جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » برکناری فرمانده سپاه قم پس از جنجال تجمع رحیم پورازغدی برعلیه فعالیتهای حوزه علمیه قم!

برکناری فرمانده سپاه قم پس از جنجال تجمع رحیم پورازغدی برعلیه فعالیتهای حوزه علمیه قم!


غلامرضا احمدی (راست) فرمانده سابق سپاه قم و محمد شاهچراغی، جانشین وی.

دو ماه پس از تجمع جنجالی در حوزه علمیه قم و اتهام به سپاه پاسداران مبنی بر برگزاری این تجمع، فرمانده سپاه قم برکنار شد. پیش از این نیز فرمانده «تیپ امام صادق» تیپ مخصوص روحانیون پاسدار، برکنار شده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم معرفی محمد شاه‌چراغی فرمانده جدید سپاه قم و تودیع غلامرضا احمدی فرمانده سابق روز یکشنبه ۲۲ مهر در این شهر برگزار شد.

در این مراسم حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه، محمد سعیدی تولیت آستان معصومه، هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم، عباس کعبی، مجتبی ذالنور و احمد امیرآبادی، نمایندگان قم در مجلس و استاندار این استان حضور داشتند.

غلامرضا احمدی شهریورماه ۹۴ به فرماندهی سپاه قم منصوب شده بود و پیش از آن فرمانده سپاه خراسان‌رضوی بود.

محمدتقی شاهچراغی فرمانده جدید سپاه قم نیز در سال ۹۶ به عنوان فرمانده سپاه استان تهران منصوب شده بود و پیش از آن فرمانده سپاه سمنان بود.

حسین طیبی‌فر فرمانده سابق «تیپ امام صادق» یکی از دو سخنران تجمع جنجالی در حوزه علمیه قم در روز ۲۵ مرداد بود که روز ۹ مهر از سمت خود برکنار و به سمت معاونت امور روحانیون در کل سپاه منصوب شد.

تصویر یک پلاکارد در این تجمع خبرساز شد. در این تجمع یک طلبه‌ پلاکاردی در دست داشت که این شعار روی آن نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت٬ استخر فرح در انتظارت».

این پیام تهدید‌آمیز در واقع اشاره‌ای به مرگ اکبر هاشمی٬ رئیس سابق مجمع تشخیص در ۱۹ دی سال ۱۳۹۵ داشت که منتقدان محافظه‌کار وی می‌گویند هنگام شنا در استخر روی داد.

روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرده بود که «تیپ امام صادق» یکی از دو برگزار کننده این تجمع بوده است.

با این حال پس از اعتراض ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی، دو مرجع تقلید، و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سپاه پاسداران نقش نیروهای این نهاد در برگزاری تجمع را رد کرد.

در همین حال فرمانده سپاه قم در نامه به آقای مکارم شیرازی اعلام کرده بود که نیروهای این نهاد در این تجمع حضور نداشته‌اند.

وی از این مرجع تقلید خواسته بود که از سپاه پاسداران «حمایت، و عناصر نفوذی و بدخواهان را ناکام» کند.

به جز موضوع پلاکارد جنجالی، سخنان حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این تجمع نیز انتقاد تعدادی از مراجع تقلید را به دنبال داشت.

وی گفته بود: «درس خارج‌هایی برگزار می‌شود که به جای اینکه تمدن دینی را تئوریزه کنند، فقه سکولار می‌سازند و در مورد بانک‌ها و روابط اجتماعی این دست مسائل حرفی نمی‌زنند».

پس از انتقادها از این سخنان، خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران مصاحبه‌هایی را به نقل از برخی از روحانیون اصول‌گرا منتشر کرده بود که ضمن دفاع از رحیم پور ازغدی گفته بودند: «بهتر بود نقد با ادبیات مناسب‌تری طرح می‌شد».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌تسنیم، وب سایت رسا،روزنامه ایران و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر