پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

ورود مرکل به پرونده قتل روزنامه نگار عربستانی، افشای همدستی داماد ترامپ در قتل خاشقجی از سوی سناتور آمریکایی، درخواست نیمی از اعضای اتحادیه عرب برای بازگشایی سفارت در سوریه و کشته شدن 88 هزار تروریست در سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به افشای جزئیات جدیدی از قتل خاشقجی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، نشریه آلمانی «اشپیگل» گزارش داد که دستور چگونگی قتل روزنامه‌نگار سعودی را ولیعهد این کشور صادر کرد است.

مجله آلمانی «اشپیگل» روز شنبه به نقل از منابعی در اداره تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، خواسته بود قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد وی، وحشیانه و رعب‌آور باشد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، مقامات امنیتی این کشور حتی اعلام کردند فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان از سوی عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. اما، مقامات ارشد عربستان و به‌خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مدعی بودند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است.

افشای جزئیات جدیدی از قتل خاشقجی/افشای همدستی داماد ترامپ در قتل خاشقجی از سوی سناتور آمریکایی/درخواست نیمی از اعضای اتحادیه عرب برای بازگشایی سفارت در سوریه

شیوه هولناک کشته‌شدن خاشقجی موجب بهت و حیرت جهانیان شد و سازمانهای بین‌المللی و کشورهای جهان به‌سرعت خواستار تحقیقات شفاف درباره سرنوشت مبهم این روزنامه‌نگار سعودی شدند. همزمان با عملیات تجسس در کنسولگری عربستان، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابعی آگاه گزارش داد حکومت عربستان در حال تهیه گزارشی است که ضمن پذیرش قتل جمال خاشقجی اعلام می‌کند این جنایت از سوی «عوامل خودسر» و در حین بازجویی از وی صورت گرفته و هیچ دستوری از مقامات بالاتر وجود نداشته است.

بنا به اطلاعاتی که تاکنون رسانه‌های ترکیه منتشر کرده‌اند محمد بن سلمان و افراد نزدیک به او نقشی جدی در ترور خاشقجی دارند؛ به همین علت حساسیتهای بین‌المللی نسبت به پادشاهی او در عربستان افزایش یافته است.

ورود مرکل به پرونده قتل روزنامه نگار عربستانی

در ادامه اعمال فشار مقامات اروپایی به ریاض در مورد سرنوشت «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان خواستار روشنگری بیشتر در این مورد شد.

بنابر گزارش شبکه خبری «بلوم‌برگ»، مرکل شنبه در سخنانی خطاب به هم‌حزبی‌های خود (دموکرات‌مسیحی) در شرق آلمان گفت: «آنها هنوز روشنگری نکرده‌اند و البته ما می‌خواهیم که در این زمینه شفاف‌سازی صورت گیرد.»

«مارک روته» نخست‌وزیر هلند روز شنبه، انجام تحقیقات بیشتر در زمینه مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را خواستار شد.وی افزود: «مسایل زیادی همچنان نامعلوم مانده‌اند. چه شده است؟ او چطور مرده است؟ چه کسی مسئول است؟ من انتظار دارم و امیدوارم که همه مسایل مربوط به زودی روشن شوند. به همین منظور تحقیقات ضروری است.» وی مرگ خاشقچی را شوکه کننده توصیف کرد.

«لارس لوکه راسموسن» نخست‌وزیر دانمارک هم گفت: «این واقعیت که سعودی‌ها دیشب مرگ او را تائید کردند. آنهم پس از اینکه قبلا تاکید داشتند که وی در کنسولگری زنده است. این نشان می‌دهد که همه حقیقت به ما گفته نشده است و ما باید برای دستیابی به آن تاکید داشته باشیم.»

افشای همدستی داماد ترامپ در قتل خاشقجی از سوی سناتور آمریکایی

«یوآخین کاسترو» (Joaquin Castro) نماینده دموکرات کنگره آمریکا روز شنبه و پس از اذعان ریاض به وقوع قتل در کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی‌اِن‌اِن در این باره تصریح کرد: بگذارید به نکته ای در این باره اشاره کنم که بسیار ناراحت کننده است؛ احتمال دارد «جرد کوشنر» داماد دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) در قتل «جمال خاشقجی» دست داشته باشد.

