سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » بین المللی » ترامپ بودجه دفاعی ۷۱۶ میلیارد دلاری آمریکا را امضا کرد

ترامپ بودجه دفاعی ۷۱۶ میلیارد دلاری آمریکا را امضا کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه بودجه بی سابقه دفاعی ایالات متحده را امضا کرد و بدین ترتیب مصوبه کنگره به قانون تبدیل شد.

سنای آمریکا پیشتر با تصویب لایحه مجوز دفاعی ایالات متحده، آن را برای امضای رییس جمهوری آمریکا به کاخ سفید فرستاده بود.

در این مصوبه که هزینه های دفاعی را افزایش داده و موضع ایالات متحده نسبت به روسیه را ارتقا می دهد، همزمان از تغییر سیاستی که با دیدگاه پرزیدنت ترامپ مغایرت داشت، پرهیز شده است.

سنای آمریکا لایحه ۷۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری دفاعی کشور را که پیش از آن از سوی مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، با ۸۷ رای موافق در برابر ۱۰ رای منفی تصویب کرده و آن را برای امضای پرزیدنت ترامپ به کاخ سفید فرستاد.

این مصوبه ۶۹ میلیارد دلار برای بودجه جنگی تحت عنوان «عملیات احتمالی خارج از کشور» اختصاص داده و ۲.۶ دهم درصد افزایش حقوق برای اعضای نیروهای مسلح و سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری در نوسازی ناوگان هوایی و دریایی پنتاگون و دفاع موشکی را فراهم می کند.

مورد قابل توجه در این مصوبه ممنوعیت تحویل هواپیماهای اف- ۳۵ آمریکا به ترکیه، یک متحد ناتو، است. روابط دوجانبه این دو کشور دچار تنش شده است و این ممنوعیت تحویل تا زمانی که آنکارا بتواند تأیید کند که سیستم موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری نخواهد کرد، برقرار خواهد بود.

در حالی که چین و روسیه در این مصوبه به عنوان «رقبای استراتژیک» ایالات متحده طبقه بندی شده اند، متن مذاکره شده میان دو شاخه کنگره یک پیشنهاد الحاقی سناتورها را که می‌توانست توافق پرزیدنت ترامپ با شرکت عظیم مخابراتی چینی زی تی ای را مسدود کند،‌ رد کرد. این پیشنهاد اعمال مجازات‌های تحریمی علیه شرکت مذکور به خاطر کمک این شرکت به ایران و کره شمالی برای دور زدن تحریمها را، تسهیل می‌کرد.

این مصوبه در عین حال شامل بندهایی مربوط به مجوز چشم پوشی دولت از برخی تحریمهای مرتبط با روسیه است که دولت را از فروش تجهیزات نظامی به کشورهایی که تکنولوژی روسیه را استفاده می کنند، منع می‌کند.

همچنین ۶۵ میلیون دلار نیز برای احیای زرادخانه هسته ای ایالات متحده با توسعه سلاح های هسته ای اختصاص داده است.