پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

سفر مدیر سازمان سیا به ترکیه برای پیگیری قتل خاشقچی، برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه، دیدار بن سلمان و وزیر خزانه‌داری آمریکا در ریاض و رایزنی مصر و امارات درباره آینده «بن سلمان»، از جمله مهم ترین عناوین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اظهارات جان بولتون در مورد تحریم های ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای دیدار و گفت وگو با شماری از مقامات بلندپایه روسیه از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت این کشور به مسکو سفر کرده است، در سخنان خود با اذعان به تأثیرات تحریم های واشنگتن علیه تهران بر بازار جهانی نفت، مدعی شد، دو کشور روسیه و آمریکا از این تحریم ها منتفع خواهند شد!

بولتون با اشاره به اینکه آمریکا تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده است، گفت که روسیه نیز از کاهش صادرات نفت ایران سود خواهد برد.

وی در این باره گفت: «اینکه روسیه به عنوان یک کشور صادرکننده نفت از افزایش قیمت ها سود خواهد برد، کاملاً درست است. و ما نیز به عنوان تولید کننده نفت سود می بریم. اما دیر یا زود، بازار تثبیت خواهد شد».

به گفته این مقام بلندپایه دولت آمریکا، تحریم های واشنگتن علیه تهران با هدف «اِعمال فشار حداکثری بر تهران جهت وادارسازی آن به تغییر رفتار» وضع و اجرایی می شود.

جان بولتون در مورد احتمال برگزاری نشستی دیگر میان رؤسای جمهور دو کشور روسیه و آمریکا گفت که برگزاری یک نشست مشابه نشست هلسینکی محتمل خواهد بود.

وی در خصوص مداخلات ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا نیز گفت که پیشتر به همتایان روسی خود متذکر شده بود اگر چنین مداخلاتی، صورت گرفته باشد، بعید است که بر انتخابات تأثیری گذاشته باشد.

شایان ذکر است که گفت گوهای جان بولتون با همتای روسی خود، نیکلای پاتروشف حول محور موضوعاتی از قبیل خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان بُرد (منعقده با روسیه در سال ۱۹۸۷)، ایران، کره شمالی، سوریه، افغانستان، اوکراین، مبارزه با تروریسم بین المللی، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی روز دوشنبه در شهر مسکو برگزار شد.

سفر مدیر سازمان سیا به ترکیه برای پیگیری قتل خاشقچی

«جینا هاسپل» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) روز دوشنبه برای انجام بررسی های بیشتر در مورد پرونده مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد برجسته سعودی در محل کنسولگری عربستان در استانبول، به ترکیه سفر کرد.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا اوایل روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات اعلام کرد «در ترکیه دارای نیروهای اطلاعاتی است».

گفتنی است، جمال خاشقچی روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است. مقامات ریاض به رغم چندین هفته اظهار بی اطلاعی از سرنوشت خاشقچی، روز شنبه ادعا کردند که این روزنامه نگار سعودی در یک درگیری در داخل کنسولگری جان خود را از دست داده است.

ادعای مرگ تصادفی خاشقچی در یک درگیری از سوی پادشاهی عربستان با اعتراض و انتقادهای بین المللی روبرو شد و به این گمان قوت بخشید که تمام این ادعاها برای سرپوش گذاردن بر مسئولیت مستقیم ولیعهد عربستان در این ماجرا مطرح شده اند.

برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه از برگزاری نشست سه‌جانبه با حضور نمایندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات سوریه فردا سه‌شنبه در مسکو خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: نشست کشورهای متضمن آتش بس در سطح معاونین وزرای خارجه ۳ کشور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه فردا در مسکو برگزار می شود.

دیدار بن سلمان و وزیر خزانه‌داری آمریکا در ریاض

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در ریاض با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش العربیه، دو طرف سعودی و آمریکایی درباره مشارکت و همکاری‌های راهبردی دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف همچنین درباره بحران کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مطرح سعودی که اخیرا در داخل کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسیده است، گفت‌وگو کردند.

بولتون: آمریکا و روسیه از تحریمهای ایران سود خواهند برد!/برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه/رایزنی مصر و امارات درباره آینده «بن سلمان»/سفر مدیر سازمان سیا به ترکیه برای پیگیری قتل خاشقجی

شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان سعودی به نقل از وزیر خزانه داری آمریکا گزارش داد، «روایت سعودی درباره قتل خاشچقی گام خوبی بود که در این راستا برداشته شد، اما کافی نیست.»

این در حالی است که منوچین پنجشنبه گذشته گفته بود که وی از شرکت در کنفرانس سرمایه گذاری (داووس صحرا) در ریاض انصراف می‌دهد.

رایزنی مصر و امارات درباره آینده «بن سلمان»

بنا به گزارش روزنامه قطری «العربی‌الجدید» السیسی طی دو روز گذشته چندین بار با «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی تماس تلفنی برقرار و با وی درباره امکان باقی ماندن بن سلمان در منصبش و اخبار مربوط به احتمال تعیین «خالد» برادرش به عنوان جانشین او گفت‌وگو کرده است به ویژه اینکه بن سلمان را سرباری برای ائتلاف چهارجانبه متشکل از عربستان، امارات، مصر و بحرین می‌داند.

همچنین سرلشکر «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر با «احمد قطان» وزیر امور آفریقایی عربستان سعودی و شماری از مقامات دولتی آن گفت‌وگو کرد تا اطلاعات زیادی درباره آینده بن سلمان کسب کند.

بولتون: آمریکا و روسیه از تحریمهای ایران سود خواهند برد!/برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه/رایزنی مصر و امارات درباره آینده «بن سلمان»/سفر مدیر سازمان سیا به ترکیه برای پیگیری قتل خاشقجی

به نوشته روزنامه العربی‌الجدید، به ‌رغم اینکه السیسی تمایلی ندارد رسانه‌های مصری به مسأله قتل خاشقچی بپردازند، بیش از هر زمان دیگری آرزو دارد که بن سلمان برکنار شود به خصوص اینکه از زمان اعطای دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی و مذاکرات محرمانه در خصوص «معامله قرن» السیسی به نوعی به بن سلمان حساس شده و معتقد است او به قاهره کمتر احترام می‌گذارد.

چنین رویکرد مصر درباره بن سلمان را در صدور بیانیه‌های قاهره و تمرکز آن بر ملک سلمان به عنوان تنها شخصیتی که پرونده خاشقچی را مدیریت می‌کند، می‌توان دید.

یک دیپلمات در وزارت خارجه مصر نیز در این باره گفت، رابطه السیسی و سلمان در چند ماه اخیر به خصوص پس از مشکلاتی که «ترکی آل الشیخ» مشاور بن‌ سلمان در عرصه ورزش و رسانه در مصر به وجود آورد، در وضعیت مطلوبی نیست.