پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ابوترابی فرد خطیب نماز جمعه تهران: اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد سایر حوزه های امنیت در خطر است.

ابوترابی فرد خطیب نماز جمعه تهران: اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد سایر حوزه های امنیت در خطر است.

 

به گزارش «انتخاب»، ابوترابی فرد در نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل بگیرد و انسان به اصول عرفانی و وحیانی آراسته شود راه برای دستیابی به امنیت سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی هموار خواهد شد.اما اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد ،سایر حوزه های امنیت در خطر است، لذا انبیا و اولیا و امام حسین علیه السلام برای دستیابی به امنیت اعتقادی پافشاری می‌کنند. اسوه، مقتدا، امام و پیشوا نقش موثری در خلق امنیت اعتقادی و امنیت های دیگر ایجاد می‌کند.جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در تمامی عرصه ها می چشند که پیشوا، اسوه و امام و الگوی صالح را انتخاب کنند و در کنار او قدم بردارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که عاشورا منطق عملی چگونه زیستن است. ما با دو حوزه اندیشه، ایمان و تفکر و حوزه عمل روبرو هستیم. عمل صالح از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه می گیرد. اسلام بر حوزه عمل تاکید ویژه ای دارد. منطق عملی قرآن بسیار قوی است. ما در عاشورا با یک عمل خالص علمی و اخلاقی روبرو هستیم و باید از این منطق درس بیاموزیم.

ابوترابی فرد، بیان کرد: هدف اصلاح جامعه اسلامی است و پیام این واقعه این است که این واقعه اجتماعی است نه فردی. امام حسین (ع)یک قیام و حرکت اجتماعی آغاز کردند و به جامعه نگاه دارند. این حرکت اجتماعی امام حسین (ع) یک حرکت اجتماعی کاملا سیاسی است. این حرکت سیاسی را حضرت از آغاز حرکت خود از مدینه اعلام کردند. در مقابل حاکم مدینه خود را با شجاعت معرفی می کنند. در مقابل یزید را هم معرفی می کنند و می گوید بدانید شخصیتی چون حسین(ع) هرگز با شخصیتی چون یزید بیعت نمی‌کند. خواهیم دانست کدام یک از ما شایسته زعامت جامعه اسلامی هستیم. در جامعه اسلامی و توحیدی باید امام عادل حاکم باشد نه یزید فاسق و این حرکت با نگاه روشن آغاز می شود. بنابراین و ده ها دلایل روشن حرکت اجتماعی، سیاسی، الهی امام حسین(ع) برای مقابله با یزید و تبین مبانی نظام سیاسی پیامبر(ص)و قرآن کریم است.

وی، ادامه داد: در این راه در پاسخ به نامه بزرگان کوفه مانند حبیب بن مظاهر و جمع کثیری از شیعیان که برای حضرت نوشتند”ما امام و پیشوایی جز شما نمی شناسیم و کوفه آماده بیعت با شما است و ما در کنار شما به ریسمان حق چنگ می زنیم” می‌گویند امام شخصیتی است که در راه خدای سبحان گام بر می دارد. یعنی حرکت امام برای تبیین این واقعیت است که جامعه اسلامی باید مبتنی بر این اصول باشد و امام عادل باید زمام امور را در دست داشته باشد.

خطیب نماز جمعه تهران، خاطرنشان کرد: ابن ابی الحدید در رابطه با قیام عاشورا عبارتی دارد که با الهام از آن می توان به درس های عاشورا اشاره کرد. ایشان در توصیف عاشورا می گوید: آقای کسانی که زیر بار منت نرفتند؛ یعنی آقای شهدا، آقای رزمندگان، آقای ایثارگران، آقای سوریه، بحرین و یمن.

