پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

 

برقراری خط دریایی میان ایران و عراق، دیدار غیرمنتظره وزرای خارجه بحرین و سوریه، ازسرگیری درگیری‌ها در پایتخت لیبی و گفت وگوی تلفنی ملک سلمان و دونالد ترامپ از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله بی سابقه وزیر خارجه بحرین به ایران در سازمان ملل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در سخنانی در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به تکرار ادعاهای بی اساس ضد ایران پرداخت.

وی مدعی شد: ایران سیاست تخریب و حمایت از گروه های تروریستی را دنبال می کند. ایران منبع موشک هایی است که امنیت منطقه و گذرگاه های دریایی در تنگه هرمز و باب المندب را تهدید و نظام ایران شبه نظامیان کودتاچی را در یمن حمایت می کند. حاکمان ایران به دنبال هیمنه بر منطقه از طریق صدور انقلابشان هستند. بحرین با غرب ضد توطئه های ایران و تلاش های مداخله جویانه اش می ایستد. شبه نظامیان کودتاگر در یمن مورد حمایت تهران به سوی عربستان موشک شلیک و امنیت منطقه و گذرگاه های دریایی را تهدید می کنند.

وزیر خارجه بحرین در ادامه گفت: قطر در راستای حمایت مالی تروریسم حرکت کرده و مفهوم امنیت جمعی را از طریق حمایت از تروریسم از بین برده است. دوحه بر سیاست های مغایر با امنیت جمعی اصرار دارد و در راستای گسترش تروریسم گام برمی دارد. هنوز امید داریم که قطر به بلوغ برسد و حسن نیت خود را نشان دهد.

وزیر خارجه بحرین اعلام کرد: تحقیق امنیت دائم به ائتلاف راهبردی میان کشورهای منطقه نیاز دارد.

حمله بی سابقه وزیر خارجه بحرین به ایران در سازمان ملل/برقراری خط دریایی میان ایران و عراق/دیدار غیرمنتظره وزرای خارجه بحرین و سوریه/ازسرگیری درگیری‌ها در پایتخت لیبی

وی در ادامه از التزام کشورش به مشارکت در ائتلاف ضد یمن برای آنچه کمک به ملت یمن خواند دم زد.

درباره بحران سوریه نیز بر ضرورت دستیابی به راهکار سیاسی با مشارکت فعالانه و نقش عربی قوی تأکید و ادعا کرد، سوریه باید از گروه های مورد حمایت ایران مانند حزب الله و دیگر گروه ها خلاص شود.

وی که همکاری قوی با صهیونیست ها دارد از ضرورت برپایی کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی و بازگشت آوارگان و عدم تغییر هویت قدس و ضرورت کمک به آنروا دم زد.

وزیر خارجه بحرین درباره لیبی حرف زد و خواستار توقف دخالت منطقه ای در امور داخلی عراق شد.

در پایان هم از نقش سعودی ها تمجید کرد.

برقراری خط دریایی میان ایران و عراق

وزارت راه و ترابری عراق اعلام کرد، خط کشتیرانی مسافری میان جمهوری اسلامی ایران و عراق پس از سه سال توقف دوباره از طریق شط العرب ـ اروند رود از سر گرفته شد.

وزارت راه و ترابری عراق در بیانیه روز شنبه خود اعلام کرد، شناورهای شرکت عمومی حمل و نقل دریایی یکی از زیر مجموعه های وزارت راه و ترابری عراق 46 مسافر را به لنگرگاه خرمشهر رساند.

در این بیانیه آمده است: کاظم فنجان، وزیر راه و ترابری عراق اعلام کرده است که کشورش برای حمل و نقل دریایی به دلیل اهمیت آن، آمادگی راه اندازی و از سرگیری آن را در داخل و خارج عراق دارد.

عبدالکریم الجابری، مدیر شرکت عمومی حمل و نقل دریایی عراق نیز تأکید کرد، این شرکت مجهز به قایق های پیشرفته ای است که توانایی انجام سفرهای موفق به مقاصد دور و نزدیک را دارد.

حمله بی سابقه وزیر خارجه بحرین به ایران در سازمان ملل/برقراری خط دریایی میان ایران و عراق/دیدار غیرمنتظره وزرای خارجه بحرین و سوریه/ازسرگیری درگیری‌ها در پایتخت لیبی

لجابری افزود: ازسرگیری خط دریایی میان ایران و عراق می تواند جنبه گردشگری پبدا کرده و از ازدحام موجود در مرزهایی مانند شلمچه کم کند.

