پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اقدام پارلمان کانادا برای منتفی کردن برقراری روابط دیپلماتیک با ایران / تلاش برای معرفی سپاه به‌ عنوان نهاد تروریستی !

اقدام پارلمان کانادا برای منتفی کردن برقراری روابط دیپلماتیک با ایران / تلاش برای معرفی سپاه به‌ عنوان نهاد تروریستی !

پایانی بر احتمال بازگشایی سفارت‌ها در تهران و اتاوا؟

نمایندگان حزب لیبرال کانادا، حزب جاستین ترودو نخست‌وزیر این کشور به همراهی با نمایندگان حزب محافظه‌کار کانادا در پارلمان این کشور پرداخته و خواستار توقف مذاکرات برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران شدند. حزب محافظه‌کار «توری» همچنین از دولت کانادا درخواست کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در رسته نهادهای تروریستی طبقه‌بندی کند.

به گزارش «تابناک»؛ هفته گذشته و در بیانیه‌ای در خصوص برقراری روابط دوباره دیپلماتیک بین کانادا و ایران، نمایندگان لیبرال حزب جاستین ترودو در اقدامی که کمتر کسی تصور آن را می‌کرد، به همراهی با نمایندگان حزب محافظه‌کار پرداخته و اعلام کرده‌اند به توقف مذاکرات برای بازگشایی روابط دیپلماتیک رأی خواهند داد.

این موضوع حتی موجب تعجب تندروهای ضد ایرانی در نهادهای مختلف شده و ازجمله «شریل ساپریا» مدیر بخش سیاست‌گذاری کانادا در نهاد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در مصاحبه‌ای با نشریه اسرائیلی جروزالم پست گفته است: دولت لیبرال کانادا وقتی‌ با حزب محافظه‌کار برای منتفی ساختن مذاکرات برای برقراری روابط مجدد با ایران و اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی همراه شد، خیلی‌ها از جمله خود من را غافلگیر کرد. این تعهدات به معنی جدایی ناگهانی در سیاست‌های دولت ترودو در خصوص ایران است.

بیانیه‌ای که نمایندگان پارلمان کانادا در همین رابطه منتشر کرده‌اند، ضمن محکوم ساختن نظام، ایران را به حمایت از تروریسم در سراسر جهان، به‌ ویژه تحریک حملات خشونت‌آمیز در نوار غزه متهم کرده است.

این بیانیه اشعار داشته: «دولت کانادا باید فوری همه مذاکرات و بحث‌ها با دولت جمهوری اسلامی ایران برای بازگشایی روابط دیپلماتیک را متوقف سازد. دولت ایران باید فوراً همه شهروندان کانادایی و دارندگان اقامت کانادا را که در زندان‌های ایران دربند هستند، آزاد کند» در این زمینه بیانیه پارلمان به‌ویژه به مریم ممبینی همسر کاووس سید امامی و سعید ملک پور اشاره کرده است.

نماینده محافظه‌کار پارلمان کانادا، «ارین اوتول» با متهم ساختن ایران، به روزنامه نشنال پست کانادا بیان کرده است که این بیانیه نشان داد که دلایل مهمی وجود دارد که بر اساس آن نمی‌توان با «خطرناک‌ترین و بی‌ثبات ساز ترین کشور در دنیا» روابط عادی دیپلماتیک برقرار کنیم.

دولت کانادا در سال 2012 و طی دوران نخست‌وزیری استفن هارپر محافظه‌کار روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. وزیر امور خارجه وقت کانادا «جان بیرد» این قطع روابط را با این دلیل که ایران بدترین کشور دنیا به لحاظ نقض حقوق بشر است، از تروریسم حمایت و از بشار اسد در سوریه به حمایت بر خواسته است، توجیه کرد.