وی تصریح کرد:عاشورا مردانگی ، غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر را به همه آزادگان جهان آموخت و این درس را نه تنها حضور امام حسین(ع) بلکه حبیب بن مظاهرها و زهیرها به ما آموخت. دفاع مقدس این درس را به مقاومت لبان، جبهه قدرتمند عراق و … آموخت. منطق عملی عاشورا در منطق عملی دفاع مقدس تکرار شد و امروز این منطق باید بار دیگر تکرار شود. ابن ابی الحدید می نویسد به یکی از افراد سپاه عمر سعد نقد کرده است و او در جواب گفته است یاوه نگو تو اگر در روز عاشورا بودی و چیزی را که ما دیدیم می دیدی همان کاری که ما کردیم را می کردی. نه امان می پذیرفتند نه به مال و منال فکر می کردند. ترامپ! تو با این ملت روبرو هستی. امروز این ملت مبدل به ملت اسلام شده است. میان آنان و ورودشان به آبشخور مرگ یا چیرگی بر حکومت هیچ چیزی حائل نمی گردید. اگر اندکی نسبت به آنها کوتاه می آمدیم جان تمام لشکر ما را می گرفتند.

ابوترابی فرد در ادامه اظهار کرد: سخن ترامپ این است که اگر در مقابل ایران کوتاه بیاییم خاورمیانه از کف ما رفته است. بله خاورمیانه از دستت رفته است. سخن نتانیاهو این است که اگر در برابر این حرکت کوبنده و موج پرقدرت کوتاه بیاییم باید با رژیم اشغالگر قدس خداحافظی کنیم. آقای نتانیاهو سرویس های اطلاعاتی شما خوب می دانند زمان خداحافظی رسیده است ؛ مردم غیور فلسطین در چه جایگاهی از قدرت قرار دارند و با چه قدرت برگرفته از ایمانی روبرو هستید.

وی افزود: یکی از درس های مهم عاشورا این است که قدم ها باید مبتنی بر علم، اخلاقیت و معرفت باشد. مدیران امروز باید از عاشورا درس سلوک علمی و معرفت بیاموزند. باید در این راه ثابت قدم و استوار باشیم. این درس عاشورا است. در روز عاشورا در محاصره 4000 سپاهی این فریاد امام حسین(ع) است که امام و مقتدای خود را بشناسیم و در کنار مقتدایی چون زهیر ثابت قدم باشیم. تمام پیروزی های امت اسلامی و انقلاب در پیروی از امام صالح بود که امروز ایران را به نماد وحدت ملی مبدل کرده است.

وی افزود:باید پیوند خود را با رهبری خویش که به ابا عبدالله(ع) اقتدا کرده است و با پیروی از کربلا و عاشورا مقابل ظلم با اقتدار ایستاده است تحکیم بخشیم. ما باید این سخن زهیر را زمزمه کنیم که گفت آقا اگر دنیا همیشگی و جادان بود و اگر برای همیشه در دنیا ماندگار بودیم و یاری و پشتیبانی کفر موجب ماندگاری دنیا بود ما شهادت در راه تو را بر دنیای ابدی انتخاب می کردیم. سخن زهیر سخن جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام در سراسر دنیای اسلام است. مرحبا به مردم ایران. باید این راه را با تکیه بر آزادی، نظام اسلامی و فراهم آوردن آزادی جامعه در اندیشه و تفکر و انتخاب به دست آوریم. در سایه آزادی، مردم سالاری دینی تفسیر پیدا می کند. آزادی از زر و زور، تزویر، بندگی و هوس. آزادی باید از آرمانهای والا برای رسیدن به قدرت باشد.

ابوترابی فرد در پایان، عنوان کرد: دومین هدف انقلاب اسلامی عدالت اجتماعی است. باید با وحدت، انسجام و تحکیم رابطه مردم و امام و وحدت و انسجام ملی در راه دستیابی به عدالت اجتماعی قدم برداریم. عدالت اجتماعی ثمره امنیت اعتقادی است. اصل سوم که انقلاب از او شکل گرفت و هدف والای انقلاب است معنویت است. باید برای تحکیم مبانی و اصول اعتقادی، اخلاقی و معنویت جامعه راه خود را تداوم بخشد. ما اگر در مقابل دنیای استکبار ایستادیم در سایه چنگ زدن به این اصول و پیمودن این راه است. از همه می خواهم امروز برای برون رفت از مشکلات این رهنمودها را فراروی خود قرار دهند.

