جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ظریف: قصد داریم با فروش نفت و انجام معاملات بدون دلار، با تحریم‌های آمریکا مقابله کنیم / مکانیسم اصلی، حذف دلار است؛ این کار، ممکن است و شاید حتی مفید باشد

ظریف: قصد داریم با فروش نفت و انجام معاملات بدون دلار، با تحریم‌های آمریکا مقابله کنیم / مکانیسم اصلی، حذف دلار است؛ این کار، ممکن است و شاید حتی مفید باشد

ظریف گفت: ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند. مکانیسم اصلی، حذف دلار است. وی با بیان این مطلب که کشور‌ها شروع به عقد توافقنامه‌هایی برای استفاده از پول‌های رایج شان در داد و ستد دوجانبه با ایران کردند، افزود: شما می‌توانید از پول خودتان استفاده کنید. کالا و اجناس را با پول رایج خود بفروشید، اجناس را با پول رایج سایر کشور‌ها بخرید و در پایان یک دوره مشخص، این را با ارزی غیر از دلار تراز کنید. این کاملا ممکن است و شاید حتی مفید باشد.

واشنگتن پست به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشت، در صورتی که مکانیسم ویژه اروپا برای حفظ توافقنامه هسته‌ای کارایی نداشته باشد، ایران از این توافقنامه خارج می‌شود.

به گزارش «انتخاب» به نقل از واشنگتن پست، محمد جواد ظریف شنبه شب طی میزگردی با خبرنگاران حاضر در نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک، درباره پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای گفت: در صورتی که مکانیسم ویژه ایجاد شده از سوی اروپایی‌ها کارایی نداشته باشد، ایران احتمالا از این توافقنامه خارج می‌شود.

به نوشته ایرنا، ظریف افزود: ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند. مکانیسم اصلی، حذف دلار است.

وی با بیان این مطلب که کشور‌ها شروع به عقد توافقنامه‌هایی برای استفاده از پول‌های رایج شان در داد و ستد دوجانبه با ایران کردند، افزود: شما می‌توانید از پول خودتان استفاده کنید. کالا و اجناس را با پول رایج خود بفروشید، اجناس را با پول رایج سایر کشور‌ها بخرید و در پایان یک دوره مشخص، این را با ارزی غیر از دلار تراز کنید. این کاملا ممکن است و شاید حتی مفید باشد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که ممکن است خروج ایران از توافقنامه هسته‌ای باب حمله نظامی به ایران را بگشاید، گفت: فکر می‌کنم اگر آمریکا باور داشت می‌تواند در چنین حمله‌ای به ایران موفق شود، این کار را انجام می‌داد.

به نوشته واشنگتن پست، در حالی که مقامات آمریکا مدعی حضور ایران در درگیری‌های سوریه، عراق، لبنان و یمن هستند؛ ظریف با زبان انگلیسی سلیس و روان، آمریکا را به عنوان متجاوز منطقه معرفی کرد.

ظریف خاطر نشان کرد: آیا نقشه‌ای که نشان دهنده همه پایگاه‌های آمریکایی مستقر در اطراف ماست را دیده و گفته اید چرا ایرانی‌ها کشورشان را در وسط این پایگاه‌ها قرار داده اند؟ ما در منطقه خودمان هستیم و به هیچ کشوری حمله نکرده ایم. بدون اینکه از ما درخواست شود، سربازان خود را به هیچ کجا نفرستادیم. ما از اندازه کشورمان، جغرافیای مان و منابع مان راضی هستیم و به خاک، منابع یا مردم هیچ کجای دیگر چشم ندوخته ایم.