سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

آموزش نیروهای سوری برای استفاده از «اس ۳۰۰»، ناکامی مثلث آمریکایی، اسرائیلی و سعودی در فعال‌کردن اقدامات مقابله‌ای FATF علیه ایران و سیگنال های مثبت برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به دستور ملک سلمان برای تشکیل کمیته بازبینی ساختار دستگاه اطلاعات نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، پادشاه عربستان سعودی دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر کشور، وزیر امور خارجه، رئیس دیوان پادشاهی، رئیس دستگاه اطلاعات عمومی و امنیت کشور و دیگر مقامات سعودی اعضای این کمیته را تشکیل خواهند داد.

در همین حال، شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان نیز از برکناری «احمد العسیری» معاون دستگاه اطلاعات عمومی عربستان سعودی و سخنگوی پیشین ائتلاف سعودی متجاوز به یمن، «سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی سعودی، سرتیپ «محمد بن صالح الرمیح» معاون اطلاعاتی، سرتیپ «عبدالله بن خلیف الشایع» معاون امور انسانی و سرتیپ «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان سعودی از سوی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی خبر داد.

ادعای تکراری وزیر خارجه بحرین علیه ایران

وزیر امور خارجه بحرین ایران را به دخالت در امور این کشور متهم کرد.

«خالد بن احمد آل خلیفه» در گفتگو با شبکه «ام بی سی» سعودی مدعی شد که ایران به همراه قطر در سال ۲۰۱۱ (سال آغاز انقلاب در بحرین) با هدف سرنگونی نظام آل خلیفه، در امور این کشور دخالت کرده اند.

ناکامی مثلث آمریکایی، اسرائیلی و سعودی در فعال‌کردن اقدامات مقابله‌ای FATF علیه ایران/ آموزش نیروهای سوری برای استفاده از «اس ۳۰۰»/ سیگنال های مثبت برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ادعای تکراری وزیر خارجه بحرین علیه ایران

وی در مورد ناپدید شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی منتقد آل سعود نیز گفت که منامه کاملا در قضیه خاشقجی از ریاض حمایت می‌کند.

وزیر خارجه بحرین همچنین مدعی شد که عربستان سعودی در مسیر درست حرکت می‌کند و پرونده خاشقجی نیز در نهایت پایان خواهد یافت.

آموزش نیروهای سوری برای استفاده از «اس ۳۰۰»

یک منبع نظامی دیپلماتیک روسیه اعلام کرد که یک تیم از روسیه به همراه محموله ای از سامانه های پدافند هوایی اس ۳۰۰ به منظور آموزش نظامیان سوری برای استفاده از این نوع سلاح وارد سوریه شد.

این منبع نظامی گفت: اکثر نظامیان سوری که هم اکنون آموزش می بینند؛ همان نظامیانی هستند که در سال2011 میلادی برای استفاده از این سامانه ها در یک مرکز آموزشی در نواحی شهر سن پطرزبورگ روسیه در قالب توافقنامه امضا شده در سال 2010 میلادی بین دمشق و مسکو آموزش دیده بودند.

وی افزود: این دوره آموزشی اواخر سال جاری پایان می یابد تا اینکه نظامیان سوری بعد از آن شلیک آزمایشی را در یکی از میدان های نظامی روسیه تمرین کنند.

ناکامی مثلث آمریکایی، اسرائیلی و سعودی در فعال‌کردن اقدامات مقابله‌ای FATF علیه ایران

بر اساس بیانیه منتشره در پایان اجلاس جاری گروه ویژه اقدام مالی FATF در پاریس، اعضای این گروه تصمیم گرفتند تا تعلیق اقدامات مقابله ای را به مدت چهارماه دیگر تمدید نمایند.

این تصمیم علیرغم اصرار شدید نمایندگان دولت آمریکا و معدودی از متحدین واشنگتن برای پایان بخشیدن به تعلیق و وضع مجدد اقدامات مقابله ای اتخاذ گردید.

این بیانیه ضمن اشاره به اقدامات مثبت جمهوری اسلامی ایران از جمله تصویب نهایی اصلاحیه قانون مقابله با تامین مالی تروریسم و نیز تصویب سایر لوایح در مجلس شورای اسلامی، بیان می دارد که همچون سایر کشورها، FATF  فقط مصوبات «نهایی» را مورد توجه قرار می دهد. زمانی که بقیه لوایح قانونی هم نهایی شدند، FATF  هر چهار مصوبه را بررسی نموده و مشخص می نماید که آیا آن ها در راستای استانداردهای این نهاد هستند یا خیر.

گروه ویژه همچنین درخواست های نه گانه در بیانیه قبلی خود را تکرار نموده و درخواست تکمیل اقدامات ذیل این موارد را مطرح می کند.

لازم به ذکر است که از نظر دستگاه های درگیر اجرای این موارد، بسیاری از آن ها تکمیل شده اند، ولی از آنجایی که مصوبات قانونی هنوز نزد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نهایی نشده اند، از نظر این نهاد، این اقدامات کامل و نهایی محسوب نمی شوند.

اعضای گروه ویژه اقدام مالی در ادامه این بیانیه از این که هنوز بسیاری از اقدامات ایران در اجرای برنامه اقدام تکمیل نشده اند، اظهار ناامیدی کرده و انتظار دارند که ایران به سرعت در مسیر اصلاح و تکمیل اقدامات باقی مانده گام بردارد.

