جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » سه اعدام در یک روز: زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی اعدام شدند

سه اعدام در یک روز: زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی اعدام شدند

زانیار و لقمان مرادی، زندانیان سیاسی کرد اعدام شدند. خبر اعدام رامین حسین پناهی هم ساعتی قبل اعلام شد. خبرگزاری فارس که نزدیک به نهادهای امنیتی ایران است خبر اعدام این سه نفر را تایید کرده و آنها را «اشرار مسلح» معرفی کرده است.

زانیار و لقمان مرادی که پسر عمو بودند، ۹ ماه بدون دسترسی به وکیل و خانواده‌هایشان در بازداشت بودند. آنها چهارشنبه ۱۴ شهریور به سلول انفرادی منتقل شدند و از خانواده ایشان‌‌ خواسته شده بود تا برای ملاقات با آنان به زندان رجایی‌شهر کرج بروند.

زانیار و لقمان مرادی گفته‌‌ بودند بعد از آنکه زیر مشت و لگد قرار گرفتند، به تخت بسته شدند و شلاق خوردند، به تجاوز تهدید شدند و…، به قتل اعتراف کرده‌اند.

با وجود این اظهارات اما درخواست بررسی دوباره پرونده و اعاده دادرسی آنها بارها و بارها از سوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی رد شد.

رامین حسین پناهی که به اتهام بغی از طریق عضویت در حزب کومله کردستان به اعدام محکوم شده بود در سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج به سر می‌برد.

رامین حسین پناهی ۲۶ دی‌ سال گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق بغی» محاکمه و به اعدام محکوم شد.

این حکم اواخر فروردین سال جاری از سوی دیوان عالی کشور تایید و به واحد اجرای احکام قوه قضاییه ابلاغ شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران با صدور بیانیه‌ای درباره اعدام این افراد و همچنین رامین حسین پناهی، دیگر زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان رجایی‌شهر ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف روند اعدام این زندانیان شده بود.