شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پیمانه اقتصادی؛

پیمانه اقتصادی؛

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جنگ تجاری چین و آمریکا؛ به کام تاجران پاکستانی، آلمان کماکان بزرگ‌ترین اقتصاد قاره سبز است، رشد ۲۰ درصدی نقدینگی مرداد ۹۷ نسبت به مرداد ۹۶، موافقت با تخفیف در نرخ ارز ویزای زوار اربعین، ۴۲ درصد تولیدکنندگان نفت آمریکا کار را تعطیل کردند، خروج ارز برای واردات ۴ میلیون دلاری هدفون و گوشی به کشور، گرجستان جلوی انتقال غیرقانونی ارز به ایران را گرفت و کاهش شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان را در بر دارد.

جنگ تجاری چین و آمریکا؛ به کام تاجران پاکستانی

بازرگانان پاکستانی بر این عقیده اند که تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، باعث رونق صادرات این کشور به آمریکا شده است. نساجی، بزرگترین صنعت تولیدی و اشتغالزای پاکستان و به عنوان نماد استفاده از کالای تولیدی داخل مطرح است. صنعت نساجی که 8.5 درصد تولید ناخالص ملی پاکستان را تشکیل می دهد، رتبه هشتم آسیا را در تولیدات نساجی در اختیار دارد، دومین صنعت بزرگ پاکستان در حوزه جذب نیروی انسانی و اشتغالزایی است. با توجه به رکود تولیدات صنعت نساجی در پاکستان در سالهای اخیر به دلیل مشکلات کمبود انرژی برق و گاز، این صنعت در سال مالی 2017-18 میلادی رشد 12.8 درصدی را تجربه کرد و درآمد آن به 4.4 میلیارد دلار رسید. صادرات تولیدات نساجی از نظر ارزش در شش ماه اول سال 2017 میلادی نسبت به مقدار مشابه سال گذشته 7.18 درصد افزایش داشته است و به 7.2 میلیارد دلار افزایش یافت. رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فیصل آباد در ایالت پنجاب نیز در خبری گفت که صادرکنندگان پاکستانی توانسته اند در ماه های اخیر، از آمریکا سفارش های بیشتری دریافت کنند. «سیدضیاء علمدار حسین» که در نشست با کارآموزان تجاری در فیصل آباد پاکستان سخنرانی می کرد، گفت:تاکنون اختلافات تجاری بین آمریکا و چین به نفع تاجران پاکستانی بوده است. /ایرنا

انتفاد ترامپ از افزایش نرخ سود بانکی؛ بانک مرکزی احمق شده

خبرگزاری فرانسه نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تصمیم فدارل رزرو را برای ادامه افزایش نرخ بهره مورد انتقاد قرار داد و گفت: بانک مرکزی ایالات متحده احمق شده است. وی در جمع خبرنگاران در پنسیلوانیا گفت: فکر می کنم که فدرال رزرو در حال اشتباه کردن است. این خیلی بد است. فکر می کنم فدرال رزور احمق شده است. رییس جمهور آمریکا افزود: فکر می کنم نباید اینقدر سریع برویم. من نرخ بهره پایین را دوست دارم.

بر همین اساس، ترس از افزایش سریع نرخ بهره یکی از عوامل کمک کننده به سقوط بیش از ۸۰۰ واحدی میانگین شاخص صنعتی دواو جونز در روز چهارشنبه بوده است؛ ضمن اینکه شاخص اس اند پی ۵۰۰ هم از ماه فوریه سال جاری میلادی به بعد در روز چهارشنبه بدترین عملکرد روزانه خود را ثبت کرد. بطور کل شاخص سهام در آمریکا در روز چهارشنبه بیش از ۳ درصد کاهش پیدا کرد. در این رابطه ترامپ گفت: در حقیقت این یک نزول خفیف و تعدیل قیمت سهام است که مدت ها منتظر آن بوده ایم؛ اما من واقعا با آنچه فدرال رزرو در حال انجام دادن است، مخالف هستم.

