برخی براین باورند که بر عهده گرفتن مسئولیت این حمله از سوی داعش، اتهامات مخالفان دولت ایران درباره احتمال نقش داشتن دستگاه‌های اطلاعاتی سپاه قدس ایران از طریق نفوذ در گروه داعش و یا در مجموعه‌هایی از آن را تقویت می‌کند. موضوعی که باعث شده تا شماری از تحلیلگران و فعالان ایرانی و حتی برخی احزاب اهوازی، حمله روز شنبه در اهواز را با حمله مجلس ایران، در سال گذشته مقایسه کرده و به این نتیجه برسند که سپاه قصد داشته از این طریق رژیم ایران را قربانی خشونت جلوه دهد.

در ویدئویی که داعش شامگاه روز یکشنبه 23 سپتامبر منتشر كرد، سه نفر لباس سپاه پاسداران بر تن کرده و دو تن از آنها به زبان عربی سخن می‌گویند، اعلام می‌کنند که عازم «جهاد» هستند. نفر سوم به زبان فارسی با لهجه لرى يا بختيارى می‌گوید که قصد دارند «علیه کفار و سپاه» عملیات انجام دهند.

شبكه «العربیه» نتوانسته صحت این ویدئو را از منابع مستقل تایید کند، اما رسانه‌های رسمى دولت ایران نيز كه این ویدئو را بازنشر کرده‌اند هیچ اطلاعاتی درباره هویت مهاجمان منتشر نکرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این همه جزئیات این حمله بارها در رسانه‌های مختلف ایرانی – به جز هويت مهاجمان – بازنشر شده بود.

آنچه پیچیدگی‌های ماجرا را می‌افزاید، اظهارات متناقض مسئولان دولتی و نظامی و امنيتى ایران است به نحوی که در ابتدا اعلام کردند که هر چهار مهاجم کشته شده‌اند اما پس از آن برخی مسئولان سپاه و معاون سیاسی استاندار خوزستان گفتند که دو تن از مهاجمان کشته، یکی از آنها دستگیر و دیگری مجروح شده و فرد مجروح پس از انتقال به بیمارستان جان داد.

هنوز از سرنوشت مهاجم چهارم اطلاعاتی در دست نیست، اما فعالان سیاسی عرب اهوازی به «العربیه» گفتند که احتمال می‌رود سپاه پاسداران اقدام به کشتن او کرده تا اینگونه هویت مهاجمان را پنهان نگاه دارد.

فعالان ایرانی، گروه‌های اهوازی و شخصیت‌های سیاسی متعددی حملات اهواز و حمله به مجلس ایران در 7 ژوئیه 2017 را با یکدیگر مرتبط می‌دانند. در آن زمان محمد دهقان، نماینده مجلس گفت که مقامات بانفوذ در نهادهای اطلاعاتی ایران در حملات خونین تهران دست داشته و عملیات عناصر داعش در حمله به مقبره خمینی و مجلس ایران را تسهیل کرده‌اند.

مدتی بعد مشخص شد که تعدادی از اعضای گروه مهاجم، عوامل داعش بوده که به ایران بازگشته و توسط اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده و پس از آن آزاد شده‌ بودند. این موضوع حدس و گمان‌ها برخی درباره از پیش برنامه‌ریزی شدن این حملات از سوی ایران را برانگیخت.

از این رو حمله مسلحانه اهواز و حملات موشکی دو هفته گذشته سپاه پاسداران به مقر احزاب کردی و اعدام فعالان زندانی کُرد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، عملیات ترور مخالفان رژیم در اروپا و تلاش برای بمبگذاری در كنفرانس «شورای ملی مقاومت ایران» در پاریس مرتبط دانسته می‌شود.

