سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » گزارشگران بدون مرز، صدور احکام زندان و شلاق برای همکاران وب‌سایت «مجذوبان نور» را محکوم کرد

گزارشگران بدون مرز، صدور احکام زندان و شلاق برای همکاران وب‌سایت «مجذوبان نور» را محکوم کرد

رادیو فردا
جمهوری اسلامی ایران در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۸ گزارشگران بدون مرز از میان١٨٠ کشور جهان، در رده ۱۶۴ قرار دارد

گزارشگران بدون مرز «محکومیت‌های سنگین به زندان و شلاق و محرومیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای»‌ همکاران وب‌سایت «مجذوبان نور»،‌ را محکوم کرد. مجذوبان نور اخبار مربوط به دراویش گنابادی را منتشر می‌کند.

به نوشته وب‌سایت این سازمان، صالح‌الدین مرادی و رضا انتصاری از مدیران مجذوبان نور، و سینا انتصاری شهروند‌-خبرنگار، هرکدام به هفت سال زندان، کسری نوری از مدیران سایت و محمد شریفی مقدم شهروند‌-خبرنگار هر کدام به ۱۲ سال زندان محکوم شده‌اند.

مصطفی عبدی یکی دیگر از مدیران مجذوبان نور به ۲۶ سال زندان و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. او علاوه بر این، به دو سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان، دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم شده است.

پیش از این، رضا انتصاری، کسری نوری، سینا انتصاری، صالح‌الدین مرادی و محمد شریفی‌مقدم، در تیرماه از زندان تهران بزرگ در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرده بودند که تا زمان برگزاری دادگاهی علنی و با رعایت شرایط منصفانه در انظار عمومی، در دادگاه حضور نخواهند یافت.

به گفته گزارشگران بدون مرز، هر یک از این فعالان رسانه ای، به شلاق، محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی و ممنوعیت خروج از کشور نیز محکوم شده‌اند.

این گروه در روز اول اسفند در تهران بازداشت شده‌اند. بازداشت آنها پس از تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در ۳۰ بهمن پارسال در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، انجام شد؛‌ تجمعی که با دخالت نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

پس از آن، صدها تن از دراویش گنابادی بازداشت شدند که بیشتر آنها همچنان در بازداشت و در انتظار محاکمه یا تایید حکم‌شان به سر می‌برند.

گزارشگران بدون مرز اشاره کرد که بر اساس اطلاعاتش، روزنامه‌نگاران و شهروند – خبرنگاران مجذوبان نور هنگام بازجویی به دست ماموران پلیس و ماموران امنیتی در آگاهی شاپور و بند ۲۰۹ زندان اوین به شدت شکنجه شدند.

به طور معمول، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعمال شکنجه در زندان ها را رد می کنند. با این همه، سازمان‌های حقوق بشری بارها گزارش‌هایی در مورد شکنجه و بدرفتاری با زندانیان منتشر کرده‌اند.

پیش از این گزارش‌هایی درباره برخورد قضایی با همکاران وبسایت مجذبان نور منتشر شده بود. از جمله به گفته گزارشگران بدون مرز، آویشا جلال الدین، شیما انتصاری و سپیده مرادی، در تیر ماه به اتهام «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» از سوی دادگاه انقلاب تهران هر کدام به پنج سال زندان محکوم شدند. در حال حاضر، آنها در زندان قرچک زندانی هستند.

رضا معینی، مسئول دفتر افغانستان و ایران گزارشگران بدون مرز، درباره برخوردها با مدیران و شهروند خبرنگاران مجذوبان نور گفت: «این محکومیت‌ها یک اقدام قضایی نیستند. اینها انتقام‌گیری دستگاه قضایی علیه آزادی اطلاع رسانی مستقل هستند».

آقای معینی اشاره کرد که از «آغاز اعتراض های مردمی در دی ماه ۱۳۹۶، رژیم تهران بر سرکوب فعالان اطلاع‌رسانی متمرکز شده است»‌و افزود: «ما از جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران می‌خواهیم درباره وضعیت اسفبار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران که خودسرانه بازداشت و در دادگاه‌هایی ناعادلانه محکوم شده‌اند، به فوریت اقدام کنند».

مسئول دفتر افغانستان و ایران گزارشگران بدون مرز همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست به تعهدات جهانی ناظر بر رعایت حقوق بشر ملزم شود.

جمهوری اسلامی ایران در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۸ گزارشگران بدون مرز از میان١٨٠ کشور جهان، در رده ۱۶۴ قرار دارد.