آلمان کماکان بزرگ‌ترین اقتصاد قاره سبز است

طبق داده‌های بانک جهانی، آلمان ۲۸ درصد کل تولید ناخالص داخلی اروپا را در اختیار دارد. به لطف نرخ بیکاری و جرم پایین، زیرساخت‌های نیرومند و نیروی کار ماهر، اقتصاد آلمان در سال ۲۰۱۷ تولید ناخالص داخلی به ارزش ۳.۶۷ تریلیون دلار داشته است. صنعت، ۷۰ درصد اقتصاد آلمان را تشکیل می‌دهد و ۷۲ درصد نیروی کار در این بخش شاغل هستند. فولکس واگن بزرگ‌ترین خودروساز اروپا یکی از مشهورترین شرکت‌های آلمانی است. پس از آلمان، اقتصاد انگلیس با تولید ناخالص داخلی ۲.۶۲ تریلیون دلاری خود در سال ۲۰۱۷، در رده دوم بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپایی قرار گرفته است. بخش خدمات، بزرگ‌ترین بخش اقتصاد این کشور ۶۶ میلیون نفری بوده و ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را برعهده دارد. لندن یکی از مراکز مهم مالی جهان است و بانک “اچ اس بی سی” که بزرگ‌ترین بانک اروپاست در این شهر مستقر است.

رشد ۲۰ درصدی نقدینگی مرداد ۹۷ نسبت به مرداد ۹۶

گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به مرداد ماه سال 1397 برای اطلاع عموم و صاحبنظران در حالی منتشر شد که محاسبات اقتصادی بانک مرکزی نشان میدهد در مرداد امسال نقدینگی با 20.5 درصد رشد نسبت به مرداد سال قبل، به 1646 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با ۱۳۶۶ هزار میلیارد تومان مرداد ۱۳۹۵ تا بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد. هم‌چنین نسبت به  اسفندماه سال گذشته ۷.۸ دهم درصد رشد دارد. این در حالی است که در مقایسه با ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان تیرماه امسال نیز حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان در یک ماه افزایش داشته است. اما درمجموع با وجود رشد مستمر نقدینگی، از سرعت آن در مردادماه سال جاری تا حدی کاسته شده است؛ به‌طوری که در مردادماه سال گذشته نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۴.۳ درصد افزایش داشته که این رشد برای سال جاری به ۲۰.۵ دهم درصد می‌رسد. از مجموع نقدینگی ۱۶۴۶ هزار میلیاردی موجود، حدود ۱۴۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به شبه پول یعنی مجموع سپرده‌های بانکی مردم بوده و تا ۲۳۱ هزار میلیارد تومان دیگر به پول در گردش اختصاص دارد.

موافقت با تخفیف در نرخ ارز ویزای زوار اربعین

دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی نامه اي با اشاره به اهمیت حماسه اربعین و حضور میلیونی اقشار مختلف مردم در این همایش عاشقان حسینی پیشنهاد داد در محاسبه نرخ ارز زوار اربعین ٣٥ درصد تخفیف اعمال شود. بنابه این گزارش دکتر روحانی رئیس جمهور ضمن تاکید بر اهمیت حماسه حضور عاشقان امام حسین (ع) با پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی موافقت کرد. بر این اساس هزینه ویزای زوار اربعین حدود ۱۰۷ هزار تومان کاهش پیدا می کند.

