جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

درخواست امارات برای حضور دولت‌های عربی در مذاکره جدید با ایران، بیانیه تند سفارت روسیه علیه تل‌آویو، واکنش ظریف به اظهارات مقام آمریکایی درباره انعقاد پیمان با ایران و سفر هیأت اسرائیلی به مسکو برای رایزنی درباره سرنگونی هواپیمای روسیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش نتانیاهو به سخنان نصرالله نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به هشدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به رژیمش واکنش نشان داد.

نتانیاهو روز پنجشنبه به حزب الله لبنان توصیه کرد تا پیش از رویارویی با رژیم اسرائیل “20 بار” در این باره فکر کند.

وی همچنین به مقاومت حزب الله لبنان هشدار داد که درگیری با اسرائیل موجب “صدمه مرگبار غیرقابل تصوری” خواهد شد.

واکنش همراه با آشفتگی نتانیاهو پس از آن مطرح شد که سید حسن نصرالله در سخنرانی روز پنج شنبه خود با اشاره به “موشک های دقیقی” که در اختیار مقاومت است، به اسرائیل گوشزد کرد چنانچه جنگی را بر لبنان تحمیل کند، با سرنوشتی روبه رو خواهد شد که هیچ گاه انتظارش را نداشته است.

درخواست امارات برای حضور دولت‌های عربی در مذاکره جدید با ایران/ بیانیه تند سفارت روسیه علیه تل‌آویو/واکنش ظریف به اظهارات مقام آمریکایی درباره انعقاد پیمان با ایران

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به خشم اسرائیلی ها از شکست طرح هایشان در منطقه، گفت صهیونیست ها از هرگونه نبردی در منطقه به ویژه با لبنان بیم داشته و می دانند هرگونه جنگی بازتاب های زیادی برایشان به دنبال خواهد داشت.

درخواست امارات برای حضور دولت‌های عربی در مذاکره جدید با ایران

پس از درخواست جدید یک مقام آمریکایی برای مذاکره جدید با ایران که شامل توان موشکی هم بشود، یک وزیر اماراتی گفت، کشورهای عربی هم باید در هر مذاکره جدیدی حضور داشته باشند.

«برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در پرونده ایران روز چهارشنبه (28 شهریور) بار دیگر از توافق هسته‌ای به دلیل متوقف نکردن برنامه موشکی ایران انتقاد کرد و خواستار بستن «پیمان» با ایران شد.

هوک، برجام را توافقی میان ایران و رئیس‌جمهور سابق آمریکا توصیف کرد و گفت: «این، پیمان نبود و در سنای آمریکا به رأی گذاشته نشد. به همین سبب هم در شورای امنیت به رأی گذاشته شد. این در سیستم حکومتی ما ناکافی است، اگر می‌خواهید چیزی پایدار و بادوام داشته باشد. به همین دلیل هم هست ما یک پیمان را خواستار شده‌ایم. توافق هسته‌ای هم باید یک پیمان می‌شد».

در واکنش به این موضع، انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه در توییترش نوشت که در هر مذاکره جدیدی، باید کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم حضور داشته باشند.

قرقاش نوشت: ملاحظات آمریکا درباره امضای معاهده‌ای فراگیر که نگرانی از برنامه هسته‌ای و موشکی و دخالت‌های منطقه‌ای ایران را مهار کند، مهم است. ضروری است که کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] هم یک طرف مذاکرات پیشنهادی باشند.

این وزیر اماراتی در ادامه به طور ضمنی، تلاش کرد ایران را از تحریم آمریکا بترساند و نوشت: عاقلانه‌تر این است که تهران از مرحله تحریم‌ها اجتناب کند و با جدیت با پیشنهادهای مطرح شده، تعامل کند.

