شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

درخواست عمان، امارات و بحرین برای صلح با اسرائیل، تدابیر کم سابقه امنیتی عراق در مرز با سوریه،بررسی طرح فرانسه برای فلسطین در رام‌الله و تل‌آویو و درخواست وزیر خارجه آلمان برای برقراری آتش‌بس در یمن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سرخوردگی جان بولتون از نرم شدن دولت ترامپ در اجرای تحریم‌های ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، یک رسانه آمریکایی گزارش داده مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از نرم شدن دولت ترامپ در اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران مراسمی که قرار بود برای رونمایی از تحریم‌ها برگزار کند را لغو کرده است.

واشنگتن‌اگزماینر به نقل از دو منبع آگاه نوشته بولتون در مراسم معرفی برنامه کاخ سفید برای احیای تحریم‌ها علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

طبق این گزارش، بولتون این تصمیم را بعد از آن گرفته که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیماتی اتخاذ کرده که طرفداران اعمال فشارحداکثری علیه ایران را مأیوس کرده است.

دولت ترامپ بر خلاف ادعاهای اولیه که گفته بود قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اکنون تصمیم گرفته به برخی از مشتری‌های نفتی ایران معافیت اعطا کند.

منابع آگاه همچنین گفته‌اند دولت ترامپ قصد دارد به بانک‌های ایران اجازه ماندن در سامانه سوئیفت را بدهد. سوئیفت سامانه‌ای مستقر در بلژیک است که ارتباطات بین بانکی را تسهیل می‌کند.

واشنگتن‌اگزماینر نوشته نتیجه این تصمیم‌ها، سرخورده شدن برخی از طرفداران سیاست اعمال فشار حداکثری علیه ایران است که جان بولتون شاخص‌ترین چهره آن در دولت فعلی آمریکا به شمار می‌رود.

بولتون قرار بوده روز جمعه بیانیه‌ای درباره تحریم‌های ایران قرائت کرده و از طرح آمریکا برای اعمال فشار بر ایران رونمایی کند. او عصر پنجشنبه این برنامه را لغو کرده است.

درخواست عمان، امارات و بحرین برای صلح با اسرائیل

“جیسون گرینبلات” فرستاده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه گفت که عمان، بحرین و امارات خواهان صلح با اسرائیل هستند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که سلطنت عمان چند روز پیش میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده و طی دیدارهایی که در این کشور حاشیه خلیج فارس صورت گرفت، راه‌های پیشبرد روندبه اصطلاح صلح در خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

درخواست عمان، امارات و بحرین برای صلح با اسرائیل/ تدابیر کم سابقه امنیتی عراق در مرز با سوریه/ بررسی طرح فرانسه برای فلسطین در رام‌الله و تل‌آویو/ سرخوردگی جان بولتون از نرم شدن دولت ترامپ در اجرای تحریم‌های ایران

رسانه‌های اسرائیلی امروز اعلام کردند که چند روز پیش گروهی از خبرنگاران اسرائیلی به مسقط سفر کردند تا از دیدگاه شهروندان عمانی درباره روابط با اسرائیل مطلع شوند.

این در حالی است که اخیرا دو وزیر صهیونیست نیز به امارات سفر کرده‌اند.

تدابیر کم سابقه امنیتی عراق در مرز با سوریه

در پی اقدامات مشکوک آمریکایی ها و عقب نشینی عناصر حزب دمکراتیک کرد سوریه موسوم به «قسد» از مناطق شرقی کشور سوریه، نگرانی ها از احتمال نفوذ مجدد داعش به داخل خاک عراق باعث شده است تا بغداد تدابیر امنیتی و نظامی را در مرز همسایه شرقی خود به طرز کم سابقه ای تقویت کند.

«سرگی لاوروف» وزیر خارجه سوریه در 18 اکتبر گذشته به طور مشخص آمریکا و متحدانش را متهم به انتقال عناصر داعش به مرزهای شرقی سوریه در جوار مرزهای عراق کرد و متعاقب آن داعش چند بار به نیروهای عراقی تعرض کرد.

گزارش ها از مرزهای عراق با سوریه حاکیست که تاکنون نیروهای عراق در درگیری با داعش موفق عمل کرده و اجازه نفوذ به آنها را نداده اند و توانسته اند عناصر این گروه تروریستی را تا فاصله 6 کیلومتری از مرزهای عراق دور نگه دارند.
حملات مکرر عناصر داعش به سمت مرزهای عراق برای نفوذ به داخل خاک این کشور و جان تازه ای که این گروه تروریستی در درگیری با نیروهای قسد پیدا کرده، باعث شده است تا بغداد این تدابیر کم سابقه را در مرزهای خود تقویت کند.

«باقر جبر الزبیدی» وزیر کشور سابق در یادداشتی در صفحه شخصی خود با عنوان «شر در راه است» نوشته است که داعش در حال پیشروی در منطقه شرق رود فرات و شمال البوکمال در داخل خاک سوریه است و در حال نزدیک شدن به مرزهای عراق است.