۴۲ درصد تولیدکنندگان نفت آمریکا کار را تعطیل کردند

روز پنج شنبه در بازارهای جهانی قیمت نفت با بیش از یک و نیم دلار کاهش به حدود 82 دلاردر هر بشکه معامله شد به دلیل طوفان سهمگین هاریکان حدود نیمی از تولید کنندگان نفت خلیج مکزیک آمریکا کار خود را تعطیل کردند. به گزارش فارس، روز پنج شنبه در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با 1.58دلار کاهش نسبت به روز قبل به قیمت 81 دلار و 51 سنت به فروش رفت. قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم با کاهش 1.25 دلاری مواجه شد و هر بشکه از این نوع نفت خام به قیمت 71 دلار و 92 سنت معامله شد. در سایر فرآورده‌های پالایشگاهی هم بنزین با 4.16 دلار کاهش گالنی 197 دلار و 88 سنت معامله شد. نفت کوره و گازوئیل هم کاهش‌هایی به ترتیب 3.47 دلار و 13.75 دلار را تجربه کردند. خبرگزاری رویترز درباره دلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی نوشت: افزایش ذخایر نفت آمریکا باعث شد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش و به کمترین میزان دو هفته گذشته برسد.

خروج ارز برای واردات ۴ میلیون دلاری هدفون و گوشی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۵ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۲۷ هزار تن هدفون و گوشی حتی توام شده با یک میکروفون از ۸ کشور جهان وارد ایران شده است. بر اساس آمار گمرک واردات این میزان هدفون و گوشی حتی توام شده با یک میکروفون باعث خروج ۴ میلیون و ۶۵ هزار و ۹۵۴ دلار و به ارزش ریالی ۱۶ میلیارد و ۷۱۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۳۷۱ تومان شده است. هدفون و گوشی حتی توام شده با یک میکروفون از کشور‌های چین، امارات متحده عربی، تایوان، ترکیه، سنگاپور، سوئیس، مالزی و هنگ کنگ وارد شده است. به نقل از میزان، در این میان کشور چین با صادرات بیش از ۱۹۴ هزار تن به ایران ۲ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۱۹۰ ارز عاید خود کرده است.

کاهش شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان

شاخص ترس وال استریت که بیانگر میزان نگرانی معامله‌گران از آینده است، با ۴۴ درصد افزایش به ۲۲.۹۶ واحد رسید که از ماه آوریل بی‌سابقه است. شاخص دلار نیز که ارزش این ارز در برابر سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۹۵.۲۷ واحد رسید. اساوارت ریتسون – کارشناس ارزی موسسه اویوا در سنگاپور – گفت: در زمان نگرانی از نوسانات بازار، معمولا ارزش دلار در برابر سایر همتایان خود نظیر دلار کانادا و سنگاپور افزایش می‌یابد اما امروز توضیح مشخصی از این که چرا دلار کاهشی شد، وجود ندارد. در مبادلات دیروز، هر دلار به ۱۱۲.۱۹ ین کاهش یافت که قوی‌ترین سطح ین در برابر دلار طی یک ماه اخیر است. در عین حال بازدهی اوراق قرضه ۱۰ساله وزارت خزانه‌داری آمریکا با رسیدن به ۳.۲۶۲۱ درصد، در بالاترین سطح هفت سال اخیر خود قرار گرفت. یورو نیز در برابر دلار ۰.۲۷ درصد تقویت شد و هر یورو به ازای ۱.۱۵۵۰ دلار مبادله شد. به نظر می‌رسد به‌دلیل اختلاف رم و بروکسل بر سر بودجه ایتالیا، تقویت یورو در روزهای پیش رو محدود باشد. پوند، دیگر ارز مهم اروپایی به ۱.۳۲۱۳ دلار رسید تا بدین ترتیب دو درصد در برابر دلار طی پنج روز کاری اخیر تقویت شده باشد. در برابر دلار کانادا، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۰۴۱ دلار کانادا مبادله شد.

