شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » «اشتباه امنیتی» یا «امنیت اشتباهی»؟!

«اشتباه امنیتی» یا «امنیت اشتباهی»؟!

در تی وی _ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ، روز شنبه گفت، بازبینی فیلم‌های حمله مهاجمان مسلح به رژه نظامی در اهواز، نشان می‌دهد وقوع این حادثه «تروریستی» حاصل «اشتباه امنیتی» و «سهل‌انگاری» بوده‌ است.

به گزارش ایسنا، فلاحت‌پیشه گفت: «در زمان حادثه تروریستی، فیلم‌بردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است التماس می‌کند که به سمت آن‌هایی که تیر خلاص می‌زنند شلیک کند، اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است؛ این‌ها همه نشان از ضعف مدیریت دارد.»

۹۲ تن از وزیران و نمایندگان مجلس و افرادی از وزارت اطلاعات ایران، فیلم ویدیویی حمله مسلحانه ۳ تن به رژه نیروهای سپاه در اهواز را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه می‌کرد در ادامه گفت: «در زمان حادثه مشرف به جایگاه، ۸ یا ۹ تفنگ دوربین‌دار وجود داشت که به راحتی می‌توانستند در عرض ۳۰ ثانیه تروریست‌ها را به درک بفرستند. حتی با یک تفنگ قدیمی هم می‌توانستند این کار را انجام دهند اما کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار بود در ابتدا حمله «تروریستی» را باور نمی‌کند و می‌گوید گلوله‌ها مشقی است بعد که تیر خلاص را می‌بیند می‌گوید دستور شلیک ندارد. فردی که پیش اوست به فرمانده زنگ می‌زند حتی فرمانده به او دستور تیراندازی را می‌دهد اما باز آن فرد شلیک نمی‌کند.»

فلاحت‌پیشه گفته است که این صحنه‌ها در فیلم تهیه شده از سوی ارتش و وزارت اطلاعات مشاهده شده‌اند که در اختیار شورای تامین استان خوزستان بوده‌اند و به طور اختصاصی در اختیار نمایندگان قرار گرفته‌اند.

بنابراین بر اساس گزارشات از فیلمی که نمایندگان مجلس دیده اند و تک تیراندازها اجازه شلیک به تروریستها را نداشته و به مدت 12 دقیقه تروریستها با خیال راحت به تیراندازی به نیروهای نظامی و مردم پرداختند و حتی بالای سر برخی از قربانیان رفته و تیر خلاص به آنها زدند، می شود نتیجه گرفت که بر خلاف اظهار نظر آقای فلاحت پیشه که می گوید وقوع این حادثه «تروریستی» حاصل «اشتباه امنیتی» بوده، این حادثه دردناک حاصل یک «امنیت اشتباهی» بوده است، امنیتی که برای تروریستها برقرار کردند تا به راحتی نیروهای مسلح و مردم را قلع و قمع کنند.

در جریان حمله افراد مسلح به مراسم رژه نظامی که به مناسبت آغاز هفته «دفاع مقدس» در اهواز برگزار شده بود، ۲۵ تن کشته و بیش از ۶۰ تن مجروح شدند.