پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » طرح آمریکا در بصره با هدف به کرسی نشاندن حیدر العبادی!

طرح آمریکا در بصره با هدف به کرسی نشاندن حیدر العبادی!

آمریکا با ایجاد بحران در بصره درپی تسویه حساب سیاسی با ائتلاف های شیعه و به کرسی نشاندن حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق است.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، بیش از دو ماه است که استان بصره شاهد تظاهرات های پراکنده است اما از سه شنبه گذشته تاکنون از فاز مسالمت آمیز خارج و پنج شنبه و جمعه شب پر آشوب ترین صحنه های خود را شاهد بود.

تظاهرکنندگان، مشکلات معیشتی، ناکارآمدی دولت، بحران آب و بیکاری را بهانه اعتراضات خود قرار داده‌اند.

آتش سوزی ده ها ساختمان امنیتی، سیاسی و حزبی نظیر دفتر سازمان بدر، مجلس اعلای اسلامی، عصائب اهل الحق، حزب الدعوه، حزب الفضیله، حزب ثأر الله، جنبش النجباء، البدلاء، أنصار الله الأوفياء، گردان الخرساني، أنصار العقيدة، رادیو النخیل، شبکه العراقیه، دادگاه قدیم، شهرداری، استانداری، دفتر پارلمان فالح الخزعلی، مدرسه شهیده اسماء الراشد بخشی از اقدامات نفوذی ها در تظاهرات های چند روز اخیر در استان بصره بوده است.

همچنین برخی از نفوذی ها با آرپیچی به یکی از دفاتر سیاسی یورش بردند و آمبولانس و ماشین آتش نشانی را از گزند خود در امان نگذاشتند و به صورت وحشیانه به آن حمله ور شدند و به آتش کشیدند.

عده ای از عناصر ناشناس به مرکز کنسولگری ایران در بصره حمله ور شدند، در این تعرض بخشی از مرکز کنسولگری ایران آتش گرفت.

کنسولگری ایران در شهر بصره به حمله برخی افراد به ساختمان کنسولگری در این شهر واکنش نشان داد.

شبکه سومریه عراق شامگاه جمعه اعلام کرد که کنسولگری ایران این حادثه را «وحشیانه» و «غیر اخلاقی» خوانده است.

مسؤول اطلاع‌رسانی کنسولگری ایران در گفت‌وگو با این شبکه، با بیان این که «کنسولگری ایران در بصره کاملا سوخته»، پرسید: «حوادث عراق چه ربطی به کنسولگری دارد؟»

وی ادامه داد: «ما گروه مشخصی را متهم به آتش زدن مقر خود در بصره متهم نمی‌کنیم؛ کار ما اعطای ویزا و خدمات برای شهروندان بود و آنچه رخ داد وحشیانه و به دور از اخلاق بود».

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام مرز زمینی شلمچه را بست.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: در پی آتش زدن ساختمان سرکنسولگری کشورمان در بصره از سوی عده ای افراد تحریک شده، سفیر عراق در تهران امشب به وزارت امور‌ خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت عراق بخاطر اهمال نیروهای امنیتی در حفاظت از ساختمان سر کنسولگری کشورمان به وی ابلاغ شد.

وی افزود: در این ملاقات مدیرکل خلیج فارس وزرات امور خارجه ضمن ابراز تعجب از بی تحرکی پلیس بصره گفت: به رغم تحریکات روزهای گذشته توسط عوامل مشکوک علیه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق به وعده ها و اطمینان های  داده شده از کانالهای دیپلماتیک برای انجام وظیفه خود عمل نکردند.

در این جلسه همچنین از سفیر عراق خواسته شد سریعا اعتراض شدید کشورمان را به دولت متبوع خود منتقل و سریعا نسبت به شناسایی، دستگیری و محاکمه مسببین اقدام کنند.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای در واکنش به این تعرض و آتش زدن کنسولگری ایران، «شدیدا» ابراز تأسف و آن را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «این گونه حملات به منافع عراق و روابط آن با کشورهای دنیا آسیب می‌زند».

