جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات خامنه‌ای: بر سیاست‌مان مقابل ایران محکم ایستاده‌ایم!

واکنش وزارت خارجه آمریکا به اظهارات خامنه‌ای: بر سیاست‌مان مقابل ایران محکم ایستاده‌ایم!

صدای آمریکا – سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به پرسش صدای آمریکا درباره اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی در مخالفت با مذاکره با واشنگتن گفت، دولت ایالات متحد سیاست‌های خود را در برابر ایران به روشنی بیان کرده و بر سر آنها محکم ایستاده است.

هدر ناوئرت در پاسخ به خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا که پرسید آیا واشنگتن اظهارات اخیر رهبر ایران را در رد گفت‌وگو با آمریکا پاسخ قطعی تهران به پیشنهاد دولت پرزیدنت ترامپ برای مذاکره تلقی می‌کند گفت، قرار نیست که به همه اظهارات مقام‌های دولتی کشورهای جهان پاسخ بدهیم.

وی در ادامه با بیان این که ما سیاست‌های خود را بسیار روشن و واضح بیان کرده‌ایم و از ادامه رفتار بد ایران در جهان نگرانی‌هایی داریم، تاکید کرد که آمریکا تنها کشوری نیست که شاهد چنین رفتاری بوده‌ و از آن آسیب دیده‌ و از ادامه آن نگران است، بلکه کشورهای دیگر هم موضع مشابهی دارند.

خانم ناوئرت تاکید کرد که ایالات متحده محکم بر سر سیاست‌های خود در برابر ایران و فعالیت‌های بدخواهانه آن خواهد ایستاد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده که بارها گفته است ایران با توسعه برنامه موشکی بالیستیک و ادامه سیاست‌های پیشین خود در منطقه خاور میانه روح توافق جامع هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با تهران را نقض می‌کند، رسما از این توافق موسوم به برجام خارج شده است.

با این حال پرزیدنت ترامپ که همواره بر دیپلماسی تاکید دارد، دو هفته پیش گفت برای رسیدن به یک توافق «درست و سازنده» با ایران حاضر است بدون پیش‌شرط با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کند. اما رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت در شرایط فعلی اجازه مذاکره با آمریکا را نخواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری امروز خود در پاسخ به خبرنگار صدای آمریکا که پرسید آیا واشنگتن ضرب الاجلی برای تهران جهت گفت‌وگو در نظر خواهد گرفت یا خیر گفت، «ضرب الاجلی در کار نخواهد بود و فکر می‌کنم ما سیاست‌هایمان را بطور واضح و روشن بیان کرده‌ایم.»

به دنبال پیشنهاد پرزیدنت ترامپ برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط، مایک پمپئو وزیر خارجه او گفت هدف آمریکا تغییر رفتار ایران است و برای مذاکره پیش شرطهایی دارد. وی اوایل خرداد گفته بود واشنگتن حاضر است در صورت تغییر رفتار تهران مذاکره کند و ۱۲ شرط هم ارائه داد.