ناکامی مثلث آمریکایی، اسرائیلی و سعودی در فعال‌کردن اقدامات مقابله‌ای FATF علیه ایران/ آموزش نیروهای سوری برای استفاده از «اس ۳۰۰»/ سیگنال های مثبت برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ادعای تکراری وزیر خارجه بحرین علیه ایران

FATF همچنین انتظار دارد که ایران تا فوریه 2019 (بهمن ماه آتی)، قوانین مورد نظر را همگام با استانداردهای این نهاد، لازم الاجرا نماید؛ در غیر این صورت،FATF  گام های بیشتری برای حفظ نظام مالی بین المللی در برابر ریسک های ناشی از کاستی های رژیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم برخواهد داشت.

بند آخر بیانیه عمومی این نهاد، همانند قبل از دولت های عضو نهاد می خواهد تا در تعامل با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، الزامات شناسایی دقیق مشتریان را مدنظر داشته باشند.

تمدید چهارماهه در حالی تصویب شد که از ابتدای هفته جاری، هیات آمریکا براساس دستورالعمل کاخ سفید و همراه با گروه شورای همکاری خلیج فارس و آرژانتین به عنوان اعضای اصلی و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به شدت تلاش می کردند تا اقدامات مقابله ای را که از تیرماه 1395 و در حین اجرای برنامه اقدام این نهاد از سوی کشورمان تعلیق شده بود، مجددا برقرار سازند. این تلاش ها با حمایت جدی اکثریت قاطع اعضای این گروه و تاکید بر این که تصمیمات فنی نباید از مسائل سیاسی تأثیر پذیرند، ناکام ماند.

سیگنال های مثبت برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

اتحادیه عرب از ماه نوامبر سال 2011 عضویت سوریه را که یکی از اعضای موسس آن بود، به حالت تعلیق در آورد اما این روزها و با گذشت هفت سال از این رویداد، سیگنال های مثبتی برای بازگشت سوریه به این سازمان منطقه ای مشاهده می شود.

رسانه های روسی نوشتند،«عمرو موسی » دبیر کل پیشین اتحادیه عرب در حاشیه نشستی در سوچی روسیه، مطالب مهمی در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بیان کرد.

تارنمای شبکه «روسیا الیوم » در این خصوص نوشت، دبیر کل پیشین اتحادیه عرب اعتقاد دارد سوریه بخشی از جهان عرب بوده و هست هر چند عضویت آن در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده است.

ناکامی مثلث آمریکایی، اسرائیلی و سعودی در فعال‌کردن اقدامات مقابله‌ای FATF علیه ایران/ آموزش نیروهای سوری برای استفاده از «اس ۳۰۰»/ سیگنال های مثبت برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب/ادعای تکراری وزیر خارجه بحرین علیه ایران

روسیا الیوم افزود، موسی در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت، سوریه از ابتدا کشوری عربی بوده و خواهد بود، نمی توان سوریه را کشوری خارجی محسوب کرد، جای سوریه در جهان عرب است.

دو روز پیش نیز روزنامه دولتی «الاهرام» مصر در مقاله ای به قلم «باسل یسری» با عنوان «سوریه چه زمانی به اتحادیه عرب باز می گردد» نوشت، حل بحران سوریه از طریق سیاسی حتمی است به ویژه پس از گسترش تروریسم در کشورهای عربی و علی الخصوص در منطقه مشرق عربی که برخی کشورهای غربی در ایجاد تهدید برای امنیت ملی عرب ها نقش داشتند.

الاهرام در ادامه قطر را طی سال های نخست بحران، یکی از سرسخت ترین دشمنان نظام حاکم بر سوریه دانست و افزود، این کشور ابتدا طرح دخالت نظامی در سوریه را در اتحادیه عرب ارائه داد اما با آن مخالفت شد و پس از آن تصمیم به تعلیق عضویت سوریه گرفته شد که نقطه تحول مهمی در تاریخ اتحادیه عرب بود و از همان ابتدا تصویب این امر با شبهاتی همراه بود زیرا با توجه به مخالفت لبنان، عراق و الجزایر با آن، برخلاف آنچه گفته می شد، اجماعی در این خصوص وجود نداشت.

این روزنامه افزود، مصر نیز پس از سال 2011 با توطئه هایی مواجه بود اما بالاخره پس از انقلاب 30 ژوئن ( که منجربه برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری اخوانی مصر شد) موفق شد طرح های خرابکارانه را خنثی کند و این در بحران سوریه نیز بازتاب مثبتی داشت و پس از آن برخی کشورها دور مصر گرد آمدند و از آن خواستند بحران های عربی را حل کند .

از سوی دیگر «سامح شکری » وزیر خارجه مصر هنگام دیدار هفته گذشته«عبدالفتاح السیسی » از روسیه در خصوص سوریه گفت، مصر امیدوار است سوریه پس از پایان درگیری ها و تحقق اراده مردم سوریه، به اتحادیه عرب بازگردد.
شکری پیش از این نیز بارها بر ضرورت حل بحران در سوریه از طریق سیاسی تاکید کرده بود و با این سخنان باعث شد برخی بگویند مصر طرحی ابتکاری برای حل بحران سوریه و بازگشت آن به زیر چتر اتحادیه عرب دارد .