جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

حمله مسلحانه به یک قایق عربستانی در خلیج فارس، درخواست آمریکا برای بررسی ادعاهای نتانیاهو درباره ایران، انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهور جدید عراق، بیانیه ضدایرانی ۳ تن از وزرای دولت فرانسه و حمله هوایی ترکیه به شمال عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش آمریکا به تحویل سامانه روسی اس-۳۰۰ به سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت امور خارجه آمریکا به تحویل سامانه روسی اس-۳۰۰ به سوریه واکنش نشان داد و آن را «تشدید خطرناک تنش ها» عنوان کرد.

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که هنوز نمی‌تواند اخبار تحویل سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ به سوریه را تأیید کند و امیدوار است که این امر روی نداده باشد چرا که در صورت صحت، مایه نگرانی است و مصداق تشدید تنش‌ها از سوی روسیه به شمار می‌رود.

گفتنی است که وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه از آموزش نحوه استفاده از سامانه موشکی اس-۳۰۰ به سوری ها ظرف مدت ۳ ماه خبر داد و اعلام کرد: ارسال اس-۳۰۰ به سوریه به پایان رسید.

سرگئی شویگو گفت: متخصصان روسی نحوه استفاده از اس- ۳۰۰ را در طول ۳ ماه به نیروهای سوری آموزش می دهند.

بیانیه ضدایرانی ۳ تن از وزرای دولت فرانسه/انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهور جدید عراق/ واکنش آمریکا به تحویل سامانه روسی اس-۳۰۰ به سوریه/ حمله مسلحانه به یک قایق عربستانی در خلیج فارس

وزیر دفاع روسیه به رئیس جمهور این کشور در این خصوص اعلام کرد: روند تحویل سامانه «اس-۳۰۰» به سوریه شامل ۴۹ واحد تجهیزاتی به پایان رسیده است.

این درحالیست که به دنبال انهدام هواپیمای روسیه در سوریه توسط رژیم صهیویستی، مسکو هفته گذشته از ارسال سامانه پدافند موشکی اس- ۳۰۰ به سوریه خبر داده بود.

حمله مسلحانه به یک قایق عربستانی در خلیج فارس

رسانه های عربستان اعلام کردند که یک قایق ماهیگیری عربستانی در آب‌های خلیج فارس هدف حمله مسلحانه قرار گرفته است.

گشت مرزی عربستان نیز خبر داد که این قایق ماهیگیری را که هدف حمله قرار گرفته بود نجات داده است.

بر اساس گزارش‌ها در این حمله مسلحانه دست کم 3 نفر از سرنشینان این قایق ماهیگیری مجروح شدند.

درخواست آمریکا برای بررسی ادعاهای نتانیاهو درباره ایران

تارنمای «واشنگتن فری بیکن» به نقل از مقام های آمریکایی نوشت دولت دونالد ترامپ بازرسان بین المللی هسته ای تحت فشار قرار داده اند تا ادعای نتانیاهو را بررسی کنند.

نتانیاهو پنجشنبه گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که ایران یک انبار هسته ای در منطقه «تورقوزآباد» در جنوب تهران دارد که آن را از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مخفی نگه داشته است.

واشنگتن فری بیکن نوشت، به گفته مقام های آمریکایی و منابع ارشد کنگره که به راهبرد دولت ترامپ در قبال ایران آشنا هستند، انتظار می رود ایالات متحده پیشرو تلاش های برای بررسی ادعاهای نتانیاهو باشند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: ما از آژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهیم تا همچنان در پیگیری هر گونه اطلاعات موثق از جمله اطلاعات ارائه شده توسط نتانیاهو، که نشان دهنده کوتاهی ایران در عمل به تعهد عدم اشاعه هسته ای است، مسئولانه و به موقع عمل کند.

به نوشته واشنگتن فری بیکن، «مقام های آمریکایی از آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقاد کرده اند که از سایت های هسته ای مورد مناقشه ایران را بازرسی نکرده است. منابع نزدیک به دولت ترامپ گفته اند که آمریکا روی طرح هایی کار می کند تا در قبال آژانس تهاجمی تر شود.»

آمانو روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که استقلال آژانس در خصوص اجرای اقدامات راستی آزمایی بیشترین اهمیت را دارد؛ اظهاراتی که به دنبال اتهامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران مطرح شد.

انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهور جدید عراق

پارلمان عراق شامگاه سه‌شنبه «برهم صالح» را به عنوان رئیس جمهوری عراق انتخاب کرد.

شبکه تلویزیونی «سومریه» اعلام کرد که صالح با کسب ۲۱۹ رأی از سوی نمایندگان پارلمان عراق به سمت ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد.

