جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرق و ادیان » محمدتقی فاضل میبدی: شاقول محمد یزدی میزان تشخیص خوبی و بدی مراجع تقلید شده است؟!

محمدتقی فاضل میبدی: شاقول محمد یزدی میزان تشخیص خوبی و بدی مراجع تقلید شده است؟!

اگرروزی که حمله به بیت مراجع در قم آغاز شد و عده ای خودسر به بیت آیت الله منتظری و آیت الله صانعی حمله کردند فریادی بلندمیشد امروز شاهد برخورد غیراخلاقی و غیر منطقی از آقای یزدی خطاب به آیت الله شبیری نبودیم. کار بجایی رسید که یک مرجع باید با شاقول فکری آقای یزدی حرکت کند. محمدتقی فاضل میبدی

 

یک نامه و چند واقعیت
درحالی که برخی جریان های رسانه ای و سیاسی با ذوق زدگی واکنش آیت الله یزدی به دیدار حضرت آیت الله شبیری زنجانی با برخی از چهره های سیاسی را به مثابه تقابل مرجعیت و جامعه مدرسین قلمداد کرده اند، بررسی های خبرگزاری رسا حکایت از واقعیت دیگری دارد.

انتشار تصاویر دیدار حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی با برخی از چهره های سیاسی، بازتاب های متفاوتی را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

در پی این دیدار و حاشیه های ایجاد شده، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به صراحت لهجه و اتخاذ مواضع انقلابی شهره است، در نامه ای سرگشاده خطاب به این مرجع تقلید نکاتی را متذکر شده و بر لزوم مراقبت نسبت به اتفاقاتی که ممکن است زمینه سوء استفاده و تضعیف جایگاه مرجعیت را فراهم کند، تاکید کرده است.

به دنبال این واکنش آیت الله یزدی، برخی از رسانه ها که کمترین دغدغه و اهمیتی برای جایگاه مرجعیت و شؤون حوزوی قائل نیستند و حتی در برهه هایی در برابر جسارت به مراجع و بزرگان و حتی توهین به مقدسات و ارزش های دینی سکوت اختیار کرده بودند، این بار در قامت دفاع از مراجع سینه چاک کرده اند و باعث القای تقابل بین مرجعیت و جامعه مدرسین شده اند.

در این بین چند نکته قائل تامل و مداقه است.

نخست؛ حضرت آیت الله شبیری زنجانی عالمی مهذب، کوشا و مرجع تقلیدی است که مورد تایید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند و این خود بهترین مؤید بر عدم نگاه جناحی در انتخاب مراجع عظام تقلید از سوی برجسته ترین نهاد حوزوی است.

دوم؛ حضرت آیت الله شبیری زنجانی از جمله شخصیت ها و علمایی هستند که همواره بر حمایت از اصل انقلاب و نظام اسلامی و امام و رهبری تاکید داشته و پشتیبانی های ایشان از اصل انقلاب بارها در رسانه های گروهی انتشار یافته است.

سوم؛ مراودات و مناسبت بین جامعه مدرسین و مراجع عظام تقلید پیش از این مرسوم بوده و این نهاد برجسته حوزوی در برهه های مختلف برای انتقال دیدگاه ها و نقطه نظرات خود و استفاده از فرمایشات این بزرگواران، بهره گرفته است و چه خوب بود که این بار نیز جامعه مدرسین از تجربه های موفق گذشته استفاده می کرد، حضورا به محضر این عالم وارسته می رسید و مسائل خود را متذکر می شد.

چهارم؛ سوء استفاده و موج سواری برخی رسانه ها از اتفاقات پیش آمده نکته دیگری است که در عصر ارتباطات و با گسترش شبکه های اجتماعی و رسانه ای باید بیش از پیش مورد توجه بیوت مراجع تقلید و اطرافیان علما و نهادهای حوزوی باشد.

پنجم؛ اقدامات و مواضع جامعه مدرسین به تاسی از حضرت امام خمینی(ره) در دفاع از جایگاه رفیع مرجعیت، حفظ ارزش های اسلامی و صیانت از نفوذ اهل فتنه و انحراف در پایگاه مرجعیت پوشیده نیست و هشدارهای اخیر آیت الله یزدی را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد.

کلام و توصیه آخر خطاب به برخی جریان های سیاسی است که در صدد سوء استفاده از مرجعیت و مصادره این جریان به نفع اهداف جناحی خود هستند؛ این جریان ها بهتر است قلم فرسایی درباره مسائل درون حوزوی و گفتمان ارکان حوزه را کنار بگذارند و اجازه ندهند مرجعیت و حوزه خرج مقاصد و اهداف زودگذر جناحی و سیاسی شود. دشمن اصلی آمریکا است و همه علاقه مندان به نظام و مرجعیت هرچه فریاد دارند بر سر آمریکا می زنند