به گفته وی، در پی پیشروی عناصر داعش از «ادلب» و «رقه» سوریه و درگیر شدن آنها با عناصر قسد در شرق اراضی سوریه و خودداری نیروهای آمریکایی از فراهم کردن پوشش هوایی برای این گروه ا متحدان خود (قسد)، این امر باعث سیر قهقرائی عناصر دمکراتیک کرد سوریه و پیشروی داعش به سمت منطقه شرق فرات شده است.
الزبیدی تاکید کرده است که تحولات در مرزهای عراق با سوریه مشابه اتفاقات اکتبر 2013 است که به باور او در 2014 این گروه تروریستی یکسوم خاک عراق را اشغال کرد.

در همین راستا یکی از کارشناسان برجسته امنیتی عراق که به تازگی برای سرکشی از وضعیت مرزهای عراق با سوریه به این مناطق سفر کرده در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشته است: «ترس بر بزرگراه بین المللی ای که عراق را به اردن و سوریه وصل می کند، مستولی است و عبور از این جاده حتی اگر تحت حفاظت یک کاروان نظامی هم باشی، یک ماجراجویی پرخطر به شمار می رود.»

«هشام الهاشمی» افزوده است که 3 ساعت راه را در این جاده حرکت کرده بدون اینکه غیر از یک چوپان با زن و کودک خردسالش، انسان دیگری را مشاهده کرده باشد.

او در توصیف مرزهای عراق گفته است که در آن سوی مرز در داخل خاک سوریه نیروهای روسیه و متحدانش برای حفاظت از دولت سوریه مستقر شده اند و در این سوی مرز، نیروهای چند ملیتی تحت امر آمریکا برای حفاظت از عناصر قسد قرار دارند.

به گفته وی، رقابت بین نیروها باعث شده است که همچنان امتداد 605 کیلومتری مرز عراق با سوریه از غرب استان نینوا تا الانبار همچنان از حیث امنیتی، شکننده باقی بماند.

الهاشمی افزود که مناطق مرزی غرب عراق با سوریه به دلیل جغرافیای منطقه و شرایط ایجاد شده، همچنان پایگاه هسته های تروریستی است و پایگاه های آموزش عناصر آنها در این مناطق مرزی همچنان فعال هستند.

این کارشناس امنیتی عراق، نبود یک عملیات امنیتی گسترده در طول مرزهای عراق با سوریه را یکی از علل ادامه حیات هسته های تروریستی در مناطق مرزی دانسته و گفته است که از حیث تاریخی مرزهای غربی استان سنی نشین الانبار بعد از 2003 خاستگاه پرورش عناصر تروریستی بوده است.

بررسی طرح فرانسه برای فلسطین در رام‌الله و تل‌آویو

بعد از دستور رئیس‌جمهور فرانسه به وزارت خارجه برای بررسی ابعاد طرح صلح جایگزین معامله قرن، نماینده ماکرون جزئیات این طرح را با سران فلسطین و رژیم صهیونیستی به بحث گذاشت.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نماینده ویژه‌ای را برای ارائه طرح صلح خود به قدس اشغالی و کرانه باختری اعزام کرد.

در حالی که پیشتر گفته می‌شد برای رونمایی از طرح صلح خود به عنوان جایگزین طرح صلح آمریکا در امور غرب آسیا آماده می‌شود، شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گزارش داد که فرستاده‌ای از فرانسه برای بررسی امکان آغاز مذاکرات صلح [سازش] به رهبری پاریس به فلسطین اشغالی سفر کرده است.

درخواست عمان، امارات و بحرین برای صلح با اسرائیل/ تدابیر کم سابقه امنیتی عراق در مرز با سوریه/ بررسی طرح فرانسه برای فلسطین در رام‌الله و تل‌آویو/ سرخوردگی جان بولتون از نرم شدن دولت ترامپ در اجرای تحریم‌های ایران

به نوشته وبگاه «آی24 نیوز» به نقل از این گزارش تلویزیونی، مشاور امنیت ملی فرانسه، که یکی از معتمدان نزدیک به ماکرون است، نشست‌هایی را با تعدادی از مقامات فلسطینی و اسرائیلی داشته تا درباره وارد کردن موضوع مناقشات فلسطین-اسرائیل به همایش صلح پاریس در تاریخ 11 نوامبر، صحبت کند.

ارزیابی‌های اولیه از این نشست‌ها نشان می‌دهد که «محمد عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احتمالا در این همایش شرکت خواهند کرد.

پیشتر یک دیپلمات صهیونیست در جلسه استماعی که با قانونگذاران اسرائیلی داشت گفته بود که اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» را بعد از انتخابات میان‌دوره و تا پایان ماه نوامبر مطرح نکند، ماکرون از طرح صلح فرانسوی رونمایی به عمل می‌آورد.

بر این اساس، ماکرون در ماه آگوست به وزارت خارجه فرانسه دستور داده تا ایده‌هایی برای طرح دیپلماتیک جدید در موضوع مناقشات فلسطین-اسرائیل طرح کنند. او به دستیارانش گفته که نمی‌خواهد اجازه دهد این مسئله از دستورکار جهانی خارج شود.

ترامپ چند هفته قبل گفته بود که طی دو تا چهار ماه آینده، فاصله زمانی بین انتخابات میان‌دوره تا پایان سال 2018، طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» را رونمایی می‌کند.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

درخواست وزیر خارجه آلمان برای برقراری آتش‌بس در یمن

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، از همه طرف‌های درگیر در بحران یمن خواست برای برقراری آتش بس تلاش کنند و به پای میز مذاکرات بازگردند.