پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » طرح لایحه‌ای در کنگره آمریکا برای تحریم شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت رژیم ایران

طرح لایحه‌ای در کنگره آمریکا برای تحریم شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت رژیم ایران

 

نمایندگان جمهوریخواه در سنای آمریکا طرحی را برای مقابله با «گسترش نفوذ» ایران در عراق و تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، مطرح کرده‌اند.

رویترز روز چهارشنبه ۲۱ شهریور به نقل از یک دستیار نماینده سنا گزارش داد: در این طرح علاوه بر تحریم گروههای تحت کنترل ایران در عراق، وزیر امور خارجه آمریکا موظف خواهد شد تا فهرستی از ‌گروه‌های مسلح عراقی که از سپاه پاسداران کمک دریافت می‌کنند را تهیه و منتشر کند.

رویترز می‌گوید یک نسخه از این طرح نمایندگان سنا را رویت کرده است.

بصره از ماه ژوئیه به خاطر آلودگی آب٬ وضعیت ناگوار خدمات عمومی و معضل بیکاری شاهد اعتراضات گسترده است.
بیشتر بخوانید:
هشدار آمریکا: به حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق پاسخ قاطع می‌دهیم
طبق این گزارش طرح « قانون تحریم نایبان تروریستی ایران» با حمایت سناتور تد کروز و سناتور مارکو روبیو مطرح شده است.

این در حالی است که طرح مشابهی توسط تد پو، نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز مطرح شده است.

رویترزمی‌گوید، هنوز مشخص نیست که چه زمانی این طرح‌ها در کمیته‌های کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد. بررسی طرحها توسط کمیته های هردو مجلس آمریکا نخستین گام برای قانون شدن یک طرح است.

این درحالی است که سخنگوی کاخ سفید روز گذشته رژیم ایران را متهم کرد که از حملات روزهای اخیر به کنسولگری آمریکا در بصره و مجتمع سفارت آمریکا در بغداد جلوگیری نکرده است.

به گزارش رویترز، شامگاه جمعه سه خمپاره در منطقه حفاظت شده سبز بغداد که محل استقرار ساختمان‌های حکومتی عراق فرود آمد.طبق این گزارش، طی چند سال اخیر چنین حملاتی به منطقه سبز انجام نشده بود.

همچنین بامداد شنبه سه راکت به فرودگاه بصره اصابت کرد. ساختمان کنسولگری آمریکا در محوطه فرودگاه است.

کاخ سفید سه‌شنبه گفته بود: «هر حمله‌ای به مراکز آمریکایی بشود و کارکنان این مجموعه‌ها یا ساختمان‌های ما آسیبی ببینند٬ ما رژیم ایران را مسئول خواهیم دانست. آمریکا در دفاع از جان آمریکایی‌ها٬ قاطعانه و سریع وارد عمل خواهد شد.»

در همین حال خبرگزاری رویترز روز جمعه نهم شهریورماه به نقل از منابع غربی گزارش داده بود که ایران موشک‌های بالیستیک در اختیار گروه‌های شیعه عراقی قرار داده است.این گزارش همچنین از انتقال تکنولوژی تولید این نوع موشک‌ها به گروه‌های عراقی خبر داده بود.