سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب!

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب!

*******

** روزنامه اصلاح طلب: بجای خرج کردن برای مجلس عزا، به فقرا کمک کنید!

روزنامه

روزنامه اصلاح طلب ابتکار به مدیر مسئولی «محمد علی وکیلی»- نماینده عضو فراکسیون امید مجلس- در مطلبی به لجن پراکنی و سیاه نمایی علیه مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان پرداخت.

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «دغدغه‌های اجتماعی درباره مراسم سوگواری محرم؛ عزاداری حسینیِ حسینی» نوشت:

«در بستر…عزاداری‌ها برخی مسائل بهداشتی و شهری نادیده گرفته می‌شود؛ از ترافیک‌های پرحجم که پشت دسته‌های عزاداری ایجاد می‌شود تا استفاده از ظرف‌های یک بار مصرف که سال‌هاست ادامه دارد و هشدارهای پلیس و سازمان‌ها در این باره گویا تاثیری بر این ماجرا ندارد.

هرساله کمپین‌های بسیاری برای رعایت مسائل بهداشتی و شهری در روزهای عزاداری امام حسین (ع) برپا می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند با آگاهی دادن در این باره مردم عزادار را متوجه کنند که عزاداری در فضای شهری باید به گونه دیگری صورت بگیرد.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«شهری مانند تهران را در نظر بگیرید یا اصفهان، شیراز و تبریز و …؛ این شهرها به طور معمول با معضلی چون ترافیک تا ساعت‌های پایانی شب درگیر هستند. حال تصور کنید حضور جمعیت بسیاری که برای عزاداری حسینی به خیابان‌ها می‌آیند تا چه اندازه در افزایش میزان ترافیک تاثیرگذار است! دو نکته اساسی در این باره متوجه کودکان و عزادارانی است که عموماً با لباس سیاه در شب‌های محرم در هیات‌ها و دسته‌های عزاداری شرکت می‌کنند. کودکان در این شب‌ها توجه کمتری به حرف‌های مادران و پدران دارند؛ آن‌ها دوست دارند با سایر دوستانشان بازی کنند یا به تماشای دسته‌ها بنشینند؛ از این‌رو در شرایط فعلی جامعه خطر دزدی این کودکان توسط افراد سودجو وجود دارد. از منظری دیگر هم کودکان و هم افراد سیاه‌پوش در معرض برخورد خودروهایی که در خیابان آمدو شد می‌کنند، هستند».

ابتکار در ادامه نوشت:

«پیشنهاد می‌شود در هنگام پخش نذورات به نحوی اقدام شود که از ایجاد گره‌های ترافیکی جلوگیری و به مأموریت خودروهای امدادی نیز خللی وارد نشود؛ چرا که مأموریت خودروهای امدادی در چنین شرایطی با تأخیر انجام می‌شود و جان انسان‌ها در خطر خواهد افتاد.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«همانطور که می‌دانید، هزینه‌های بسیاری برای برپایی هیات‌های عزاداری پرداخت می‌شود؛ هزینه‌هایی شامل تزئیات مناسب با این ماه و خرید لوازم برپایی دسته‌های عزاداری، بلندگوها و بسیاری دیگر. کمپین‌هایی در این بین شکل گرفته است برای هدفمند کردن عزاداری و متعاقباً نذوراتی که در این ایام ارائه می‌شود. به عنوان نمونه عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که خانواده‌ها به جای تأمین ناهار و شام برای عزاداران در حرکتی نوین همزمان با آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان در مناطق محروم، لوازم مدرسه، از لوازم‌التحریر تا کیف و کفش و لباس تهیه کرده‌اند.»

سیانه نمایی در قالب هشدار و هراس افکنی درخصوص سرقت کودکان، ادعای مضحک پوشیدن لباس مشکی و افزایش احتمال تصادف، هشدار درخصوص ایجاد گره ترافیکی و توصیه‌های بهداشتی این روزنامه اصلاح طلب دقیقاً کپی برداری از مطالبی است که عده‌ای بی دین هر ساله در آستانه ایام محرم و با هدف تحت الشعاع قراردادن مجالس پر شور عزاداری سید و سالار شهیدان، در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

این سیاه نمایی‌های بیهوده در حالی است که حضور پرشور و شعور زن و مرد و پیر و جوان و کودک در مراسم عزاداری امام حسین (ع)، هر ساله نسبت به سال گذشته، افزایش چشم گیری پیدا می‌کند.

حضور آحاد مردم در مجالس ایام محرم، عشق است و شور و شعور و عزاداران با هر توان مالی با اشتیاق در پی آن هستند که در این ایام در برپایی خیمه عزای سالار شهیدان سهیم باشند.

هرکسی به نوعی در برپایی این مجلس سهیم است حتی به اندازه شستن چند استکان در هیات عزاداری یا جفت کردن کفش عزاداران یا جارو کشیدن زیر پای عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع).

اما گویی این عاشقی به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید و به هر طریقی در پی دهن کجی به آحاد مردم هستند.

مشکل حمله کنندگان به مجالس محرم، نه ترافیک است نه محیط زیست و نه رسیدگی به فقرا، مشکل این جماعت با مغناطیس حسینی است؛ مغناطیسی که کلیمی و زرتشتی و مسیحی را هم جذب می‌کند.

