سرگرد ابراهیم جبور از افسران ارتش ازاد سوریه یکشنبه 9 سپتامبر در مصاحبه با شبکه العربیه گفت که سرنوشت ادلب همچون سرنوشت دیگر مناطق سوریه نخواهد بود، بلکه مخالفان مسلح در این استان، نیروهای نظام سوریه را «شگفت زده» خواهند کرد.

جبور با اشاره به آمادگی‌های نیروهای نظام سوریه برای حمله به ادلب گفت: «روسیه می‌خواهد نقشه درعا را در ادلب پیاده کند تا این استان را به 5 منطقه تقسیم کرده و راه‌های تماس میان این مناطق را قطع کند. پس از آن دست به اجرای برنامه آشتی‌های محلی در هر منطقه‌ای به طور جداگانه بزند».

او افزود: «سرنوشت ادلب همچون درعا نخواهد بود». او با بیان این‌که مخالفان مسلح، نیروهای نظام سوریه را «شگفت زده» خواهند کرد، گفت: «مخالفان طرحی 3 مرحله‌ای با اولویت دفاعی دارند».

این فرمانده در ارتش آزاد سوریه گفت که نیروی هوایی روسیه، حملات شدید هوایی خود به کوه الترکمان، جسر الشغور، خان شیخون، مورک و عندان را آغاز کرده است.

روسیه در این منطقه نیروی زمینی ندارد، اما در صورت موفقیت حملات هوایی‌اش، بر نیروی نظام سوریه و شبه‌نظامیان پشتیبانی شده از سوی ایران برای محاصره مناطق استفاده خواهد کرد.

جبور گفت که ادلب از دو جهت استراتژیکی و جغرافیایی، شبیه درعا نیست. او افزود که اپوزیسیون سوریه، همچنان به ابتکار عمل‌های دیپلماتیک که ترکیه آن را رهبری می‌کند، اخترام می‌گذارد. او تاکید کرد: «در صورت حمله نیروهای نظام سوریه و شبه‌نظامیانش به ادلب، ارتش آزاد به دفاع از شهر بسنده نخواهد کرد».

ادلب آخرین منطقه بزرگ باقی مانده در کنترل مخالفان سوری است.

این فرمانده نظامی هشدار داد در صورت حمله نیروهای نظام سوریه به ادلب، مخالفان دست به حملات تلافی جویانه به لاذقیه، حماه و حلب خواهند زد. او ابراز عقیده کرد که برتری نظامی در ادلب، به سود مخالفان خواهد بود.