علم‌الهدی: اگر مردم گوسفند شوند، فقط بخورند، بچرند و لذت ببرند، گوشت آنها را هم مستکبری که چوب به دست، بالای سرشان ایستاده، استفاده می‌کند

علم‌الهدی با بیان اینکه استکبار ۴۰ سال شاهد نظام انقلابی ما است، تأکید کرد: تا روزی که این امت، امت حسینی است استکبار نکبت‌زده، خوار و ذلیل است و روزی که امت یزیدی، اموی و بنی‌امیه شوند مثل گله‌ای گوسفند شده که بالا سر آن‌ها یک گردن گلفت مثل یک چوپان با چوب‌دستی که آمریکا به دستش داده، حکومت می‌کند.

علم‌الهدی: اگر مردم گوسفند شوند، فقط بخورند، بچرند و لذت ببرند، گوشت آنها را هم مستکبری که چوب به دست، بالای سرشان ایستاده، استفاده می‌کند

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه کارنامه ۴۰ ساله استکبارستیزی ملت ایران از نشانه‌های پیروزی سیدالشهدا (ع) است، گفت: جمعیتی امروز که در این نظام با استکبار جهانی می‌جنگد همان جمعیت کربلا و استکبارجهانی همان جمعیت ۱۲۰ هزار نفری یزید است و همان‌گونه که در جنگ نظامی شکست‌شان دادیم، امروز هم که سفره ما را هدف گرفته‌اند شکست‌شان می‌دهیم.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی، در دهمین روز محرم‌الحرام در جمع عزاداران عاشورای حسینی با اشاره به اینکه سیدالشهدا (ع) در با ۱۲۰ نفر در مقابل ۱۲۰ هزار نفر جنگیدند و با وجود کشته شدن خود و تمام یارانشان، پیروز شدند، اظهار کرد: انقلاب امام حسین (ع) انقلاب پیروز است و یزیدیان با همه کشتار‌ها و سرکوب‌گری‌ها، با همه عِده و عُده قدرتی که در سرکوب وجود مقدس اباعدالله (ع) و یارانش داشت، شکست خورده‌اند.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم به دنیا این موضوع را ثابت کنیم، تصریح کرد: در برابر این منطق که امام حسین (ع) پیروز و دشمن امام شکست خورده است باید ملاک و مدرکی که دنیای امروز بپسندد و با تحلیل‌ها در دکترین سیاسی قابل باور باشد، نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه مسأله قیام امام حسین (ع) مقابله با یک جریان حاکم مجهز به تمام سلاح‌های مرگبار آن روز نبود بلکه قیام در برابر انحراف ملت‌ها بوده است، عنوان کرد: اباعبدالله (ع) اصل انگیزه قیام‌شان را اصلاح امت جدشان مطرح کرده‌اند پس اینگونه برداشت می‌شود مشکل در امّت بود نه فقط در جریان ظالم و مستکبرحاکم. اگر ملت اشکال نداشت، جریان ناپاک و ظالم بر سرنوشت اسلام و مقدرات دین مسلط نمی‌شد که با حجت خدا آنگونه رفتار کند.

