مصطفی السراج از مسئولان بلندپایه ارتش آزاد سوریه که از سوی ترکیه پشتیبانی می‌شود، از توافق ایجاد منطقه حایل خالی از سلاح استقبال کرد و گفت این توافق، جان غیر نظامیان را نجات می‌دهد و از مناطق اپوزیسیون در برابر بمباران نظام سوریه، پشتیبانی می‌‌‌کند.

دبی-العربیه.نت فارسی    دوشنبه 17 سپتامبر، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه به توافقی دست یافتند که بر مبنای آن، منطقه‌ای خالی از سلاح در استان ادلب سوریه برپا می‌شود.

ادلب آخرین منطقه بزرگ تحت کنترل اپوزیسیون در سوریه است. در هفته‌های اخیر نیروهای نظام سوریه و متحدانشان، خود را برای حمله به این استان آماده می‌کردند. ترکیه مخالف این حمله است. نهادهای بین‌المللی نسبت به احتمال روی دادن «فاجعه انسانی» در صورت حمله به ادلب هشدار می‌دادند.

پس از توافق میان پوتین و اردوغان، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که عملیات نظامی در ادلب منتفی است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، السراج تاکید کرد که در توافق ترکیه و روسیه، مقرر شد منطقه‌ای تحت کنترل ارتش آزاد سوریه برپا شود که می‌تواند مقدمه‌ای برای انتقال سیاسی در سوریه باشد.

مصطفی السراج افزود که این توافق، پایانی برای آرزوی بشار اسد در به دست آوردن کنترل کامل سوریه است.

از سویی یحیی العریضی سخنگوی کمیته مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه به خبرگزاری رویترز گفت که توافق پوتین و اردوغان، احتمال حمله نظام سوریه به ادلب را تضعیف کرد.

او در این باره گفت: «این توافق دستکم تا مدت زمانی که کوتاه نیست، حمله نظام به ادلب را به عقب خواهد انداخت. امیدواریم این دستاورد همیشگی شود».

او ادامه داد توافقی که دوشنبه اعلام شد، جان میلیون‌ها سوری را نجات داد و نشانی از ضرورت آغاز روند صلح داشت.

گشت‌های نظامی و منطقه خالی از سلاح

اردوغان و پوتین دوشنبه اعلام کردند که بر سر برپایی منطقه‌ای خالی از سلاح میان جنگجویان اپوزیسیون و نیروهای نظام سوریه در استان ادلب به توافق رسیدند.

اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با پوتین که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، گفت: «بر سر خروج جنگجویان گروه‌هایی با دیدگاه‌های تندرو از جمله جنگجویان گروه النصره از این منطقه حایل خالی از سلاح، توافق کردیم».

پوتین هم در این کنفرانس خبری گفت که توافق منطقه خالی از سلاح روز 15 اکتبر اجرایی می‌شود.

او افزود که منطقه خالی از سلاح، به عمق 15 تا 20 کیلومتر در امتداد خطوط تماس میان جنگجویان اپوزیسیون و نیروهای نظام برپا خواهد شد.

او تاکید کرد که منطقه خالی از سلاح، از حضور همه گروه‌های مسلح تندرو از جمله جبهه النصره، خالی خواهد شد.

پوتین تاکید کرد که نیروهای ارتش ترکیه و پلیس نظامی ترکیه، وظیفه نظارت بر منطقه را بر عهده خواهند گرفت. او گفت که ترکیه پیشنهاد از سرگیری عبور و مرور در جاده‌های لاذقیه-حلب و حماه –حلب را تا پایان سال 2018 ارائه داد.

از سویی ایران از این توافق استقبال کرد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران این توافق را «دیپلماسی مسئولانه» توصیف کرد.