شماری از احزاب، شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف ایرانی نهادهای اطلاعاتی این کشور را به دست داشتن در حمله مسلحانه خونبار اهواز که جان 29 نفر را گرفت متهم می‌کنند. بر اساس خوانش آنان از این حادثه، رژیم ایران دست به این اقدام زده تا پیش از حضور حسن روحانی در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و پیش از جلسه شورای امنیت درباره استمرار حمایت ایران از تروریسم جهانی، خود را به عنوان قربانی تروریسم نشان دهد.

این ادعاها به شواهد متعددی درباره حملات اهواز تکیه می‌کند. در لحظه شلیک به سمت جایگاه ویژه مسئولان در رژه نیروهای مسلح، هیچ یک از مسئولان، آسیبی ندید. این در حالی است که تیراندازی به مدت 10 دقیقه ادامه داشت. تعدادی از افراد پشت جایگاه و سربازانی که در این رژه نظامی حضور داشتند و همچنین برخی اعضای خانواده‌های نظامیان جان باختند. برخی می‌گویند که تعدادی از این افراد در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در پاسخ به مهاجمان، کشته شده‌اند.

علاوه بر این مواضع متناقض مسئولان جمهوری اسلامی مزید بر علت شد. برخی از آنها داعش، برخی آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای منطقه و گروه‌های اهوازی را به دست داشتن در این حملات متهم کردند.

از سوی دیگر هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه در مجلس ایران به خبرگزاری ایسنا گفت که مهاجمان عواملی در سیستم‌های مدیریتی داشته‌اند که حمله را برای آنها تسهیل کرده‌اند. این موضوع فرضيه نقش سپاه پاسداران با مهاجمان را تقویت می‌کند.

این حمله در یک منطقه کاملا حفاظت شده و در نزدیکی پادگان لشکر 92 زرهی ارتش و مقر نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران انجام شد؛ منطقه‌ای که نمی‌توان به سادگی و بدون مجوزهای لازم به آن نفوذ کرد.

حسن شاهسوار، فرمانده «سپاه پاسداران خوزستان» گفت که مهاجمان چهار نفر بودند و تسلیحات خود را از روزها پیش در پشت جایگاه ویژه پنهان کرده بودند؛ موضوعی که این سوال را مطرح می‌کند: سپاه پاسداران چگونه از این موضوع اطلاع داشت؟

از نکات متناقض دیگری که در روایت رسمی ایران از این حادثه دیده می‌شود، این است که شماری از رسانه‌های ایرانی و مقامات این کشور اعلام کردند که هجوم از پشت جایگاه انجام شد و هدف از آن تیراندازی به سمت نماینده رهبر ایران، فرماندهان نظامی و شخصیت‌های سیاسی بوده، اما کشته‌شدگان سربازان و نیروهای سپاه و ارتش بودند که در میدان رژه حضور داشتند و افراد حاضر در جایگاه که بالطبع فاصله کمتری با مهاجمان داشتند، هیچ آسیبی ندیدند.

ویدئوها و عکس‌های منتشر شده در رسانه‌های ایرانی و شبکه‌های اجتماعی نشان مي دهد كه محمد علی موسوى جزائری، «نماینده ولى فقيه در خوزستان» و عضو شورای نگهبان را به همراه «غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان» و فرماندهان سپاه و ارتش در جایگاه ویژه بودند.

استاندار اعلام کرد که همه مهاجمان کشته شده‌اند. او گفت که سه نفر حین حادثه و یک نفر پس از انتقال به بیمارستان کشته شد. اما میر عبدالرضا حاجتی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه در خوزستان گفت که همه مهاجمان در لحظات اول حمله کشته شدند.

برخی فعالان اهوازی معتقدند که «رژیم ایران به مانند گذشته می‌خواهد از طریق برنامه‌ریزی این عملیات اقدام به نظامی کردن منطقه کرده و روند اعدام زندانیان سیاسی و سرکوب جنبش مدنی و تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه رژیم و سیاست‌هایش را آغاز کند و جنبش مردم عرب را با ربط دادن به خارج تصفيه كند.»