لشکر یزید گوسفندانی تحت سلطه بودند نه سپاهی نظامی

علم‌الهدی با بیان اینکه هدف از عزاداری‌های حسینی درک ماهیت واقعه عاشورا است، خاطرنشان کرد: عزاداری‌های ما صرفا برای مظلومیت‌های گذشته و مصائب دلخراشی که در تاریخ افتاده و امروز هم وجود دارد، نیست بلکه تمام موضوعیت عزاداری‌های ما برای این است که بدانیم در عاشورا چه شد و ما امروز باید چکار کنیم؟

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آن جمعیت ۱۲۰ هزار نفری که با امام حسین (ع) جنگید یک سپاه نظام مجهز نظامی نبود بلکه مردم عادی از اقشار مختلف زن و مرد، بقال، بزار، زارع و کشاورز بودند که به جنگ امام حسین (ع) آمده بودند، هدف امام اصلاح این امت بود؛ مردمی که فقط یک مسأله برای آن‌ها مطرح بود که چگونه بدون دردسر زندگی کنند و دنبال امنیتی بودند که در سایه آن فقط بخورند و بخوابند.

علم‌الهدی متذکر شد: چنین فردی که دیگر آدم نیست، گوسفندان به دنبال زمین برای چرا می‌گردند تا از گرگ در امان باشند، اما تحت فرمان چوپان، زیر نظر چوپان پرویده می‌شوند و گوشت آن‌ها را هم چوپان استفاده کند.

امام جمعه مشهد افزود: اگر روزی بشر گوسفند شود و زندگی برایش فقط یک زمین چرا که فقط در سایه یک آرامش، بخورد، بچرد، لذت ببرد…، گوشت آن را مستکبری که چوب به دست بالای سر آن ایستاده، استفاده می‌کند.

کارنامه ۴۰ ساله انقلاب؛ نشانی از پیروی سیدالشهدا

وی با بیان اینکه قصد امام حسین (ع) اصلاح چنین امتی بود، عنوان کرد: از زمانی که سیدالشهدا (ع) به شهادت رسید‌ه‌اند تا به امروز، انقلاب‌های بسیار در امت‌ها به وجود آمده است. چنانکه امام راحل (ره) در سال ۵۷ فرمودند: محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است و هنوز ماه صفر تمام نشده بود که مردم نظام ستم‌شاهی را ساقط کردند و به خاک نشاندند، ۴۰ هزار مستشار آمریکایی را مثل عناصر لچک به سر از این کشور بیرون کردند، این همان تأثیر کربلا و نشان پیروزی سیدالشهدا (ع) است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: امام حسین (ع) در طول تاریخ امت‌ها را اصلاح کردند، پس امام حسین (ع) با وجود آن کشتار‌های بسیار، آزار و اذیت اهل بیت، اسارت خاندان‌شان شکست‌خورده نیستند، چون به هدف‌شان یعنی اصلاح امت رسیدند.

وی با بیان اینکه استکبار ۴۰ سال شاهد نظام انقلابی ما است، تأکید کرد: تا روزی که این امت، امت حسینی است استکبار نکبت‌زده، خوار و ذلیل است و روزی که امت یزیدی، اموی و بنی‌امیه شوند مثل گله‌ای گوسفند شده که بالا سر آن‌ها یک گردن گلفت مثل یک چوپان با چوب‌دستی که آمریکا به دستش داده، حکومت می‌کند.

علم‌الهدی تصریح کرد: نشان پیروزی سیدالشهدا (ع) کارنامه ۴۰ ساله استکبارستیزی یک امت حسینی در برابر استکباری که بر دنیا مسلط بود و امروز ذلیل و خوار شده، است و امروز هیچ گوشه دنیا نیست که پرچم آمریکا را آتش نزند و هیچ گوشه دنیا نیست که نگوید «مرگ بر آمریکا».

پیروزی و شکست در پایان مشخص می‌شود / عاشورا پایان قیام سیدالشهدا نبود

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه پیروزی و شکست در پایان مشخص می‌شود، عنوان کرد: نتیجه حرکتی که امام حسین (ع) سال ۶۱ شروع کردند، در ادامه باید دید که پیروز شده یا شکست‌خورده‌اند؛ «یاحسین (ع)» گفتن‌ها و عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای مردم بر این مسأله دلالت می‌کند که کربلا ادامه دارد، «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» روایت یا کلام معصوم نیست، تجربه تاریخ است که همه‌زمان‌ها شد عاشورا و همه مکان‌ها شد کربلا.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: امروز نیز همان‌گونه است؛ لشکر یزید یک طرف و طرف دیگر جبهه حسینی مقابل استکبار جهانی و یزید، که هر چه می‌گذرد این لشکر و سرزمین بزرگتر می‌شود؛ جمعیت ۱۲۰ نفره در برابر ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت چند ده میلیونی در مقابل جریان استکباری که جهان را گرفته مبدل می‌شود و با همان نسبت در حال مبارزه با هم هستند.

