جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی

بسته ویژه خبری-تحلیلی

 

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است.

*** 

«خاله‌بازی» برای تعیین وزرای جدید دولت!

اعتمادآنلاین گزارش داد «فاطمه ذوالقدر» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس درباره بحث تعیین وزرای جدید دولت گفته است:

چه در زمان معرفی وزرا در ابتدای دولت دوازدهم و چه امروز به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم حال که 4 وزیر معرفی می‌شوند این حق نیمی از جامعه است که از بین آن‌ها وزیری انتخاب شود.

او همچنین می‌افزاید:

آقایان آزمون و خطای خود را پس داده‌اند و حالا نوبت خانم‌هاست که برای وزرات معرفی شوند زیرا آن‌ها نشان داده‌اند که چه مدیران، کارشناسان و اندیشمندان قدرتمندی هستند.[1]

*این اظهارات، تقلیل سطح سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

در واقع اگرچه شاید در میان برخی محافل چپ، اصالت یک اقدام یا انتصاب سیاسی بر محوریت مطالبات جنسیتی زنانه و مردانه باشد اما عقلانیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران، اصالت را به کارایی و مدیریت بهتر می‌دهد نه به مطالبات جنسیتی.

عرصه سیاست و اجرا هم مثل خاله‌بازی نیست که گفته شود حالا که مردان نتوانستند پس زنان می‌توانند! بلکه ملاک و معیار بایستی کارنامه خانم‌هایی باشد که برخی معتقدند آنها باید در صدر وزارتخانه‌های بی وزیر قرار گیرند.

به این قضیه البته بایستی افزود که جریان چپ، از داشتن مدیران کارآمد زن نیز محروم است و تجربه حضور خانم ابتکار در ریاست سازمان محیط زیست، مولاوردی در سمت معاونت رئیس جمهور و… به وضوح نشان داد که چپ‌ها تجربه خوبی از اعطای مدیریت به زنان اردوگاهشان ندارند.

تجربه‌ای که البته در جریان انتخاب شهردار تهران به کار اصلاح‌طلبان آمد و آنها و حتی زنانشان در این زمینه لام تا کام سکوت کردند و درباره لزوم شهردار شدن یک خانم، چیزی نگفتند!

***

خاتمی خوب است، «هدیه خاتمی» به مردم بد…

«علی صوفی»، فعال اصلاح‌طلب و از وزرای دولت اصلاحات در مصاحبه با ایلنا پیرامون دولت رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

«رییس‌جمهور کاملا مردم را مایوس کرده و بدنه جامعه به دلیل مشکلات معیشتی و سیاسی از او بریده‌اند، وضع بحرانی است و دولت هم پاسخگو نیست.»

او همچنین اظهار می‌کند:

آقای خاتمی دارای کاریزما در بین مردمی است که وابسته به جریان اصلاحات نیستند اما ایشان را قبول دارند.[2]

*این اظهارات در حالی است که اصلاح‌طلبان برای دو انتخابات 92 و 96 و رأی آوردن رئیس‌جمهور روحانی، زمین و آسمان را به هم دوختند.

جالب آنکه صوفی در حالی تقلا کرده حساب خاتمی را از روحانی جدا کند که خاتمی در نزد افکار عمومی بعنوان عامل اصلی بروز مشکلات فعلی و کسی که دولت اعتدال را در دامن مردم گذاشت، شناخته می‌شود.

به سخن دیگر اینکه اگر صوفی فراموشکار شده مسئله دیگریست اما مردم هنوز به خوبی فیلم «تَکرار می‌کنم» خاتمی را به یاد دارند که از عالم و آدم می‌خواست به رئیس‌جمهور روحانی رأی بدهند.

امثال اظهارات صوفی نیز به حال اصلاح‌طلبان افاقه نخواهد کرد چه اینکه آنها و دولت در نزد مردم یکی هستند و از آینده‌ای مشترک نیز برخوردارند.

فرایند جداسازی روحانی و خاتمی از یکدیگر بصورتی نرم در اردوگاه اصلاحات و رسانه‌های آنها در حال انجام است…

پیش از این، محمدرضا خبّاز، از فعالان اصلاح‌طلب نیز خواستار محاکمه مدیران دولتی نالایق و برخورد جنگی با آنها شده بود!

او البته به این نکته هیچ اشاره‌ای نکرده بود که اگر قرار است با مدیران نالایق برخورد جنگی و صحرایی بشود؛‌ پس تکلیف آنهایی که این مدیران نالایق را بر سر کار آوردند، برای آنها تبلیغ انتخاباتی کردند و حتی از این گفتند که ما اصلاح‌طلبان «فدائیان دولت» هستیم، چیست؟[3]

گفتنیست، علی صوفی پیش از این نیز مسئله استعفای رئیس‌جمهور روحانی را مطرح کرده بود.[4]

در کنار او، عبدا… ناصری، دیگر چهره نزدیک به خاتمی بحث رفوزگی رئیس‌جمهور روحانی را مورد اشاره قرار داده است.[5]

***

بغض افشانی با افتتاح پروژه قالیباف شکست

«محمدعلی افشانی»، شهردار اصلاح‌طلب تهران، روز شنبه گذشته در مراسم افتتاح پروژه «ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی» در جمع خبرنگاران گفته است:

من خودم را می‌شناسم و می‌دانم اینهمه هجمه به من برای چنگ‌اندازی به اموال مردم است. هدف این افراد فقط منحرف کردن مسیر ما از خدمت به مردم است. اما مردم می‌دانند چه کسانی برای آنها کار می‌کنند.

به گزارش ایلنا، افشانی در توضیح پروژه‌ای که افتتاح کرده است نیز با تصریح به اینکه این پروژه متعلق به 2 سال قبل از او بوده است، می‌گوید: پروژه تعطیل بود و پس از اینکه مردادماه از آن بازدید کردیم، تصمیم گرفتیم سرعت آن را به صورت شبانه‌روزی افزایش دهیم تا افتتاح شود.[6]

*آقای افشانی که البته اصلاح‌طلبان نیز هیچ اصراری به ماندن ایشان در سمت شهردار تهران ندارند، این روزها با رسوایی «شنود از مدیران شهرداری» و عزل و نصب‌های پر حاشیه مواجه شده و از طرفی همانطور که مشاهده می‌شود همچنان مشغول پرداختن به پروژه‌های محمدباقر قالیباف است.

در کنار این رخدادها او شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز شده است و طبق اعلام برخی شخصیت‌های حقوقی، به زودی باید با شهرداری تهران وداع کند.

و اکنون سؤال اینجاست که چرا ایشان قصد دارد نابلدی‌های سیاسی خود را ادامه بدهد و کارنامه مشخص و رفتن محتومش را به چیزهای موهومی مثل بیت‌المال‌خواران و باندهای انحراف از مسیر خدمت به مردم! ربط بدهد؟

ما قضاوت درباره اظهارات افشانی را به عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم…

***

1_ http://etemaadonline.ir/content/239441

2_https://khabarfarsi.com/u/61156977

3_ mshrgh.ir/895955

4_ mshrgh.ir/857944

5_ mshrgh.ir/883867

6_ http://www.mokhbernews.ir/Home/ShowNewsInfo/9546877