جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » کنسولگری ایران در بصره عراق به آتش کشیده شد

کنسولگری ایران در بصره عراق به آتش کشیده شد

کنسولگری ایران در شهر بصره عراق روز جمعه هدف حمله معترضان دولت قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

اعتراضات در شهر نفت‌خیز بصره از روز دوشنبه در واکنش به ناکارآمدی دولت در ارائه خدمات عمومی همچون آب آشامیدنی و برق آغاز شده است.

گزارش رسانه‌ها از جمله عرب‌نیوز حاکی از آن است که معترضان همچنین به ساختمان‌های دولتی در بصره و ساختمان احزاب مرتبط با ایران نیز حمله کرده‌اند.

ساعتی پس از گزارش‌ها در ارتباط با حمله معترضان به ساختمان کنسولگری ایران در بصره، استاندار بصره این موضوع را در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الحدث تأیید کرد.

هنوز اطلاعاتی درباره میزان خسارت واردآمده به کنسولگری ایران منتشر نشده و مشخص نیست کارکنان این کنسولگری هنگام حمله در آنجا حضور داشته‌اند یا نه.

اما شبکه خبری راشا تودی گزارش داده که معترضان قبل از به آتش کشیدن کنسولگری ایران برای چندین ساعت مقابل آن شعار می‌دادند.

یکی از ویدئوهایی که در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر شده است نشان می‌دهد که معترضان، ایران را به قطع آب بصره متهم می‌کنند. بصره در سی کیلومتری مرز ایران قرار دارد.

معترضان همچنین ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم می‌کنند.

راشا تودی اضافه می‌کند که از روز دوشنبه تاکنون دست‌کم ده نفر در جریان اعتراضات بصره جان باخته‌اند.

اقامتگاه استاندار بصره، دفاتر شبکه‌های تلویزیونی العراقیه، غدیر، الفرات و رادیو نخیل و مقر احزاب و گروه‌های سیاسی از جمله حزب الدعوه، سازمان بدر، مجلس اعلای عراق، عصائب اهل حق و کتائب حزب الله در شمار اماکنی هستند که در این اعتراضات هدف حمله قرار گرفته‌اند.

روز چهارشنبه نیز معترضان فعالیت بندر ام‌القصر، بزرگ‌ترین بندر عراق، را که مهم‌ترین مبادی ورود کالا به این کشور محسوب می‌شود، مختل کرده بودند.