وزارت امور خارجه عراق همچنین از دولت مرکز عراق و مقامات محلی استان بصره خواست تا از اماکن دیپلماتیک در بصره حمایت کنند.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق با صدور دستوری خواستار تحقیق از یگان‌های امنیتی مسؤول محافظت از نهادهای عراقی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره شده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که بعد از تعرض به سفارت ایران در شهر بصره عراق صادر شده بدون اسم بردن از ایران، نوشته است: «ذیل قانون اساسی عراق، حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و وظیفه محافظت از اموال عمومی و خصوصی با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند. ایالات متحده، خشونت علیه دیپلمات‌ها، از جمله رویداد امروز در بصره را محکوم می‌کند. ما از تمامی طرف‌ها از جمله نیروهای امنیتی و معترضان می‌خواهیم حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و محفاظت از دیپلمات‌ها و اماکن آنها را حفظ کنند.»

 

واکنش ها به اتفاقات بصره

حضرت آیت الله سید کاظم حائری از مراجع تقلید عراق مقیم در شهر مقدس قم در واکنش به حوادث اخیر بصره گفت: این ملت که از تمام امکانات محروم مانده است حق دارد خواسته هایش را مطالبه کند و خواستار رفع ظلم از خود شود. اما حمله به اموال عمومی و خصوصی هیچ توجیهی ندارد و آسیب رساندن به این اموال به بهانه مطالبه حقوق و اصلاح اوضاع به هیچ عنوان صحیح نیست.

حائری تاکید کرد: باید از توسل به هر گونه اقدام خشونت آمیز در تظاهرات خودداری کرد و با برگزاری متمدنانه راهپیمایی و اعتراضات همگانی مسالمت آمیز، خواسته های خود را پیگیری کنیم.

حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل حق عراق با حضور در تلویزیون این کشور و طرح سوالی که چرا افراد به اصطلاح معترضان، به کنسول گری های امریکا و انگلیس تعرض نکردند، افزود: آتش زدن ساختمان های بسیج مردمی تصفیه حساب سیاسی است.

وی گفت: اگر اعتراض ها به کمبود آب است همه می دانند که وزیر آبرسانی کابینه از جریان صدر و نفر اول دولت هم حیدرالعبادی است، پس چرا دفاتر جریان صدر و دفاتر نخست وزیر به آتش کشیده نشد؟

دبیر کل عصائب اهل حق عراق افزود: ما که در دولت نقشی نداریم چرا باید دفاترمان سوزانده شود؟

الخزعلی تصریح کرد: هدف از به آتش کشیدن دفاتر ما اجرای نقشه آمریکا برای انتخاب نخست وزیری مطابق با خواست کاخ سفید است و این بر کسی پوشیده نیست.

فرمانده عصائب اهل الحق تأکید کرد: اوضاع به بن بست رسیده است و حیدر العبادی باید استعفا دهد.

وی افزود: آمریکا طرح تجزیه عراق را مدیریت می کند و حوادث اخیر بصره این مسأله را آشکار کرد.

الخزعلی گفت: حمله به مقر احزاب و گروه های عراقی در بصره کار افرادی است که طرح های خارجی و مشکوک را پیاده می کنند.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس جریان حکمت ملی ضمن ابراز تاسف از اتفاقات بصره گفت: باید به حقوق مشروع و قانونی تظاهرات کنندگان توجه کرد.

وی افزود: تظاهرات مسالمت آمیز مردم بصره از سوی برخی عناصر نفوذی به صورت عمدی منحرف شده و منجر به تخریب اموال عمومی و کنسولگری ایران شده است.

حجت الاسلام سید مقتدا صدر رییس جریان صدر عراق اعلام کرد باید برای حل مشکل بصره جلسه پارلمان حداکثر تا یکشنبه هفته آینده برگزار شود.

ائتلاف «سائرون» که ریاست آن را مقتدا صدر بر عهده دارد، در پی تشدید اوضاع بصره و افزایش ناآرامی‌ها، از رییس موقت پارلمان خواست تا نشست فوق العاده درباره بصره برگزار کند.