نماینده دموکرات کنگره آمریکا در این خصوص تأکید کرد: او احتمالا لیست سیاهی را به «محمد بن‌سلمان» (ولیعهد سعودی) داده است تا مخالفانش را حذف کند. من گزارشی در این باره را دیده ام؛ مطمئن باشید. این موضوع باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

افشای جزئیات جدیدی از قتل خاشقجی/افشای همدستی داماد ترامپ در قتل خاشقجی از سوی سناتور آمریکایی/درخواست نیمی از اعضای اتحادیه عرب برای بازگشایی سفارت در سوریه

وی در ادامه افزود: کنگره آمریکا باید در این باره تحقیق کند.

درخواست نیمی از اعضای اتحادیه عرب برای بازگشایی سفارت در سوریه

«انور عبد الهادی» مدیر بخش سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) در گفت‌وگو با روزنامه سوری «الوطن» گفت که در ابتدای سال آینده میلادی، بسیاری از سفارتخانه‌های عربی فعالیت‌های خود را در دمشق از سر خواهند گرفت.

وی با اشاره به تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرد که در این راستا، تلاش‌های مشترک با طرف عراقی، مصری، عمانی، کویت، الجزایری، تونسی، سودانی و موریتانیایی صورت گرفته است.

انور عبدالهادی تاکید کرد که بیش از نیمی از اعضای اتحادیه عرب خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه هستند و تلاش‌های روسیه نیز در این زمینه ادامه دارد.

مدیر بخش سیاسی ساف تصریح کرد، مواضع کشورهای حوزه خلیج فارس در قبال سوریه به شکل گسترده‌ای در حال تغییر است و حتی از طرف برخی کشورهای متخاصم و توطئه‌گر علیه سوریه، سیگنال‌های مثبتی را در این خصوص دریافت می‌کنیم.

افشای جزئیات جدیدی از قتل خاشقجی/افشای همدستی داماد ترامپ در قتل خاشقجی از سوی سناتور آمریکایی/درخواست نیمی از اعضای اتحادیه عرب برای بازگشایی سفارت در سوریه

این اظهارات انور عبدالهادی پس از آن مطرح می‌شود که وزیر خارجه سوریه هفته گذشته در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود بر استقبال دمشق از «هر طرح عربی یا بین‌المللی که در راستای ایفای مجدد نقش عربی و منطقه‌ای سوریه باشد» تاکید کرده بود.

ولید المعلم در ادامه اظهار داشت، کشورهایی که معترض بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بودند، امروز ابراهیم الجعفری را تشویق می‌کنند.

برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب با آغاز بحران سوریه در اقدامی غیرقانونی و مشکوک عضویت این کشور را به حالت تعلیق در آوردند و کرسی دمشق در سال ۲۰۱۳ رسما به معارضان واگذار شد.

کشته شدن 88 هزار تروریست در سوریه

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز شنبه از کشته شدن هزاران  تروریست در سوریه از معارضان و نیروهای داعشی در طول سه سالی که دولت این کشور از دمشق حمایت کرده‌ است، خبر داد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه به نقل از وی و به این منظور منتشر کرده، آمده است: «با عملیات‌ها نظامی، در مجموع بیش از ۸۷ هزار و ۵۰۰ شورشی کشته شده‌اند ضمن اینکه هزار و ۴۱۱ منطقه یا شهرک هم به همراه ۹۵ درصد از خاک سوریه آزاد شده‌ است. بیشتر شورشیان از بین رفته‌اند.»  شویگو همچنین گفت: «داعش در سوریه با حمایت روسیه شکست خورد.»

افشای جزئیات جدیدی از قتل خاشقجی/افشای همدستی داماد ترامپ در قتل خاشقجی از سوی سناتور آمریکایی/درخواست نیمی از اعضای اتحادیه عرب برای بازگشایی سفارت در سوریه

وزیر دفاع روسیه همچنین گفت که  شهرک‌های اصلی هم‌اکنون آزاد و ارتباطات اصلی هم قطع  شده‌اند ضمن اینکه نظامیان سوری کنترل مناطقی را در دست دارند که بیش از ۹۰ درصد از جمعیت در آن ساکن هستند.