** زیباکلام: مردم نتایج عملی و ملموسی از دولت ندیده‌اند

«صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «چشم مردم به عمل مسئولان؛ نه دهان آنها» نوشت:

«اخیراً رئیس‌جمهور اظهار داشته که معروفی بالاتر از امید دادن به مردم نیست…اینکه به‌زعم آقای‌روحانی به مردم امید دهیم و حرف‌های زیبا بزنیم امر مطلوبی است، چراکه مردم امیدوار می‌شوند، اما زمانی که همین مردم در عمل می‌بینند گرانی سر به فلک کشیده، قیمت ارز بالا می‌رود…امید در عمل از بین خواهد رفت. لذا با شعار و حرف‌های امیدوار کننده نمی‌توان مردم را برای مدت زیادی نگه داشت. نکته اشتباه اینکه آقای روحانی فکر می‌کند در نتیجه بدگویی‌ها از دولت مردم نا امید می‌شوند…این گونه نیست که اگر همواره مدح دولت گفته و از آن تعریف شود، مردم همچنان تا آخر حمایت می‌کنند و امیدوار می‌مانند. باید اذعان داشت مردم امیدوار هستند، اما زمانی که نتایج عملی و ملموسی از دولت نمی‌بینند، نا امید می‌شوند.»

زیباکلام در ادامه نوشت:

«اینکه دولت بگوید هر انتقادی که برعلیه من می‌شود سیاه‌نمایی است، چندان مورد قبول نیست و باید بپذیریم که مردم خود قوه درک و استدلال دارند».

«پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید هم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«ما همواره مشتاق بوده‌ایم که مدیران خسته و بی‌انگیزه از دولت خارج شوند. در واقع یکی از درخواست‌های اساسی مجلس از دولت همین است که مدیران بی‌انگیزه را کنار بگذارد. امیدواریم که…تغییراتی را در بدنه دولت شاهد باشیم و افراد جوان‌تر، با نشاط‌تر، با انگیزه و خوشفکر و با برنامه و خلاق‌تر دولت به‌کار گرفته شوند».

در روزهای گذشته «عباس عبدی» در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «اگر دولت وظایف مرتبط با خود را به درستی انجام دهد، مردم امیدوار خواهند شد؛ بنابراین اینکه مدام گفته شود مردم باید امید داشته باشند، کافی نیست. دولت اگر کار خود را درست انجام دهد، مردم با درک و بینش واقعی خود به ادامه راه امیدوار خواهند شد…واقعیت آن است که عملکرد و نه سخن دولت ریشه این امیدواری است…سیاستی با عنوان امید درمانی دولتی وجود ندارد که حال بخواهیم صرفاً با صحبت کردن جامعه را امیدوار کنیم».

کم تحرکی مجموعه دولت، هماهنگی ضعیف میان اعضای کابینه، ژست منتقد گرفتن دولتمردان و گلایه از وضع موجود و شانه خالی کردن از ارائه گزارش عملکرد به افکار عمومی از جمله نقاط ضعف دولت روحانی است. نقاط ضعفی که حتی حامیان دولت نیز به آن اذعان دارند.

** دولت در مواجهه با وضع موجود، بی برنامه و منفعل است

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت:

«سخنان دولتمردان در این ایام چنان است که گویی اوضاع امروز کشور کوچک‌ترین تغییری نسبت به قبل نداشته و انگار که «نه خانی آمده و نه خانی رفته است». حال آنکه حداقل انتظار از دولت در این شرایط واقع‌بینی و اقدام متناسب با شرایط موجود و قبول خطاها و کوتاهی‌هاست…امروز، دولت سکاندار است و با علم بر این واقعیت‌ها قبول مسوولیت کرده و عدم اقدام منطقی و به موقع دولت در عارضه‌یابی و درمان، ممکن است فرآیند درمان را طولانی‌تر، پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر کند. مردم از دولت انتظار شق‌القمر ندارند، اما اینکه در برابر اتفاقات اقتصادی داخلی و بین‌المللی، اقدام اثربخش و بایسته‌ای را از سوی دولت درنمی‌یابند یا حتی برنامه‌ای مدون و منسجم برای مواجهه با بحران پیش رو را نمی‌بینند، دچار نگرانی و بی‌اعتمادی می‌شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«وقتی انفعال و بی‌برنامگی دولت را در مواجهه با وضعیت کنونی می‌بینند، با نگرانی بیشتری در پی پیشگیری از افت ارزش دارایی‌های خود بر می‌آیند. همین تصمیم عمومی عامه مردم است که نقدینگی‌های خرد را روزی روانه بازار سکه و ارز می‌کند و روزی روانه بازار خودرو و روزی دیگر روانه تقاضا برای فلان کالا. این دومینو متوقف نخواهد شد، مگر با پذیرش این واقعیت از جانب مردم که کارگزاران صادقانه و به موقع، عارضه را تشخیص داده و به موقع با تمام ظرفیت‌ها جهت رفع آن اقدام می‌کنند».

چندی پیش «حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت گفته بود: «بی‌برنامگی دولت و تمرکز تمام برنامه‌های آن بر روی مذاکرات، موجب بالا رفتن تورم و فشار اقتصادی بر مردم شده است».

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه اوایل خرداد سال جاری گفته بود که رئیس جمهور چندهفته‌ای به اروپا مهلت داده‌اند تا تضمین خود را در موضوع برجام ارائه دهند. اکنون بیش از 4 ماه از خروج ترامپ از برجام سپری شده است اما متاسفانه دولت هنوز معطل برجام اروپایی است و هیچ برنامه مشخصی از سوی دولت برای بهبود وضع فعلی ارائه نشده است.