جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » پرزیدنت ترامپ برای شرکت در اجلاس عمومی ملل متحد وارد نیویورک شد

پرزیدنت ترامپ برای شرکت در اجلاس عمومی ملل متحد وارد نیویورک شد

رئیس‌جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست همگانی سازمان ملل وارد نیویورک، مقر این نهاد بین‌المللی، شد. او قرار است ریاست نشست شورای امنیت را برعهده داشته باشد و در مورد مسائلی مانند ایران سخنرانی کند.

 

نخستین اقدام دونالد ترامپ در پی ورود به‌ نیویورک، دیدار و گفت‌وگو با شینزو ابه، نخست‌وزیر ژاپن بود؛ مذاکراتی که محور آن‌ها مسائل دفاعی و اقتصادی توصیف شد.

بخشی از سخنرانی ترامپ در نشست همگانی ملل متحد به ایران اختصاص خواهد داشت.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفته است رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مورد ایران، جریان مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روسیه، در بریتانیا، جنگ‌افزارهای شیمیایی و کره شمالی سخنرانی خواهد کرد.

دونالد ترامپ قرار است در سوم مهر ماه به وقت آمریکا در جریان بازگشایی اجلاس عمومی، در جمع ۱۹۳ عضو ملل متحد، سخنرانی کند.

یک روز پس از این سخنرانی، او ریاست جلسه شورای امنیت ملل متحد را برعهده خواهد داشت، که موضوع ایران قرار است در این جلسه نیز مطرح شود.

آن‌طور که خود ترامپ روز ۳۰ شهریور توئیت کرده بود این نشست «درباره ایران» است.

هیئت نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل پیش‌تر در بیانیه‌ای گفته بود، نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ علاوه بر ایران‌، در مورد طیف گسترده‌تری از مسائل از جمله گسترش جنگ‌افزارهای کشتار جمعی، خواهد بود. یک سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، در همین زمینه گفته بود، ایالات متحده دستور جلسه را تغییر نداده، بلکه آن را گسترده‌تر کرده است.

با گسترده‌تر شدن موضوع نشست شورای امنیت، اعضای این نهاد مجبور نیستند از نماینده ایران برای شرکت در آن دعوت کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، اول مهر ماه پیش از آن‌که راهی نیویورک شود، گفته بود هدفش از شرکت در نشست ملل متحد، «پشیمان کردن» آمریکا از مخالفت با ایران است.