یک منبع عراقی در این خصوص به السومریه نیوز گفت که 51 نماینده عراقی این درخواست ائتلاف سائرون را امضا کردند.

فراکسیون «البناء» عراق همچنین اخیرا پس از تشکیل نشست فوق العاده در منزل هادی العامری رییس ائتلاف الفتح درباره رویدادهای بصره، بیانیه‌ای را در حمایت از معترضان صادر کرد و در آن از دولت عراق خواست تا به درخواست های معترضان پاسخ دهد.

هادی العامری همچنین بیان کرد: وزرای ذیربط در امور شهرداری، منابع آبی و برق برای حل مشکلات شهروندان باید به بصره بروند و یا استعفا دهند تا متخصصان برای بررسی این مشکلات و حل آن اقدام کنند.

وی ضمن اعلام حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز گفت: به پلیس توصیه می‌کنیم که از خشونت علیه اعتراضات مسالمت آمیز در ارتباط با پرونده خدمات رسانی استفاده نکنند.

جمعی از مردم کاظمین در جوار مرقد مطهر امام کاظم (علیه السلام) به اوضاع استان بصره اعتراض کردند و خواستار حل سریعتر مشکلات این استان شدند.

حجت الاسلام جواد خالصی امام جمعه کاظمین نیز در این تجمع بر ضرورت توجه مسؤولان به حقوق مشروع مردم بصره تاکید کرد.

مردم استان بغداد و کربلا نیز در همبستگی با مردم استان بصره تظاهرات برگزار کردند.

گروه‌های مقاومت اسلامی عراق نیز پنجشنبه شب با صدور بیانیه‌ای آتش‌زدن مراکز الحشد الشعبی در بصره را «سناریوی آمریکایی سعودی» خوانده و خواستار استعفای هرچه سریعتر حیدر العبادی از سمت نخست‌وزیری شدند.

گروه‌های مقاومت اسلامی عراق تاکید کردند که العبادی و دولت وی مسوول ناکامی در یافتن راه‌حل‌ها برای رفع محرومیت اهالی بصره از آب‌ آشامیدنی و خدمات ضروری دیگر (مثل برق و…) است.

در ادامه بیانیه گروه‌های مقاومت عراقی آمده است که آتش زدن مراکز الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت در بصره، تلاشی برای شعله‌ور کردن آتش فتنه و انتقام از الحشد است که سناریوی داعشی آمریکا و عربستان در عراق را ناکام گذاشته است.

گروه‌های مقاومت اسلامی عراق همچنین اعلام کردند که «برت مک گورک» فرستاده رییس جمهوری آمریکا به عراق و «داگلاس سلیمان» سفیر آمریکا در بغداد، روی تصمیمات امنیتی و سیاسی حیدر العبادی نقش خطرناکی ایفا کردند و در حال حاضر نیز تلاش می‌کنند با تاثیری‌گذاری روی فرآیند تشکیل فراکسیون اکثریت، العبادی را بار دیگر نخست وزیر کنند تا محور مقاومت را با کنار زدن ائتلاف الفتح و دولت قانون حذف کنند.

انتصارالموسوی نماینده بصره در پارلمان عراق در این رابطه گفت: دولت کنونی مسؤولیت وضعیت خدماتی بصره است و حکومت العبادی قبل از اینکه اوضاع این استان بدتر شود باید به دنبال راه حلی برای پایان مشکلات بصره باشد.

مراسم تشییع جنازه یکی از جوانانی که در حوادث اخیر استان بصره کشته شده بود، با حضور بیش از 3 هزار تن از مردم این استان در روز جمعه برگزار شد.

 

ده ها کشته و زخمی در حوادث بصره

وزارت بهداشت عراق نیز در پیامی بیان داشت که از زمان اوج گیری حوادث بصره لحظه به لحظه آن را رصد می کند تا بتواند خدمات درمانی مطلوبی را به آسیب دیدگان ارائه کند.

شبکه «الجزیره» هم به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت عراق اعلام کرد طی تظاهرات بصره در سه روز اخیر پنج نفر کشته و 75 نفر دیگر زخمی شده‌‌اند.

