی آن است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا‌الله یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا» و فرقان همان قوه تشخیص حق و باطل است. ثانیا در جایی که تشخیص حق و باطل مشکل می‌شود حجت و معیارتان ولی‌فقیه که حاکم شرع است باشد و معلوم است که مرجعیت و صاحب فتوا  بودن غیر از حاکم بودن و صدور احکام حکومتی است که اطاعت از چنین حکمی بر همه حتی مراجع عظام و خود حاکم واجب است. ثالثاً اکنون‌که هنوز مجبور به پذیرش مسؤولیت‌های سخت و سنگین نشده‌اید، در کنار تحصیل و تهذیب که 2 رکن اصلی طلبگی است، بصیرت سیاسی خود را نیز افزایش دهید، زیرا ممکن است هنگامی‌که از نظر علمی به‌جایی می‌رسید که باید ثمر دهید بی‌بصیرتی سبب شود  فریب‌خورده و آلت دست دشمنان شوید. رابعاً  از همین حالا در انتخاب دوست، هم‌بحث و استاد دقت کنید، زیرا هم‌نشینان بر روح، جان، آینده، دنیا، آخرت  و روابط دیگران با ما اثر دارند. نکند بزودی ما هم مجبور شویم «یا وَیْلَتى‌ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلًا» بخوانیم.

آنان که نسبت به یار مورد وثوق امام و رهبری زود قضاوت کرده‌اند

 از برخی آقایان اساتید که در این روزها با سرعت ولی بدون دقت موضع گرفتند می‌پرسیم اگر دلسوز مرجعیت معظم هستید چرا وقتی هم‌حزبی‌ها و همفکران شما به برخی دیگر از عزیزترین مراجع توهین کردند اعتراض نکردید؟ آیا شأن مرجعیت را از ائمه و معصومان بالاتر می‌دانید که وقتی به پیامبر و ائمه توهین شد دم نزدید ولی امروز صدای وا اسلامای شما بلند شده است؟ چطور است که شما و رئیس‌جمهور محبوب‌تان امام زمان(عج) را قابل نقد می‌دانید ولی نقد یکی از مراجع معظم را برنمی‌تابید؟

اما پاسخ برخی افراد غیرحوزوی که با نام پدر بر مسند نشسته‌اند و با علم پدر نان می‌خورند و در هر مساله‌ای از جمله بحث اخیر علمای حوزه، اظهار فضل می‌کنند سکوت است، زیرا این فرمایش قرآن کریم است که «إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً».

شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزوی