پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

تردید ترامپ در مورد زنده بودن «جمال خاشقجی»، تشکیل کارگروه مشترک ترکیه-عربستان برای پیگیری پرونده خاشقجی، توافق ترکیه-آمریکا برای آزادی کشیش جنجالی، کشف گور دسته جمعی با ۱۵۰۰ جسد در حومه رقه و درخواست ژاپن از آمریکا برای مصونیت از تحریم‌های ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به انصراف رسانه ها و سرمایه گذاران از شرکت در یک کنفرانس بزرگ در عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، به دنبال ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستان در کنسولگری سعودی در استانبول، شمار زیادی از رسانه ها، روزنامه نگاران و سرمایه گذاران از شرکت در کنفرانسی در عربستان انصراف دادند.

رسانه های مهمی مانند نیویورک تایمز، اکونومیست و لس آنجلس تایمز از جمله نشریاتی هستند که از حضور در کنفرانس «ابتکار سرمایه گذاری آینده» انصراف داده اند. این کنفرانس برای اواخر ماه جاری میلادی (اکتبر) در ریاض برنامه ریزی شده است.

«آرون راس سورکین» از خبرنگاران شبکه سی.ان.بی.سی نیز در حساب توئیتری خود نوشت که در کنفرانس ریاض شرکت نخواهد کرد. «زانی مینتون بدوز» سردبیر هفته نامه انگلیسی هم تصمیم خود برای انصراف از حضور در این کنفرانس را اعلام کرد.

بدوز در سرمقاله ای نوشت: «قتل یک منتقد در خاک یک کشور خارجی رویه بسیار بدی ایجاد می کند.» وی افزود: «شاهزاده محمد بن سلمان طوری حکومت می کند که گویی جواب همه چیز را می داند.»

بسیاری از نهادها و کشورها و سناتورهای آمریکا خواستار روشن شدن سرنوشت خاشقچی هستند. در همین حال، رسانه ها نیز فشار بر عربستان را افزایش داده اند.

«کارن آتیا» از سردبیران روزنامه واشنگتن پست که یادداشت های خاشقچی را منتشر می کرد، خواستار تحریم کنفرانس سرمایه گذاری آینده در ریاض شد.

در همین حال، «ریچارد برانسون» میلیاردر انگلیسی مذاکره با صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان را متوقف کرد. قرار بود وی یک میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کند.

ارنست مونیز وزیر انرژی در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز اعلام کرد که از پروژه 500 میلیارد دلاری موسوم به «نئوم» کناره گیری کرده است و همکاری او در آینده منوط به مشخص شدن حقایق مربوط به ناپدید شدن خاشقچی خواهد بود.

تردید ترامپ در مورد زنده بودن «جمال خاشقجی»

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در اظهاراتی با ابراز تردید در مورد زنده بودن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی که چند روز پیش بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده است، گفت که لغو صادرات پرسود سلاح به ریاض را غیر قابل قبول می داند.

ترامپ در جمع خبرنگاران حاضر در کاخ سفید در مورد گزارش های منتشر شده پیرامون قتل خاشقجی گفت: با قدرت در حال بررسی موضوع هستیم و به زودی گزارش در این مورد ارائه خواهیم کرد. با ترکیه و عربستان مشغول کار کردن هستیم. اتفاقی که رخ داده وحشتناک است. این مسئله را خیلی جدی می گیرم.

رئیس‌ جمهوری آمریکا که پیش از این نیز مخالف توقف صادرات سلاح به عربستان بود، در پاسخ به سوالی در این مورد گفت: داریم بررسی می ‌کنیم که چه اتفاقی افتاده است. این مسئله در ترکیه اتفاق افتاده و تا جایی که ما می‌ دانیم، خاشقچی شهروند ایالات متحده نبوده است. او اقامت دائم داشته است.

تحریم یک کنفرانس بزرگ در عربستان از سوی سرمایه گذاران و رسانه ها خارجی/تردید ترامپ در مورد زنده بودن «جمال خاشقجی»/درخواست ژاپن از آمریکا برای مصونیت از تحریم‌های ایران / کشف گور دسته جمعی با ۱۵۰۰ جسد در حومه رقه

ترامپ ادامه داد: از اتفاقی که افتاده است اصلا خوشحال نیستیم، اما اینکه از ورود ۱۱۰ میلیارد دلار به کشور جلوگیری کنیم، آن هم با علم به اینکه آنها ۴ یا ۵ جایگزین خیلی خوب دارند، اصلا برای من قابل قبول نیست.

تشکیل کارگروه مشترک ترکیه-عربستان برای پیگیری پرونده خاشقجی

ترکیه و عربستان از تشکیل کارگروهی مشترک برای پیگیری پرونده جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی خبر دادند.

ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که کارگروه مشترکی بین این کشور و عربستان برای پیگیری پرونده جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی تشکیل خواهد شد.

ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کارگروه به درخواست عربستان تشکیل می‌شود.

کشف گور دسته جمعی با ۱۵۰۰ جسد در حومه رقه

پس از گذشت یک سال از بیرون راندن گروه تروریستی داعش از شهر رقه سوریه، یک گور دسته جمعی با بیش از ۱۵۰۰ جسد در حومه این شهر کشف شد.

یک تیم کارشناسی و پزشکی تحقیقات را بر روی لباس‌ها و سایر نشانه‌هایی که ممکن است به شناسایی اجساد کمک کند، آغاز کرده‌اند.

در طول نبرد‌ها بین داعش و نیرو‌های سوریه دموکراتیک -تحت حمایت واشنگتن- در شهر رقه، جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی تحت فرمان آمریکا این شهر را هدف حدودا 3 هزار بمب قرار دادند.

درخواست ژاپن از آمریکا برای مصونیت از تحریم‌های ایران

“تارو آسو” وزیر اقتصاد ژاپن روز پنجشنبه در دیدار با “استیون منوچین” همتای آمریکایی خود خواستار اطمینان یافتن از این موضوع بود که شرکت های ژاپنی به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران آسیب نبینند.

آسو که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد ابراز امیدواری کرد که در حاشیه نشست وزیران اقتصاد گروه 20 به نگرانی های ژاپن پرداخته شود.

توکیو به دنبال آن است که با کاهش واردات نفت از ایران از تحریم های آمریکا معاف شود.

توافق ترکیه-آمریکا برای آزادی کشیش جنجالی

ایالات متحده و ترکیه برای آزادی “اندرو برانسون” کشیش جنجالی که در بازداشت خانگی به سر می‌برد، به توافق دست یافته‌اند.

برانسون که در استان ازمیر ترکیه ساکن بوده و تبعه ایالات متحده است، به اتهام همکاری با گروه تروریستی گولن و دست داشتن در توطئه کودتای نافرجام دو سال پیش ترکیه، بازداشت شده و تحت تعقیب قضایی قرار دارد. ترکیه تا کنون با درخواست واشنگتن برای لغو پیگرد قضایی و آزاد کردن این کشیش مخالفت کرده بود.

دستگیری برانسون باعث اختلافات سیاسی بین آمریکا و ترکیه و تحریم های اقتصادی علیه آنکارا شده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا چند روز قبل از آزادی برانسون در محاکمه روز 12 اکتبر (20 مهر) خبر داده بود.

همچنین عبدالقادر سلوی، روزنامه‌نگار معروف نزدیک به دولت ترکیه در اظهاراتی گفته بود: مقامات ترکیه‌ای و آمریکایی برای آزادی برانسون در تاریخ 12 اکتبر به توافق رسیده‌اند. در این صورت به احتمال زیاد برانسون را در تاریخ 13 اکتبر هنگامی که در آمریکا از پله‌های هواپیما پایین می‌آید خواهید دید.