علم‌الهدی با بیان اینکه جمعیتی که در این نظام امروز با استکبار جهانی می‌جنگد همان جمعیت کربلاست و استکبارجهانی همان ۱۲۰ هزار نفر با همان قدرت است، تصریح کرد: دنیا به ما هجوم آورده، ولی ما با توطئه‌ها مبارزه می‌کنیم و همان‌گونه که در جنگ نظامی شکست‌شان دادیم، امروز هم که سفره ما را هدف گرفته‌اند شکست‌شان می‌دهیم در واقع این همان روز و همان مکان است و در طول تاریخ کربلا همچنان ادامه دارد.

احمد خاتمی: برداشت مذاکره از نصیحت امام حسین(ع) به عمر سعد اشتباه است / مذاکره با دشمن با فرهنگ نبوی، علوی و حسینی سازگار نیست

اینکه هر خبری را بشنویم و بخوانیم به سرعت آن را در روزنامه، سایت‌ها، موبایل‌ها و غیره منتشر کنیم صحیح نیست؛ حال عده‌ای بعد از اینکه به کذب بودن خبر آگاه شدن، تکذیبیه آن را نیز منتشر می‌کنند، چه ضمانتی است افرادی که خبر دروغ شما را خواندن، تکذیبیه آن را نیز بخوانند.احمد خاتمی: برداشت مذاکره از نصیحت امام حسین(ع) به عمر سعد اشتباه است / مذاکره با دشمن با فرهنگ نبوی، علوی و حسینی سازگار نیست

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که امام حسین(ع) در شب عاشورا عمر سعد را فراخوانده و او را نصیحت کردند، گفت: عده‌ای این موعظه و نصیحت را به اشتباه مذاکره تفسیر می‌کنند؛ این صحیح نیست که از مقتل عظمت بخش امام حسین(ع) بوی ذلت به مشام برسد، مذاکره با دشمن با فرهنگ نبوی، علوی و حسینی سازگار نیست.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، در شب عاشورای حسینی در سلسله برنامه‌های تبلیغی مذهبی حرم مطهر امام رضا(ع) ویژه دهه اول محرم به بیان نکاتی آموزنده از شب و روز عاشورا برای زندگی امروز پرداخت و ابراز کرد: زندگی امام حسین(ع) را می‌توان به هشت دوره کودکی، دوره سکوت امام علی(ع)، حکومت علوی، امامت امام حسن(ع)، امامت اباعبدالله(ع) در دوران معاویه، امامت ایشان در دوران یزید و دوره شب و روز عاشورا تقسیم کرد.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که سعادت و سربلندی ما در گروی فراگیری درس‌های آموزنده عاشوراست، گفت: انقلاب ما مدیون این درس آموزی‌هاست، انقلابی که در 12 محرم مصادف با 15 خرداد سال 42 و توسط عزاداران حسینی و در دفاع از فرزند امام حسین(ع) آغاز شد.

وی با بیان این‌که در آن زمان روشنفکران بیمار این نهضت حسینی را کور می‌خواندند، ابراز کرد: در نظر آن‌ها نهضت روشن آن بود که با قیام پارلمانی و تصرف اکثریت مجلس، دولت را قبضه کنند؛ خیال خامی که تا سقوط شاه بر آن اصرار داشتند و حتی در استانه پیروزی انقلاب به پاریس نزد امام راحل(ره) رفته و عنوان کردند با شعار مرگ بر شاه نمی‌توان رژیم را سرنگون کرد.