بیانیه تند سفارت روسیه علیه تل‌آویو

سفارت روسیه در فلسطین اشغالی روز پنج‌شنبه با انتشار پیامی بار دیگر از حمله هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه که به سقوط یک فروند هواپیمای روس منجر شد، به شدت انتقاد و تأکید کرد که مسکو هر اقدامی لازم باشد برای حذف تهدید علیه نظامیان روس در سوریه انجام می‌دهد.

در توییتی که در حساب این سفارتخانه منتشر شده، آمده است: «مسکو اقدامات نیروی هوایی اسرائیل را که هواپیمای “ایلوشین-۲۰” روسیه را در معرض خطر قرار داد و به مرگ ۱۵ نظامی منجر شد، غیرمسئولانه و غیردوستانه می‌داند.»

این بیانیه می‌افزاید: «روسیه برای حذف تهدید علیه جان و امنیت نظامیان ما که در حال مبارزه با تروریسم هستند، هرگونه اقدامی که لازم باشد را انجام می‌دهد.»

بامداد روز سه‌شنبه یک فروند هواپیمای شناسایی «ایلوشین-۲۰» ارتش روسیه همزمان با حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به «لاذقیه» تصادفا هدف آتش پدافند قرار گرفته و ساقط شد. در این حادثه ۱۵ نظامی روس جان خود را از دست دادند.

واکنش ظریف به اظهارات مقام آمریکایی درباره انعقاد پیمان با ایران

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده، گفت آمریکا حتی پیمان‌هایی را هم که امضا کرده زیر پا گذاشته و به همین دلیل هم در دیوان بین‌المللی دادگستری با دو پرونده روبروست.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه به اظهارات روز گذشته یک مقام ارشد آمریکایی درباره توافق هسته‌ای با ایران واکنش نشان داد و گفت آمریکا پیش از این پیمان‌ها را نیز نقض کرده و به همین خاطر هم در دیوان بین‌المللی دادگستری دو پرونده علیه این کشور باز شده است.

«برایان هوک» رئیس کارگروه ویژه ایران در دولت آمریکا شب گذشته در نشستی در موسسه دست راستی «هادسن»، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را «توافقی شخصی» میان دولت ایران و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت ایران خواند و گفت واشنگتن اکنون به دنبال انعقاد یک «پیمان» با ایران است که به صورت تؤمان برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را محدود کرده و در سنای آمریکا به تصویب برسد.

سفر هیأت اسرائیلی به مسکو برای رایزنی درباره سرنگونی هواپیمای روسیه

یک هیأت اسرائیلی روز پنجشنبه راهی مسکو می‌شود تا نتایج تحقیقات تل‌آویو درخصوص سرنگونی جنگنده روس ایل – ۲۰ بر فراز آسمان سوریه را در اختیار مقامات روسی قرار دهد.

به گزارش اسکای نیوز، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هیأت به ریاست ژنرال امیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی این رژیم امروز عازم مسکو خواهد شد تا درخصوص سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه در آسمان سوریه به رایزنی بپردازند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک جنگنده روسی از نوع ایل-۲۰ بر فراز دریای مدیترانه در ۳۵ کیلومتری سواحل سوریه در مسیر بازگشت به پایگاه حمیمیم در استان اللاذقیه سرنگون شد.

همزمان با ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادارها چهار جنگنده‌ اسرائیلی از نوع اف ۱۶ حملاتی را به زیرساخت‌های سوریه در استان لاذقیه داشتند که با پاسخ سامانه‌های دفاع هوایی سوریه روبه‌رو شدند.

درهمین راستا، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که مسئولیت کامل سرنگونی این جنگنده روسی بر عهده اسرائیل است.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل استفاده از جنگنده روسی را رد و در بیانیه‌ای اعلام کرد، زمانی که ارتش سوریه به سمت این جنگنده شلیک کردند جنگنده‌های اسرائیلی به حریم هوایی اراضی اشغالی برگشته بودند.

اسرائیل در ماه جاری میلادی ۲۰۰ حمله در ۱۸ ماه گذشته میلادی علیه اهدافی در سوریه انجام داده است.