پیشتر مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز با استقبال از این امر به ازدحام جمعیت در مرز شلمچه در ایام اربعین اشاره کرد و گفت آمادگی داریم این خط کشتیرانی را با ظرفیت روزانه 300 نفر راه اندازی کنیم.

دیدار غیرمنتظره وزرای خارجه بحرین و سوریه

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین و «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه امروز شنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر خوش‌و‌بش کردند.

به گزارش پایگاه خبری مرآة البحرین، دو مسئول بحرینی و سوری ضمن خوش‌وبش، با یکدیگر مصافحه کردند.

این اولین مصافحه رؤسای دستگاه دیپلماسی سوریه و بحرین از سال ۲۰۱۱ میلادی همزمان با آغاز بحران سوریه محسوب می‌شود.

وزیر خارجه بحرین در یک مصاحبه اختصاصی با روزنامه الحیاة چاپ لندن اذعان کرد که کشورش به «معارضان» سوری سلاح می‌دهد.

حمله بی سابقه وزیر خارجه بحرین به ایران در سازمان ملل/برقراری خط دریایی میان ایران و عراق/دیدار غیرمنتظره وزرای خارجه بحرین و سوریه/ازسرگیری درگیری‌ها در پایتخت لیبی

پایگاه خبری الیوم السابع به نقل از کارشناسان اعلام کرد، این خوش‌وبش نشان دهنده تمایل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به برقراری ارتباط دیپلماتیک با دمشق است.

سوریه از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون شاهد تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب و قطع روابط دیپلماتیک تعداد زیادی از کشورهای عربی است.

دولت‌های عراق و روسیه در فرودین ماه سال جاری از اتحادیه عرب خواسته بودند، تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را لغو کند تا بار دیگر دمشق در این اتحادیه باشد؛ اما این درخواست با مخالفت برخی کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی مواجه شد.

اتحادیه عرب در نوامبر 2011 در تکمیل فشارهای غرب بر دولت قانونی سوریه برای به زانو درآوردن دمشق در برابر تروریست ها، عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

مسئولان سوری بارها مخالفت خود را با بازگشت به اتحادیه عرب اعلام و این اتحادیه را شریک در توطئه نابودی کشورشان و بی ثبات کردنش متهم کردند.

ازسرگیری درگیری‌ها در پایتخت لیبی

منطقه «ورشفانه» واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی طرابلس پایتخت لیبی باز هم شاهد درگیری‌های خشونت‌بار بود.

یک منبع میدانی گزارش داد، منطقه ورشفانه روز جمعه شاهد درگیری بین نیروهای وابسته به «جویلی» (فرمانده منطقه نظامی غربی وابسته به دولت وفاق ملی) و یک گروه مسلح طرابلس بود.

وبگاه «بوابة إفریقیا» با اعلام این خبر افزود، تماس‌های سیاسی برای خروج شبه‌نظامیان از خیابان‌ها و بازگشت زندگی به روال طبیعی ادامه دارد و همزمان با آن دیداری بین «فوزی العقاب» معاون دوم رئیس شورای عالی دولت و «عبدالسلام نصیه» رئیس کمیته گفت‌وگو در مجلس نمایندگان لیبی در حضور «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در لیبی، برگزار و طی آن تشکیل مجدد قوه مجریه بررسی شد.

«عمر النعاس»، عضو هیأت موسسان تدوین قانون اساسی نیز ضمن استقبال از برگزاری همه‌پرسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی کشور، تأکید کرد، همه پرسی قانون اساسی حق ملت لیبی است.

طرابلس پایتخت لیبی به تازگی بیش از ۲۰ روز شاهد درگیری بین گروه‌های مسلح وابسته به دولت وفاق ملی و یک گردان به نام «اللواء السابع» بود که طی آن دست کم ۱۱۵ تن کشته شدند.

گفت وگوی تلفنی ملک سلمان و دونالد ترامپ

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به صورت تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند.

بر اساس این گزارش ترامپ و ملک سلمان در این تماس تلفنی در خصوص آنچه شراکت «راهبردی» بین دو کشور و ایجاد ثبات در بازار نفت، خوانده شده گفت وگو کردند.