گرجستان جلوی انتقال غیرقانونی ارز به ایران را گرفت

سرویس امنیت دولتی گرجستان،اعلام کرد که طی عملیات ویژه ای، با فعالیت غیر قانونی تعدادی از شهروندان ایرانی مقیم این کشور برخورد کرد و جلوی انتقال ارز از سوی این افراد به ایران را گرفت. پایگاه خبری «آپسنی»روز پنجشنبه به نقل از سرویس امنیت دولتی گرجستان، افزود: نهادهای امنیتی گرجستان در چند ماه اخیر برای شناسایی عاملان حواله غیر قانونی از گرجستان به ایران ، مشغول انجام بازرسی های محرمانه بودند. این گزارش افزود: عاملان حواله غیر قانونی در خارج از سیستم بانکی، ارز از گرجستان به ایران منتقل می کردند و در رابطه با این فعالیت نامشروع درآمد کلان بدست می آوردند. در جریان بازرسی های مامورین امنیتی در دفتر و منازل شهروندان ایرانی در تفلیس مبالغ کلانی پول نقد و ترمینال بانکی ساخت ایران کشف و مصادره شده است. تحقیقات سرویس امنیت دولتی گرجستان برای شناسایی سایر عاملان این گونه فعالیت های اقتصادی غیر قانونی ادامه دارد. /ایرنا

کاهش قیمت جهانی طلا به‌دنبال انتشار آمار اقتصادی آمریکا

طلا روز پنج‌شنبه به‌دنبال انتشار آمار اقتصادی مطلوب در آمریکا که انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره‌ این کشور در سال آینده را تقویت و افت دلار را محدود کرد، کاهش قیمت یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور، ۰.۲ درصد کاهش یافت و ۱۱۹۲.۵۸ دلار معامله شد. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۱۹۵.۵۰ دلار رسیدآمار قیمت‌های تولیدکننده آمریکا که پس از کاهش در ماه اوت، در ماه سپتامبر افزایش پیدا کرده بود و بازنگری آمار عمده فروشی برای اوت، دورنمای افزایش نرخ‌های بهره را تقویت کرد. به گزارش ایسنا، در این بین، چارلز ایوانز، رییس بانک فدرال رزرو شیکاگو اظهار کرد بانک مرکزی تنها زمانی افزایش نرخ‌های بهره را متوقف خواهد کرد که به سه درصد برسند و تورم در حدود دو درصد بوده و عملکرد اقتصادی مطلوب باشد.

پیش‌بینی آمریکا از آینده بهای نفت با تحریم ایران

اداره اطلاعات انرژی آمریکا میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را ۷۵.۰۶ دلار و وست تگزاس اینترمدیت را ۶۹.۵۶ دلار پیش‌بینی کرد که نسبت به گزارش ماه گذشته این آژانس، به ترتیب ۱.۳۸ دلار و ۲.۲۰ دلار بالاتر بود. در گزارش این آژانس آمده است: افزایش پیش‌بینی قیمت به‌دلیل ابهام درباره میزان کاهش تولید نفت ایران و میزان جبران افت تولید این کشور از سوی سایر صادرکنندگان بوده است. طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت ایران در ماه سپتامبر ۳.۴ میلیون بشکه در روز بود که ۱۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه اوت کاهش داشت. در جدیدترین نظرسنجی “اس اند پی گلوبال پلاتس” از تولید اوپک، تولید ایران در سپتامبر ۳.۵ میلیون بشکه در روز برآورد شد. این آژانس اعلام کرد آمریکا انتظار دارد وضع مجدد تحریم‌ها علیه نفت ایران در پنجم ماه نوامبر که باعث شده قیمت‌های نفت در نیمه دوم ماه اوت به بالاترین رکورد در چهار سال اخیر صعود کنند، به افزایش بیشتر قیمت‌ها منجر شود و اگر کاهش تولید و صادرات نفت ایران بالاتر از حد انتظار باشد، اختلالات در بازار نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ به افزایش قیمت‌ها منتهی خواهد شد. تولید نفت ونزوئلا نیز هم‌چنان رو به کاهش است و در ماه سپتامبر به ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه اوت کاهش داشت و کمتر از ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ بود که روند کاهش تولید ماهانه این کشور آغاز شد.