بیانیه ضدایرانی ۳ تن از وزرای دولت فرانسه/انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهور جدید عراق/ واکنش آمریکا به تحویل سامانه روسی اس-۳۰۰ به سوریه/ حمله مسلحانه به یک قایق عربستانی در خلیج فارس

در مقابل، «فؤاد حسین»، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق تنها توانست ۲۰ رأی را کسب کند.

برهم صالح و فؤاد حسین در دور اول رأی گیری، توانستندبه ترتیب ۱۶۵ و ۸۹ رأی از مجموع ۳۰۲ رأی را از ان خود کنند.

با این حال، به دلیل این که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری موفق به کسب دو سوم آراء نشدند، رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور به دور دوم کشیده شد.

فؤاد حسین بعد از رأی‌گیری اول از نامزدی ریاست جمهوری عراق کناره‌گیری کرد که با مخالفت رئیس پارلمان عراق مواجه شد.

همزمان با پایان رأی‌گیری برای انتخاب ریاست جمهوری عراق، «مدحت المحمود»، رئیس دادگاه فدرال عراق برای حضور در مراسم تحلیف برهم صالح وارد ساختمان پارلمان عراق شد.

در اولین واکنش به انتخاب برهم صالح برای ریاست جمهوری عراق، «قیس الخزعلی»، دبیر کل اعصائب اهل الحق انتخاب او به این سمت را تبرک گفت.

بیانیه ضدایرانی ۳ تن از وزرای دولت فرانسه

در ادامه خبرسازی‌های مقامات فرانسوی علیه کشورمان و در تلاشی مشکوک برای تشدید شرایط، وزرای کشور، خارجه و اقتصاد فرانسه بیانیه مشترکی را علیه ایران منتشر کرده‌اند.

وزرای فرانسوی در بیانیه خود با اشاره به خنثی شدن حمله ادعایی‌شان به منطقه ویله‌پینته، اظهار کردند که این یک اقدام شدیدا جدی بوده است که نمی‌توان به آن واکنشی نشان نداد.

این سه وزیر دولت فرانسه در بخش دیگری از بیانیه خود آورده‌اند که براساس دستور وزیر کشور و وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه به تاریخ دوم اکتبر سال 2018، و در حالی که ادعا شده است نسبت به نتایج تحقیقات جنایی علیه محرکان، مسببان و هم‌دستان این حمله ادعایی برنامه‌ریزی شده هیچ پیش‌داوری صورت نگرفته است، فرانسه اقداماتی پیشگیرانه، هدفمند، و متناسبی رل در قالب اقداماتی ملی برای مسدود کردن دارایی‌های دو تن از شهروندان ایرانی به نام‌های «اسدالله اسدی» و «سعید هاشمی مقدم« و افرادی از «اداره امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران» انجام داده است.

این سه وزیر دولت فرانسه در بیانیه خود مدعی شده‌اند که فرانسه با این اقدام، عزم خود را برای مبارزه با تروریسم خصوصا در خاکش نشان داده است.

ژان ایوه-لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم مدعی شده است که حمله ادعایی خنثی شده در ویله‌پونته نشان دهنده ضرورت [اتخاذ] یک رویکرد سختگیرانه در روابط‌ فرانسه با ایران است.

ژرارد کولوم، وزیر کشور فرانسه نیز در ادامه سخنان ضدایرانی وزیر خارجه این کشور، بر عزمش برای انجام هر چیزی به منظور ممانعت از هر شکل از تروریسم، از هر جایی که نشأت گرفته است، تأکید کرد.

برونو لومایر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نیز مدعی شد که این کشور باید کانال‌های مالی تروریسم را خشک کرده تا به این اقدامات ادعایی غیرقابل اغماض پایان داده شود. وی مدعی شد که فرانسه اقداماتی مستحکم در سطح ملی اتخاذ می‌کند و به مستحکم‌تر کردن سازوکارها در سطح بین‌المللی ادامه می‌دهد.

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: 10عضو حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در حمله هوایی جنگنده های ارتش ترکیه به مناطق شمالی عراق کشته شدند.

این اطلاعیه می افزاید: در ادامه حملات هوایی روز گذشته جنگنده های ارتش ترکیه به منطقه گارا در شمال عراق، 10 عضو دیگر گروه پ.ک.ک که در حال تدارک برای انجام حمله تروریستی بودند، کشته شدند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق که از حدود 6 ماه پیش آغاز شده، با بمباران مکرر برخی مناطق کوهستانی منطقه ادامه دارد.

رسانه های ترکیه همچنین امروز در خبری اعلام کردند که که دو عضو نیروهای پ.ک.ک در منطقه شمدینلی استان حکاری خود را تسلیم نیروهای امنیتی ترکیه کرده اند.