درس‌های عاشورایی برای زندگی امروز

خاتمی به بیان درس‌های آموزنده شب و روز عاشورا برای زندگی امروز پرداخت و اظهار کرد: شب عاشورا برای اباعبدالله(ع) و یارانشان شب نماز، دعا و عشق و مناجات با خداوند بود؛ آن‌ها شب را با زمزمه مناجات به سحر رساندند و این از ویژگی‌های عاشوراییان است.

وی توجه به نماز اول وقت و نماز جماعت را از دیگر درس‌های روز عاشورا برشمرد و عنوان کرد: امام حسین(ع) و سایر عاشوراییان نماز ظهر عاشورا را در زیر تیرهای دشمن در اول وقت و به جماعت اقامه کردند؛ سنت حسنه‌ای که سال‌هاست در کشورمان برقرار است و عزادارن در ظهر عاشورا با شنیدن صدای اذان، در هرکجا که هستند نماز را به جماعت اقامه می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که امام تا آخرین لحظات در صدد هدایت و موعظه لشکریان دشمن بودند، تصریح کرد: آرزو و اولویت نخست ما باید هدایت دیگران به هر روش صحیحی که صلاح می‌دانیم باشد.

امام جمعه موقت تهران پی بردن به اهمیت حق‌الناس را از دیگر درس‌های آموزنده عاشورا معرفی و بیان کرد: اهمیت حق الناس به اندازه‌آی است که سید الشهدا(ع) فرمودند هرکس حق الناس به گردن دارد، از جنگیدن در رکاب ایشان محروم است.

انتقاد از انتشار مطالب بی‌پایه و اساس

خاتمی با تأکید بر این‌که مسائل اقتصادی تنها بخشی از حق الناس محسوب می‌شود، گفت: بخش دیگر حق الناس مسئله آبروی افراد است؛ اینکه هر خبری را بشنویم و بخوانیم به سرعت آن را در روزنامه، سایت‌ها، موبایل‌ها و غیره منتشر کنیم صحیح نیست؛ حال عده‌ای بعد از اینکه به کذب بودن خبر آگاه شدن، تکذیبیه آن را نیز منتشر می‌کنند، چه ضمانتی است افرادی که خبر دروغ شما را خواندن، تکذیبیه آن را نیز بخوانند.

وی با اشاره به این‌که امام حسین(ع) در شب عاشورا عمر سعد را فراخوانده و او را نصیحت و موعظه کردند که دست از اشتباه بردارد و به با امام همراه شود، تأکید کرد: عده‌ای این حرکت و موعظه و نصیحت را به اشتباه مذاکره تفسیر می‌کنند در حالیکه در مذاکره بده بستان وجود دارد؛ این صحیح نیست که از مقتل عظمت بخش امام حسین(ع) بوی ذلت به مشام برسد، مذاکره با دشمن و کوتاه آمدن از اصول با فرهنگ نبوی، علوی و حسینی سازگار نیست بلکه فرهنگ حسینی «هیهات من الذله» است.

امام جمعه موقت تهران عفاف را به عنوان یکی دیگر از درس‌های عاشورایی برشمرد و با تأکید بر این‌که اباعبدالله(ع) تا آخرین لحظات دغدغه عفاف خانواده را داشتند، اظهار کرد: امام در آخرین وصیت‌های خویش به امام سجاد(ع) بر دوری و ترس از ظلم به انسان بی‌پناه و مقاومت و خستگی‌ناپذیری حتی اگر تلخ باشد تأکید کردند؛ مقاومت و صبری که امروز نسخه نجات بخش امت در برابر دشمنان است که اگر استقامت پیشه کنند، ‌همه توطئه‌های دشمن خنثی خواهد شد و این بشارت قرآنی است و من نیز در سایه این بشارت عنوان می‌کنم که شما امت عاشورایی روی ذلت را نخواهید دید.