سخنگوی این وزارتخانه گفت بیش از 6000 نفر به خاطر مشکلات گوارشی ناشی از نوشیدن آب (ناسالم) پذیرش شده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عراق 23 کامیون حامل دارو و تجهیزات پزشکی به استان بصره فرستاده شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد ده نفر از اعضای نیروهای امنیتی هم بر اثر این خشونت‌ها زخمی شده‌اند.

 

نفوذی ها در تظاهرات های بصره

قرائن و شواهد بسیاری نشان می دهد که یک سناریو از پیش تعیین شده و مدیریت قوی از سوی کشورهای خارجی در آن دخیل است.

در این راستا، پایگاه خبری نهرین نت عراق، اعضای حزب منحله بعث، فرقه یمانی و پیروان محمود صرخی را سه رکن اصلی و نفوذی در تظاهرات ها معرفی می کند.

اعضای حزب منحله بعث پس از سرنگونی صدام دیکتاتور سابق عراق با نفوذ در جریان مختلف و تظاهرات شهرهای گوناگون درپی ضربه زدن به حکومت مردمی عراق هستند بر این اساس تلاش وافری انجام می دهند که از فرصت تظاهرات مسالمت آمیز بصره به نفع خود بهره ببرند.

عناصر فرقه «یمانی» که مدعی جانشنی احمد الحسن الیمانی از امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) است یکی دیگر از عناصر نفوذی در تظاهرات بصره محسوب می شوند که سابقه توطئه و فتنه گری در استان بصره در کارنامه خود دارند.

پیروان «محمود صرخی» روحانی فراری که خود را مرجع دینی می‌داند و مسؤول ناآرامی‌ها در کربلا در سال 1393 شمسی همزمان با حمله داعش به شمال عراق است، نفوذی سوم در تظاهرات های اخیر بصره محسوب می شوند.

بن‌بست سیاسی حاصل از عدم انتخاب نخست‌وزیر و موکول شدن جلسه به 24 شهریور از دیگر عوامل شعله‎ور شدن آتش بحران در بصره است. برخی از کارشناسان معتقدند که بحران بصره بازتاب درگیری سیاسی بر سر قدرت در عراق است.

به نوشته‌ی روزنامه العرب، بعضی از طرفداران العبادی، ائتلاف فتح را متهم می‌کنند که در اعتراض‌های اخیر بصره دست دارند تا برای نخست‌وزیری مجدد العبادی که مورد حمایت ضمنی آمریکا است، ایجاد چالش کنند. در مقابل نیز ائتلاف فتح و طرفداران نوری المالکی و هادی العامری، کشورهای عربی در خلیج فارس را متهم می‌کنند که با دامن زدن به اعتراض‌های بصره، در حال ایجاد شرایطی هستند تا نخست وزیر فعلی بتواند حالت فوق العاده اعلام کند و بتواند برای مدت بیشتری در قدرت بماند.

این «اتفاقات دراماتیک» درست پس از لغو قانون منع آمدوشد در بصره آغاز شد و از طرفی 24 ساعت پس از دیدار کنسول آمریکا در بصره با فرمانده عملیات بصره رخ داد.

نفوذی‌هایی که اقدام به آتش‌زدن برخی مقرهای خاص کردند، هیچ تعرضی به دفترهای ائتلاف «النصر» به رهبری حیدر العبادی یا ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدا الصدر انجام ندادند و حتی کنسولگری آمریکا نیز از هرگونه تعرضی در امان ماند و این مسأله امکان دخیل بودن برخی طرف‌ها در این مسائل را نشان می‌دهد که هدفش زدن بسیج مردمی و مقاومت در بصره است تا به استان‌های دیگر هم سرایت کند.

شرایط استان بصره و عراق هرچه که باشد، مردم باید هوشیار خود را نسبت به دسیسه و توطئه های دشمنان برای ایجاد اختلاف و فتنه حفظ کنند و اجازه ندهند که برخی از نفوذی ها و خود فروخته ها تظاهرات مسالمت آمیز و حقوق مشروع آنان را منحرف کنند